23948sdkhjf

Orø-færgen stopper med diesel og sænker luftforureningen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Østre Færge, som står for forbindelsen mellem Orø og Hammer Bakke i Hornsherred, vil fremover bruge brændstof lavet på naturgas

For at sikre renere luft for passagerer og naboer stopper Østre Færge, der står for sejladsen mellem Orø og Hornsherred, med at bruge diesel i færgedriften.

I stedet sker overfarten nu på GTL-brændstof, som er naturgas i flydende form. Det nye brændstof brænder renere og kan derfor sænke luftforureningen fra færgerne med op til 25-30 pct. sammenlignet med diesel.

Men ikke nok med, at initiativet sænker luftforureningen betragteligt. Skiftet til GTL-brændstof gør også, at det er slut med diesellugt fra færgerne, siger direktør Michael Kousted i en pressemeddelelse. 

- Blot ved at tanke et nyt brændstof på færgerne fjerner vi nu en stor del af luftforureningen fra dieselmotorerne. Det betyder færre dieselpartikler i luften, og at passagerer og lystsejlere, der lægger til i havnene, slipper for diesellugt. Men det kommer også de 1.500 sommerhuse her i området til gavn, at vi nu sejler renere. Så udskiftningen af diesel er et vigtigt skridt på vejen mod en mere grøn fremtid for Østre Færge, siger han.

Ifølge Michael Kousted har Østre Færge øje for, at en overgang til ren el-drift en dag bliver muligt. Men lige nu er mulighederne for at afvikle dieselmotorerne endnu ikke på plads.

 - Nu og her er GTL-brændstof faktisk den mest optimale løsning, vi har, for at gøre noget på miljøsiden, som gavner vores passagerer og naboer. Vi er ganske bevidste om den luftforurening, der kommer fra vores dieselmotorer. Så når vi nemt kan udskifte diesel med et renere brændstof, gør vi det naturligvis, siger han.

Ifølge DCC Energi kan GTL-brændstof uden nogen modifikationer blandes med konventionel råoliebaseret diesel. Alt efter motor og alder sænker brændstoffet udledningen af skadelige partikler, sod og NOx med op til 38 pct. 

Siden 1745 har Østre Færge sejlet mellem Orø og Hammer Bakke. Først i robåd, siden i motorbåd og fra 1962 med en kabeltrukket bilfærge. I dag betjener to færger de mange sommerhusejere, turister og godt 900 øboere på den 6 minutters lange overfart til og fra Orø.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu
Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Plus

Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

De tårnhøje rater for store tankskibe smitter også af på Hafnia og Norient Product Pool, der forventer opsving lige straks

Nyhedsbrev

Plus

Fjerde generation på spring mod Ørskov-værftet

Christina Ørskov repræsenterer i dag Ørskov-familiens tredje generation, og næste generation begynder så småt at stå klar i kulissen

Online Avis Arkiv

Iran beskylder regeringer for at stå bag angreb på tankskib

Plus

Semco vil fange kunderne ved tegnebrættet

Esbjerg-virksomheden Semco Maritime satser med et nyt forretningsområde på at nå kunderne på et tidligt stadie i udviklingen af nye projekter inden for offshore-vind

Fire vindmøller rejses på Hirtshals Havn

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Norsepower indgår servicekontrakt med Wärtsilä

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

MSC løfter option hos DSME på fem 23.000-TEU-skibe

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

Plus

Orskov Yard blev skabt i opgangstider

Norsk offshore boostede ordrebogen i det første årti – siden ramte virkeligheden midt i en turbulent tid for Ørskov-familien

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Send til en kollega

0.204