23948sdkhjf

Stor renovering skal ruste 'Danmark' til fremtiden

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Skoleskibet 'Danmark', som har sejlet siden 1933, står over for en større renovering og modernisering af agterskibet. Der er rejst 20 mio. kroner til formålet

En af landets smukkeste repræsentanter står over for en omfattende restaurering.

Der er tale om skoleskibet 'Danmark', som har sejlet siden 1933. Agterskibet skal moderniseres, og store danske fonde, heriblandt flere store maritime fonde, har støttet projektet med næsten 20 mio. kroner tilsammen.

Renoveringen vil finde sted på Esbjerg Shipyard A/S, som har vundet EU-udbudsrunden, hvor flere danske værfter har givet tilbud på det komplicerede projekt. Renoveringen skal i høj grad udføres med den største respekt for skibets historie og oprindelige interiør.

Vi glæder os til samarbejdet med Esbjerg Shipyard A/S, og vi ser frem til at se det færdige resultat af arbejdet på skibet, siger Pia Ankerstjerne, direktør på Martec, i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Det er virkelig fantastisk at opleve den entusiasme og kærlighed til skibet, der ligger bag den store støtte, som skibet modtager. 

FAKTA - Esbjerg Shipyard 

  • Er en del af Granly-gruppen.
  • Tilbyder dokning af alle slags skibe i to flyde-dokke, op til 120 m længde, 19,5 m bredde og 4.500 t
  • Nybygning af skibe, f.eks. Crew Boats/CTW, Supply Vessels, Survey Boats
  • Seafastning
  • Reparation og service af alle typer fartøjer

 

Projektet

Skibets historie, traditioner og smukke fremtoning understreger vigtigheden af, at moderniseringen sker med hensyntagen til skibets æstetik, således at de smukke rammer bevares til eftertiden.

Læs også: Indsats mod sexchikane til søs deler vandene

Samtidigt skal moderniseringen sikre et stærkt og fremtidssikret skib, som lever op til moderne navigations- og kommunikationsstandarder, som skibets elever efter endt uddannelse kan forvente at møde på et nutidigt handelsskib.

Teakdækket udskiftes, men det oprindelige interiør bevares eller restaureres, hvor det et muligt, og udtjente materialer udskiftes. El- og it-infrastruktur opdateres, fryse -og kølefaciliteter renoveres, og en gennemgribende modernisering af broen gennemføres.

Efter årets togt sejler skibet omkring den 1. juli 2019 ind til Esbjerg Shipyard A/S, hvor arbejdet gennemføres indtil december 2019. Skibet vil således være i topform til sit fortsatte virke som en stolt repræsentant for Det Blå Danmark. Allerede i foråret 2020 påbegyndes det næste store togt, som denne gang forventes at have kurs mod OL i Tokyo.

Projektansvarlig hos Esbjerg Shipyard A/S, Brian Mose, som i lighed med mange andre i Danmark har stor veneration for skoleskibet, glæder sig til at bidrage til skibets fremtidige drift.

Læs også: Bliv sømand og bo på skolen

- Vi sætter en stor ære i at gennemføre arbejdet nænsomt, med stor nøjagtighed og med hensyntagen til, at det er et dansk klenodie, der skal repræsentere Danmark i mange år fremover, siger han i pressemeddelelsen.

Maritim fremtid

Det er Martec, der har 'Danmark' i flåden. Cirka en fjerdedel af eleverne om bord på skoleskibet kommer fra uddannelsen HF-Søfart. Med en HF-Søfart får eleverne en traditionel studentereksamen kombineret med en maritim håndværksmæssig uddannelse.

- Det er noget helt særligt for danske unge at kunne tage den grundlæggende maritime uddannelse som ubefaren skibsassistent ombord på skoleskibet 'Danmark', og for de studerende på HF-Søfart giver togtet konkret og praktisk erfaring med søfarten, som et led i den praktisk orienterede maritime studentereksamen. De mange, mange elever, der igennem tiden er uddannet om bord, glemmer det aldrig, og mange vender gang på gang tilbage, for at bidrage til skibets drift og udvikling, siger Pia Ankerstjerne.

Det er Den A.P. Møllerske Støttefond, Lauritzen Fonden, Hempel Fonden, Augustinus Fonden og Dampskibsselskabet Norden A/S // Orients Fond, der har gjort renoveringen af 'Danmark' mulig.

Læs også: Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Søby Værft kan tilbageholde 'Ellen'

Vattenfall finder 300 år gammelt ror ved Kriegers Flak

VIDEO: Se russisk atomisbryder i aktion

MSC-besætning anholdt i USA med enorm kokain-last

Kokain til en værdi af 6,5 mia. kroner var på vej til Europa på 'MSC Gayane', skriver NBC

Ny dokumentarfilm skal tiltrække flere kadetter til Mærsk

Mærsk har for nylig færdiggjort optagelserne til en ny dokumentarfilm, der skal give unge et realistisk billede af livet til søs. Filmen skal bruges som værktøj i rederiets rekrutteringsindsats

Nyhedsbrev

'Front Altair's besætning er tilbage ombord

Online Avis Arkiv

ADP finder ny topchef i egne rækker

Plus

Her er DFDS’ fire spor mod 2023-mål

Nye services i transportkæden og digitalisering er centrale elementer i DFDS’ vækstkurs, som blev præsenteret i går

Plus

Se billederne: Her er de vildeste skibe i 2018

Danmark stadig under radaren hos The Royal Institution of Naval Architects, men det danske 2019-felt er stærkt

Plus 1

Mærsk slås mod øget statsstøtte

Asiaterne opgraderer deres statsejede containerflåder, og flere års appetit på megaskibe giver overkapacitet i markedet. Det kommer Mærsk til at slås med i en årrække, men alligevel er en bedring på vej, forlyder det. Ordrebogen er nemlig historisk lav

VIDEO
Aalborg Portland indsætter ny specialbygget flåde

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre nye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere godt én million ton cement om året

Store shippingbanker sammen om grønne krav til udlån

En række store shippingbanker er gået sammen om at tage klimaovervejelser med i vurderingen af nye udlån. Mærsk bakker op.

USA sender flere soldater til Mellemøsten som advarsel til Iran

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

Esvagts første langtidskontrakt i UK forlænges igen

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Mærsk i Nordøst-samarbejde med Rosatomflot

Iran sender eksperter ud til 'Front Altair'

Norges turistindustri advarer mod krydstogtskibe

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Til forsvarsadvokats store overraskelse valgte Vestre Landsret at skærpe Lars Møllers straf

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Efter tanker-angreb: Saudi-Arabien giver Iran skylden

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kompakt M8x1 connector til Profinet

Applied VariMount350 Kompressor

Termisk opsprøjtnings opgave ved Thybotech ApS i dag.

Sierra Wireless udnævner DeltaM2M til AirLink® Premier Partner

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Elbo Pin Kobling

Lækker biogassen? FLIR GF77 til visualisering af Metangaslækager

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Marine cylinder: 2 trins teleskop

Optimer driften med nøjagtig temperaturovervågning

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Bruger du den rigtige automatsikring?

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Trimble SiteVision

3G-netværket har talte dage

Fuld GNSS Tilt Compensation

Teknologi og innovation på folkemødet

Send til en kollega

0.21