23948sdkhjf

Lindø's overskud rundbarberet i 2018

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Nedgang i opgaver og kursregulerede værdipapirer førte til kraftigt forringet resultat for Lindø Port of Odense i 2018

Danmarks tredjestørste havn, Lindø port of Odense A/S, kommer ud af 2018 med et overskud på 10,2 mio. kroner.

Det er et markant fald fra 2017-overskuddet på 42,8 mio. kroner, og bliver afspejlet i, at  nettoomsætning og andre driftsindtægter er faldet til 156,3 mio. kroner fra 214,5 mio. kroner i samme periode.

Det fremgår af havnens seneste årsrapport.

Ifølge adm. direktør Carsten Aa er årets resultat under de givne omstændigheder acceptabelt. Han forklarer i en pressemeddelelse, at tilbagegangen i høj grad skyldes urealiserede kursreguleringer på -23 mio. kroner samt en forventet nedgang i projektorienterede opgaver, som havnen orienterede om i årsrapporten fra 2017.

- En del af den branche, vi opererer i, er karakteriseret ved typisk meget store projekter med nogle pauser ind imellem. Og vi har af strategiske årsager valgt at allokere en del af vores bygningsmasse og infrastruktur til produktion af store og meget tunge emner, som alene kan håndteres havnenært. Så der vil være nogle år, hvor vi må acceptere nedgang i aktiviteterne afhængig af kundernes ordresituation, siger han i meddelelsen.

Læs også: Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal

Derudover har havnen i modsætning til i 2017 ikke indtægtsført salg af arealer i 2018.

- Så omsætningsnedgangen er ikke overraskende for os. Samtidig betyder de generelle markedsvilkår, at vi har urealiserede kursreguleringer på vores værdipapirbeholdning på -23 mio. kr. med i regnskabet, siger Carsten Aa.

Hovedparten af beholdningen er placeret i værdipapirer til finansiering af den igangværende havneudvidelse. Disse værdipapirer udløber til kurs 100 i 2020 og 2021, hvorved størstedelen af kurstabene tilbagereguleres som indtægter i efterfølgende år.

Fremgang i skibsanløb

Carsten Aa glæder sig over, at der er fremgang i godsomsætning og skibsanløb. I 2018 anløb 59 flere skibe havnen end i 2017, og godsmængden er steget fra 2,3 mio. ton til 2,4 mio. ton i 2018.

Læs også: Styrelse afviser også DI's klage over Vejle Havn

- Jeg synes, det er værd at notere sig, at vi har fremgang i både skibsanløb og godsomsætning i et år, hvor tendensen ellers har været faldende godsomsætning for de danske havne generelt.

Lindø Port of Odense har i 2018 indgået aftaler om flere større udlejninger, blandt andet en istandsat hal på 10.600 kvm. og oplagsarealer til MHI Vestas. Forventningen er at indgå aftaler om større lejemål i 2019. Carsten Aa ser derfor optimistisk på det igangværende år.

Vi forventer et år med mere aktivitet og yderligere tilgang af kunder, og så er 2019 jo også året, hvor første etape af havneudvidelsen bliver færdig. Det ser vi meget frem til, siger han.

Læs også: VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.196