23948sdkhjf

DFDS fortsætter på lukrativ brexit-kontrakt trods udskydelse

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Enkelte afgange er blevet aflyst på gund af manglende bookinger, men ellers er DFDS godt i gang med sin no deal-kontrakt med den britiske regering

På trods af, at EU nu har givet Storbritannien helt indtil udgangen af oktober til at blive enige om en brexit-aftale, er DFDS og Brittany Ferries allerede begyndt at sejle de ture, som den britiske regering hyrede dem til i slutningen af 2018.

- Vi er startet på turene. Men vi har også løbende samtaler med Departement of Transport, og det er svært at sige, hvordan det kommer til at fortsætte, siger Gert Jakobsen, kommunikationsdirektør i DFDS, til Søfart. 

Han bekræfter, at den engelske regering har chartret hele afgange og nu sælger ud af kapaciteten på skibene. Han afviser dog at gå nærmere i detaljer, da der er tale om fortrolige kontrakter, og det derfor er op til kunden at afgøre, hvad der skal offentliggøres. 

Startdato lå fast

Kontrakterne blev indgået i slutningen af 2018 for at sikre, at englænderne også kunne få forsyninger af fx. fødevarer og medicin på trods af, at udtrædelsen af EU ville ske uden en handelsaftale. Den britiske transportminister sikrede sig bare ikke, at startdatoen kunne ændres, så sejladserne begyndte den 29. marts og varer ifølge kontrakten indtil udgangen af september i år.

Som Søfart tidligere har skrevet, udgør kontrakten i DFDS' tilfælde 353 mio. kroner og vedrører ruterne Cuxhaven-Immingham, Rotterdem-Immingham samt Rotterdam-Felixstowe. For Brittany Ferries har kontrakten en værdi af omtrent 400 mio. kroner på ruterne Portsmouth-Le Havre, Poole-Cherbourg og Plymouth-Roscoff.

Læs også: Stålet skæres til DFDS’ ’Côte d’Opale’

Det vil dog koste briterne en kompensation på 245 mio. kroner til de to rederier, hvis man vælger at ophæve kontrakten i stedet.

Må selv sælge kapacitet videre

Gert Jakobsen fortæller i dag til Søfart, at enkelte afgange er blevet aflyst, da der ikke var bookinger nok. Over for mediet The Loadstar forholder Drewry-konsulent Chantal McRoberts sig kritisk til, at DFDS og Brittany Ferries skulle have interesse i at gøre nogen særlig indsats for at sælge den kapacitet, som det britiske Departement of Justice alligevel ikke får brug for.

Til det svarer Brittany Ferries til The Loadstar, at rederiet er dedikeret til at gøre sit bedste for at sælge så meget af den uudnyttede kapacitet som muligt, og at der allerede er blevet solgt kapacitet videre på markedsvilkår. 

I DFDS forholder man sig angiveligt lidt anderledes til den del af sagen. Ifølge Gert Jakobsen bliver kapacitet solgt videre, men han afviser at gå i detaljer. 

Læs også: DFDS indsætter autonom trækker i Gøteborg

- Det er deres (kundens, red.) kapacitet, det er deres skibe, det er deres forretning. Vi leverer kun sejladsen for dem, siger han til Søfart og afviser at kommentere på, hvorvidt en forlængelse af aftalen er på bordet. 

Det er en del af den seneste aftale mellem Storbritannien og EU, at førstnævnte skal udtræde af unionen hurtigst muligt. Hvis ikke begge parter har godkendt en aftale for udtrædelsen senest den 31. oktober, forlader Storbritannien EU uden en aftale den 1. november. 

Læs mere: Brexit udskudt til efteråret 2019

Mere om: Brexit | DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Elfærge og aflyst ordre koster Søby Værft millioner

Ærø-værftet tabte i alt 13 mio. kr. før skat i 2018. Årsagen er primært forsinkelser i elfærge-projektet E-Ferry, og at en kunde trak sig fra en ombygningsordre

Plus

Se billederne: Hanstholm Havns molehoved er nu på plads

4

VIDEO: Sådan skal autonome 'Yara Birkeland' fortøje sig selv

Norsk fregat skal afhændes efter forlis

VIDEO
BILLEDSERIE: Maritim drone på jomfrusejlads i Svendborg

Danmarks første sejlende autonome drone til søopmålinger blev mandag søsat i Svendborg Havn.

Nyhedsbrev

Plus

Wärtsilä sætter ny kurs i Danmark

Den finske gigant Wärtsilä har solgt fra og skåret til i Danmark. Men de danske aktiviteter spiller fortsat en vigtig rolle i finnernes digitale ambitioner, lyder det fra Roger Blom, der står i spidsen for en omsætning på mere end 18 mia. kr.

Online Avis Arkiv

USA advarede Danmark om Dan-Bunkering: Men jetbrændstofleverancer fortsatte

Mærsk vil overbookinger til livs med ny online-platform

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Kære maritime kolleger; der er store muligheder i FN’s verdensmål

DEBAT: Det danske maritime erhverv er vant til at agere agilt i international sammenhæng, og virksomhederne har været i front med at have gode løsninger klar til at understøtte bæredygtig vækst - Så lad os nu komme i gang!

Årets første maskinmester fra Martec

Plus

Isklumper kan fjerne skibsfartens CO2-udslip

Danske eksperter på vej med helt nyt koncept, hvor skibenes røggasser omformes til tøris, som lagres på bunden af havet

Carsten Mortensen bag ny investeringsfond

Ærø Kommune indgår forlig med Søby Værft om 'Ellen'

USA vil skærpe overvågning af skibstrafik nær Iran

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019
DNV GL sammen med japansk værft om grønnere bulk carriers

Oshima Ultramax 2030-bulk carrier er første step mod langt grønnere bulk carriers

Plus

Tilløbsstykke i Thy: 7.000 ton molehoved på slæb

Plus

Dannebrog taber højde på rangliste

Paris MoU klar med årets opgørelse over gode, halvdårlige og meget dårlige flagregistre. Danmark er faldet fra en 4. til en 11. plads

Donation skal forbedre sømænds velfærd i Aalborg

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Mærsk ændrer ruter i Hormuz-strædet efter tank-angreb

Positionsbillede: 'Marseille Mærsk' i Gøteborg

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Billig løsning med LNG

Udgiften til maritim karbonfangst og lagring kan nedbringes markant på skibe, der sejler på LNG

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

ADP finder ny topchef i egne rækker

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Portalkraner og svingkraner til marinen

Renovering af slangekoblinger - Hammer Union & Break Away

Safirglas, det hårde glas - næsten ligeså hårdt som diamant

Technoflex/Reich

Geopal introducerer GP-NOVA

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

50 år og vind i sejlene

Ny epoxy stick fra Weicon - "en all-rounder"

Edge Computing skaber værdi for BKV

Container-løsning

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Process Engineering løfter flere opgaver i Pharma industrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Hærdet glas er glas med ekstra stor brudstyrke! Og fås hos Mirit Glas

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

Technoflex Koblinger

CO2 neutralt website

Nye regler om kemiske arbejdspladsvurderinger

Ny type arbejdsplatform til demo hos Ajos

TESS ønsker god sommer!

Har du brug for tyndt, stærkt og hårdt glas? Så skal det være kemisk hærdet...

Siemens - Brugerspecifikke firewalls målrettet industrien

Scanner,

Send til en kollega

0.237