23948sdkhjf

Læring til hoved og hænder: En dag på Søfartsskole

| Af Jacob Eggert Kabel | Tip redaktionen om en historie

På Svendborg Søfartsskole kan du tage uddannelsen som skibsassistent - et 20 ugers kursus, der tager dig igennem det helt essentielle. Den efterfølgende status som ubefaren skibsassistent åbner verdenshavene og de videre uddannelsesmuligheder

Kling - kling... Kling - kling. .. Kling - kling... Kling - kling...

Fire dobbeltslag på klokken markerer, at vagten begynder.

Vi befinder os foran hovedindgangen til Svendborg Søfartsskole, hvor den gamle tradition med at slå glas holdes i hævd. Her samles skolens elever hver morgen til netop dét - og for at hejse flaget.

Herfra kan man skue ud over hele byen og ikke mindst havnen, der tager sig søvnig ud denne forårsmorgen.

Skolens kristne islæt
Herefter stimler alle mand ned i messen, hvor dagen synges ind med salmen ’Vågn op og slå på dine strenge’ fra Sømandssangbogen. Der mumles med fra forskellige hjørner af den store spisesal, men det er tydeligt, at kendskabet til netop denne salme er sparsomt.

Forstander Jens Frederiksen tager ordet, og han fortæller en historie om larven, der får vinger og gerne vil fortælle sine venner om det, men ikke kan komme ned i vandet til dem. Historien er fra en bog, der forklarer døden for børn.

Og så er det tid til Fadervor. Ligesom med salmen mumles der med i begrænset omfang.

Morgenritualet understreger skolens kristne fundament, men herfra træder troen i baggrunden og viger pladsen for læring.

Victor Gredal, 21 år
- Min drøm er at blive kaptajn på et Triple E-skib hos Mærsk, siger Victor og tilføjer:
- Aim for the stars!

Han viser stolt sine midtvejskarakterer frem og fortæller, at han skal til samtale hos Mærsk om en time.

Hans smil og glæde er ikke til at tage fejl af. Han er spændt på, om dagens samtale kan kaste en praktikplads hos Mærsk af sig, hvilket vil bringe ham et skridt nærmere kaptajn-drømmen.



Knob og kædesurringer
Denne tirsdags undervisning starter med praktisk sømandskab i riggerummet, hvor der skal arbejdes på knob, surringer og meget andet.

Instruktøren Kenneth Kreiberg, der blot kaldes Kreiberg, er garant for en løs og humoristisk tone. Det smitter af på eleverne, men går ikke ud over respekten for ham.

Han viser, hvordan en kædesurring skal fastgøres for at kunne sikre, at forskellige genstande på et skibsdæk ikke ligger og skøjter rundt. Herefter kastes så eleverne ud i det, og Benjamin er første mand.

Opgaven løses i fin stil, hvorefter han hjælper sin klassekammerat, Mads. Og det er et helt essentielt princip i Kreibergs undervisning: Man hjælper hinanden. Når man selv har løst en opgave, hjælper man næste mand.

- Det er det, der er så smart ved sidemandsoplæring: Ud over at få anerkendelse for at bruge et flot ord, så slipper jeg også for at lave noget, griner instruktøren.

Kristoffer Krog, 20 år
- Jeg vil egentlig gerne være navigatør, men synes bare, at maskinlære er pisse spændende, siger Kristoffer, der er glad for, at skibsassistent-uddannelsen er kogt ned til det helt essentielle. De helt nødvendige ting, man har brug for at vide og kunne på havet.

Interessen for det maritime har han ikke fra fremmede:

- Min far boede deroppe, da han gik her i ’79, siger han og peger op på et vindue over skolens hovedindgang.



Kræver stærke arme
Mens kædesurringen går på tur blandt eleverne, sætter Kreiberg gang i ’bådsmandsstolen’, der bruges til vedligehold på skibe.

Først skal den laves på den rette måde, blandt andet ved hjælp af pælestik, og sidenhen skal eleverne lære at benytte den. Det kræver styrke, da man ved armkraft skal trække sig selv op i et tov. Flere bliver røde i hovedet af anstrengelserne, og enkelte må give op.

Mads er tydeligt presset, men han er stædig og insisterer på at lykkes. Han holder sig fast med højre arm, mens knobet bindes med venstre. Han pruster. Skifter arm. Pruster igen. Og endelig: Mission completed! Og så er det tid til at hjælpe den næste i rækken, norske Sture.

Det virker basalt, men Kreiberg forklarer, hvordan man skal holde fast i tovet. Kort efter må Benjamin sande, at han alligevel ikke fik hørt ordentlig efter. Han ender nemlig med at blive genstand for morskab for hele holdet - ham selv inklusiv -, da han tager sig en gyngetur i bådsmandsstolen, men falder bagover.

René Andersen, 18 år

Hvad er din fremtidsdrøm?

- Det er at blive sætteskipper, for det giver mange muligheder både på små coastere og store containerskibe.

Hvorfra stammer den maritime interesse?

- Jeg kommer fra Grønland, så det ligger nok lidt i blodet. Min onkel er maskinmester, og min far arbejder med offshore som vindmølletekniker.

Hvad er det bedste ved at gå på Svendborg Søfartsskole?

- Kammeratskabet er det fedeste. Jeg har lige været syg i en uge, og så kommer alle hen og spørger, om man har det ok og sådan.



Sikkerhed til søs
Efter en pause er det tid til at lære om sikkerhed til søs.

Mens eleverne venter på Anne Sophie Brygger Suurballe, der er ny instruktør på Svendborg Søfartsskole, slås tiden ihjel med et spil bordtennis, inden de finder pladserne i undervisningslokalet.

Snakken falder hurtigt på den midtvejsprøve, eleverne for kort tid siden har fået svar på. Flere har haft problemer med et par spørgsmål omkring positionsbestemmelse- og opmåling af afstand på et søkort.

Anne Sophie gennemgår prøven, hvorefter den står på lys, lanterner og fareafmærkninger.

Læs også: Brækket kraveben førte til søfartsskole

Rundt om på bordene ligger bogen Søfartens ABC, og den bruges flittigt som opslagsværk, når de mange bøjer skal genkendes fra hinanden. Det lader til at være bogen, for det var også i denne, man kunne slå knob, surringer og meget andet op.

RIIIIIIIIING! Klokken ringer, timen er slut, og det er tid til frokost.

Simon Jensen, 19 år
Simon blev smidt ud af Folkeskolen og har derefter gået på produktionsskole. Nu tager han skibsassistent-uddannelsen for at forfølge drømmen om et liv til søs.

- Jeg drømmer om at blive kaptajn, siger han.

De mere kortsigtede planer for tiden efter den igangværende uddannelse er også veldefinerede:

- Måske vil jeg prøve noget HF på et tidspunkt, men først vil jeg gerne ud og sejle. Jeg vil gerne til England eller Skotland og arbejde på offshore-fartøjer hos Esvagt.



Ansvar på omgang
I messen er der linet op med farsbrød, ovnkartofler og rødbedesalat. Som en flok sultne løveunger fortæres maden på rekordfart, så der er så meget tid som mulig til at lade op, inden næste time begynder.

Men for nogle få udebliver pausen. For hver dag er fire elever udpeget til at rydde op efter dagens måltider, og i dag er ingen undtagelse.

Selvom tjansen er ønskværdig for de færreste, udføres opgaverne med et smil. Og det handler om meget mere end at få vasket op. Det peger nemlig ind i livet til søs, hvor rutiner, ansvar og samarbejde ikke er noget, der kan diskuteres.

Sture Kaspersen, 33 år

Hvorfor er du taget på søfartsskole i Danmark?

- Norge er ikke en søfartsnation længere, og man skal jo lære af de bedste. Derfor tog jeg til Danmark.

Hvorfra stammer interessen for det maritime?

- Jeg har sejlet en del med sejlbåde, og så har jeg været medlem i det norske redningsselskab.

Hvad er fremtidsdrømmen?

- Jeg satser på at ende som navigatør, men jeg ved ikke hvor. Jeg håber på Esvagt, der også sejler i Norge. De arbejder med sikkerhed, og det interesserer mig også. Og så ser det godt ud på CV’et, at man har sejlet med Esvagt.



Hvordan virker en motor?
Klokken er 12:30, og det er tid til maskinlære.

- Vi løber midtvejsprøven igennem, og så fortsætter vi med nogle pumper bagefter, siger instruktør Marcel Schaap, der er maskinmester og har sejlet med Mærsk. Hans maritime tilknytning kommer tydeligt til syne; han har et kompas tatoveret på den ene hånd.

Foran ham er to borde fyldt med forskellige ventiler, pumper og andre motordele. De bruges aktivt i undervisningen, så eleverne selv kan føle og kigge, og så de får en bedre fornemmelse af, hvordan den illustration af en given pumpe, der gennemgås på tavlen, tager sig ud i virkeligheden. Samtidig giver det en bedre forståelse af præcis, hvordan den virker.

Ved det bagerste bord i klassen sidder 20-årige Kristoffer. Han er tydeligt engageret og kan svare på langt det meste. Så meget, at Marcel Shaap med et smil på læben til slut må bede ham om at tie stille så andre kan komme til orde.

Læs også: DEBAT: Godt sømandskab i maritime uddannelser

- Jeg vil egentlig gerne være navigatør, men synes bare maskinlære er pisse spændende, fortæller Kristoffer efterfølgende.

Mikkel Dansted, 27 år
Mikkel har en række uafsluttede uddannelser bag sig. Blandt andet har han læst til dyrepasser og pædagog, men nu er det udsigten til et liv til søs, der trækker.

- Det er friheden og arbejdstiden, der trækker, siger han med henvisning til, at man kan have flere uger til søs, hvorefter man har fri i flere uger.
- Jeg har ikke lyst til sådan et ’ni til fem’-job.

Derudover har Mikkel forsøgt at gøre sig tanker om, hvordan det er at være isoleret til søs i perioder.

- Man skal kunne fungere med dem, man er ude sammen med, siger han og fortæller, at han tror, at skibsbesætninger er gode til at rumme hinanden og tage godt imod nye besætningsmedlemmer.

- Man har lidt en familie ude og én hjemme.



Hjælp, det brænder!
Samme Kristoffer er også placeret på bagrækken i dagens sidste modul, brandlære.

Han er en af de elever, der spændt ser frem mod et tre-dages kursus i brandslukning. Men først skal den grundlæggende viden på plads.

Derfor har instruktør Kenneth Klingenberg tænkt sig at gennemgå brandklasserne.

Klasse A til F køres igennem, mens Klingenberg krydrer med historier om eksploderende coastere, en særling fra sin hjemstavn og en flamberingsbrand, hans datter var været vidne til. Blandt andet. For Klingenberg kan tydeligvis mange historier, og eleverne kan tydeligvis godt lide dem.

Solen skinner, og vi har fri
Ved 16-tiden er undervisningen slut, og eleverne er fri til at gøre, hvad de vil.

Nogle stykker planlægger at spille en omgang fodbold i solen, mens andre hænger ud i den fælles opholdstue. Sture og René laver lektier, og Simon stikker i Føtex efter cigaretter.

Skolen har forskellige faciliteter til fri afbenyttelse: Biograf, bordtennis, billard. Men også et par joller liggende i havnen, og dem kan man låne, hvis blot man overholder nogle få regler.

Dertil kommer, at der er ansat en såkaldt velfærdsmedarbejder, der arrangerer forskellige ting. Det kan være et foredrag, en omgang paintball eller en trampolintur.

Flere af eleverne beretter desuden om de byture, weekenderne byder på. Stamværtshuset hedder Ørkild og ligger under fem minutters gang fra skolen. Her kan man falde i snak med byens fiskere, drikke sig helt eller halvt i hegnet eller blot få sig en smøg og et slag billard.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dårligt vejr koster Bornholm en million krydstogt-kroner

Plus

København får nyt ship management selskab

Synergy Group, som har overtaget den tekniske management af Nordens tørlastskibe, åbner europæisk kontor i Danmark

Maersk Drillings hybrid-rig forlænget i Norge

1

VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Cargill sender 20 MR-skibe i Maersk Tankers-pool

Nyhedsbrev

Plus

Rederier er for alvor gået i gang med rensning af ballastvand

De store rederier bestiller nu i stor stil nye ballastvandanlæg til deres skibe, når disse skal igennem den obligatoriske klassedokning. Det mærker man hos Orskov Yard i Frederikshavn

Online Avis Arkiv

Total-chef beroliger underleverandører i Esbjerg

Pres på minister for at droppe olieudvinding i Danmark

Plus

2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne

Det er vanskeligt at forudsige, men nye brændstoffer vil muligvis øge behovet for motorreparationer hos værfterne

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

Miljøminister vil undersøge Mærsk-forurening i Nordsøen

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

'Stena Spirit' ramt af formodet blackout i Karlskrona

Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

Maersk Tankers forhandler om køb af syv kemikalieskibe

Bagmandspolitiet sigter Dan-Bunkering i sag om jetbrændstof

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

Utilfredse passagerer udløser tredje bod til udskældt rederi

VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Trump peger på Iran efter angreb – men afventer beviser

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt Safety kort til det barske miljø

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

HI 2019 messenyhed - Elma X One revolutionerer lovpligtig spændingstest

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Trænger du til nye kæder

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Trimble SiteVision Augmented Reality system

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Klimavenlige ventilatorer og verdensmål nr. 13

Ser dine kæder også sådan ud? Så er det nok tid til at få dem efterset!

Technoflex Koblinger

Du er ved at blive snydt!

Veluddannede medarbejdere i TESS

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Busch fremviser det nyeste indenfor vakuummåling til DiaLabExpo!

Show Truck, Heavy Metal Tour

Lær, hvordan du sikrer dine gennemføringer i marine- og offshore miljøer

Kraner - brugte maskiner - udstyr købes kontant

Ny kran til BSM A/S i Bjerringbro

Send til en kollega

0.282