23948sdkhjf

'Elbjørn' solgt til skrot – kommer snart til Frederikshavn

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Den gamle isbryder 'Elbjørn' kommer efter en omtumlet alderdom ud på sin sidste rejse med Jatob i Frederikshavn som destination.

For mange iagttagere bliver det formentligt med en lille klump i maven, at den gamle isbryder 'Elbjørn' i løbet af de kommende dage bliver slæbt ud på det, der efter alt at dømme bliver skibets sidste rejse. 

Destinationen er Frederikshavn, hvor nedbrydningsfirmaet Jatob som køber af skibet har i sinde at hugge det op. Det er dog ikke blot iagttagere, der sidder med en klump i maven ved udsigten til, at kniven bliver sat i det historiske fartøj.

- Det har jeg da også. Det er jo en gammel dame, og det kunne da være sjovt nok at bevare den, men det koster jo en del af holde sådan en vedlige. Og der er jo ikke nogen, der vil komme med den pose penge, det koster at restaurere den, siger Orla Rasmussen, indehaver af Jatob, til Søfart. 

Han fortæller, at siden handlen begyndte at falde på plads for en måneds tid siden, har der været to henvendelser fra potentielle købere, der ville redde skibet fra dets skæbne. De skulle bare lige finde ud af nogle ting, og så har han ikke hørt mere fra dem. 

- Nu har været til salg i flere år. Og så vågner man pludselig op, når først den er solgt til en skrothandler, for så er det virkelig sidste udkald, siger Orla Rasmussen. 

Læs også: To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

Han har i øvrigt fulgt 'Elbjørn' tæt, siden Søværnet satte den til salg tilbage i 2003. Ifølge Orla Rasmussen selv, kom han med det højeste bud dengang, men fordi Søværnet hellere så den bevaret, blev den solgt til anden side. 

'Elbjørn' blev derefter sat i stand ved Jatobs kaj i Frederikshavn, hvor Orla Rasmussen var vidne til det store arbejde, der blev lagt i at restaurere skibet. Siden da har flere konkurser i ejerskaberne bag skibet sat deres præg på den gamle isbryders forfatning.

- Da jeg kom op og se den, tænkte jeg nej, nej, nej. Den er godt nok misligholdt. Den ser frygtelig ud. Og det er så den historie, siger produktsælgeren. 

Det ser dog ud til, at 'Elbjørn' kommer til at ligge i Frederikshavn nogen tid endnu, før skærebrænderne når til det 1953-byggede skib. Jatob ophugger som regel skibe i den rækkefølge, de kommer ind, og det bliver næppe i år, at turen kommer til det 1956-byggede skib.

Læs også: Ophugning: Bimco anklager EU for protektionisme

- Vi har lige nogle stykker, vi skal have væk først. Med mindre den kommer til at ligge i vejen og ham, der står for det, pludselig vil have den væk, siger Orla Rasmussen.

Han forventer, at det kommer til at tage et par måneder at ophugge skibet. Den nøjagtige pris vil han ikke ud med, men han fortæller, at den ligger på omtrent det dobbelte af, hvad han bød tilbage i 2003, fordi stålpriserne er steget i mellemtiden. 

Siden 'Elbjørn' kom til Aalborg i 2004 har skibet været indrettet som restaurant - i første omgang ejet af Lars Jeppesen, der drev restauranten fra september 2004 frem til 2008. Siden har der været en række forskellige ejere og forpagtere inde over, men nogen rigtig god forretning blev skibet aldrig. Slet ikke for den sidste ejer, Martin Kløve Lassen, der gennem sit MKL Ejendomme købte skibet i december 2017.

'Elbjørn' var en aktiv del af den danske isbrydertjeneste fra 1954 til 1996. 

Mere om: isbryder | ophugning
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Fiskeri baner vej til handelsflåden

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Chef for våben og 22 mand på flådefartøj

Er du tekniknørd med en mellemlang uddannelse, kan du blive våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet. Holder du ud, kan du ende som Anders Leed Sommer, der som 28-årig er chef for våben, teknik og 22 mand på fregatten ’Iver Huitfeldt’

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg

Nyt dansk tankrederi har fået første skib i flåden

Den indbefragtede 'Ierax' kommer til Cornerstone Maritime i maj

Lindø's overskud rundbarberet i 2018

Mærsk advarer om statsstøtte til nybygninger

Nyhedsbrev

8.294 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

1

DFDS holder hånden under Lauritzen Fonden - igen

Online Avis Arkiv
Plus

Fire gutter under uddannelse på 'Peter Willemoes'

Plus

Speciel karriere i ’det grå rederi’

Søfart gik om bord på fregatten ’Peter Willemoes’ for at møde dem, der skal sejle de store krigere i fremtiden.

Ingen ny havnelov før valget

CMP i Malmø del af ny containerrute

Svitzer-mandskab strejker i Holland

Det er slut med at arbejde gratis, lyder det fra de ansatte i Svitzer-selskabet Euromed

Så meget tjente Mærsk-familien i 2018

Niels Smedegaard kandidat til formandspost i Norwegian

EU-lande giver grønt lys til handelsforhandlinger med USA

Forsea halverer CO2-udledning i første kvartal

Sydfynsk rederi konkurs

Sable Express ApS med et skib i flåden er gået konkurs, skriver Fyens Amtsavis

Viking Sky - Lavt olietryk var årsag til black-out

Krydstogtskibet Viking Sky, der havde 1373 personer om bord, gik i stå på grund af lavt olietryk

ADP havde store udsving i kerneprodukterne i 2018

Maersk Supply køber nyt system til energistyring

Ny containerterminal i Island rettet mod nordøstpassagen

Rejsegilde hos Rolls-Royce Marine i Aalborg

Plus

Hop ud i den mekaniske verden

23-årig maskinmesterstuderende fortæller om livet som kadet på et containerskib og som studerende i Svendborg

"Vores sidste coaster under Dannebrog"

Venus Shipping solgte sin sidste coaster under dansk flag i 2018 efter 14 år på dansk flag - i dag foretrækker skibsreder Tom Kristensen St. Vincents-flag

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

80 år: Jan Erlund

Ny formand i Kolding Havn

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaft for opretning

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sikkerhed i polarområderne.

Jysk Emballage Rens vælger også Envotherm.

Brug regnvandet til noget fornuftigt

Ajos vokser ved at være på Bauma

Process Engineering A/S inviterede de studerende indenfor

Digitalinstrumenter

Super stretch

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dette er blot én af de seneste kranløsninger vi har leveret

Spidex kobling

Klar til Industri 4.0: ny lamelvakuumpumpe med trykregulering

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Test af beskyttelse mod vandindtrængning

Er dit produkt cybersikkert?

Send til en kollega

0.153