23948sdkhjf

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Fire partnere er gået sammen om projekt, der skal hjælpe andre med overgangen til eldrift

Selvom det måske ikke går så hurtigt, som mange havde forventet, begynder eldrift til skibe at tage fart, og i den forbindelse kan andre få gavn af erfaringerne fra E-ferry projetet på Ærø.

Sådan lyder rationalet bag et nyt samarbejde mellem Ærø Kommune, Marstal Navigationsskole, Fyns Maritime Klynge og Færgesekretariatet. De fire partnere har etableret et projekt ved navn "Acceleration af overgangen til elektrisk maritim drift", som har fået forkortelsen Acovem.

- Kort fortalt skal projektet gøre det lettere og enklere for kommuner og færgeselskaber at få overblik over, om det er muligt at overgå til eldrift på deres færger, og hvad der skal til for at konvertere, siger projektkoordinator i Acovem Cecilie Larsen fra Ærø Kommune i en pressemeddelelse

Voksende interesse

I løbet af de seneste år har E-ferry projektet taget form på Ærø. Her udvikles, bygges og demonstreres den 100 pct. elektrisk færge 'Ellen', der har syv gange større rækkevidde end nogen anden fuldelektrisk bilfærge.

Igennem arbejdet med 'Ellen' har en lang række syddanske virksomheder erhvervet sig enestående kompetencer inden for maritim eldrift. Samtidig er der gjort vigtige erfaringer gennem projektet, som det ifølge Avocem er afgørende at videreføre til fremtidige elfærger.

Læs også: Aalborg kigger mod nord inden køb af el-færge

- Sideløbende med E-ferry projektet har vi oplevet en stigende interesse for ren eldrift i skibe. Vi har samtidigt kunne konstatere et ’gab’ mellem udbud og efterspørgsel, hvor det kan være svært for interesserede redere og overfartsledere at orientere sig i et relativt umodent marked. Så vi skal ud i noget match-making i det her projekt, siger Cecilie Larsen.

Også i Færgesekretariatet mærker man interessen for eldrift.

- Flere af Færgesekretariatets medlemmer udtrykker interesse for eldrift, men finder det udfordrende at komme i gang. De har brug for nemt at kunne skabe sig et overblik over businesscasen i et muligt skift på deres specifikke rute, og hvor de kan henvende sig, siger sekretariatets leder Jan Fritz Hansen i pressemeddelelsen.

Læs også: ’Ellen’ fortsat foran norsk el-revolution

Læs også: 'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Ser potentielt marked

Der findes endnu ikke et samlet overblik over, hvilke virksomheder og leverandører der skal til for at realisere et elfærgeprojekt. I kraft af sit netværk og kendskab til den maritime industri, og med afsæt i erfaringer i E-ferry projektet, vil Fyns Maritime Klynge forsøge at skabe overblikket gennem Acovem-projektet.

- Mange maritime virksomheder i Syddanmark sidder inde med afgørende kompetencer inden for elektrisk maritim drift, og faktisk er der også flere, som viser interesse for at komme ind på dette marked. At skabe sådan et overblik vil gøre virksomhederne mere tilgængelige for interesserede aftagere af elektriske

løsninger, og det er rigtig godt for erhvervsudviklingen, siger Majbrit Grymer Hoppe fra Fyns Maritime Klynge i pressemeddelelsen.

Syddansk spidskompetence

På Ærø er borgmester Ole Wej Petersen heller ikke i tvivl om, at Acovem kan skabe værdi for erhvervsudviklingen i Syddanmark:

Læs også: Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

- Fem ud af ni partnere i E-ferry projektet er baseret i Syddanmark. Med deres kompetencer udviklet gennem E-ferry projektet er der ved at tegne sig et center of excellence i Syddanmark inden for maritim eldrift, som vi tror på, at Acovem-projektet kan være med til at styrke og forankre, siger han.

Fakta – Acovem

Projektperiode: Januar 2019 til juni 2020

Partnere: Ærø Kommune, Marstal Navigationsskole, Færgesekretariatet og Fyns Maritime Klynge, en del af Erhvervshus Fyn.

Projektet har modtaget støtte fra Syddansk Vækstforums pulje for projektudvikling på knapt 400.000 kroner.

Et af de centrale spørgsmål i interessen for eldrift er, om man overhovedet kan sejle på eldrift på en given rute. Det spørgsmål kan Marstal Navigationsskole hjælpe med at besvare. Foruden at tilbyde kurser i batterielektrisk maritim drift vil skolen også udvikle et såkaldt Green Graph-værktøj som del af Acovem-projektet.

- Green Graph-værktøjet skal hjælpe os med at analysere individuelle ruter og hjælpe rederen med at vurdere, hvorvidt det vil være rentabelt at gå over til eldrift på den specifikke rute, forklarer Henrik Hagbarth Mikkelsen fra Marstal Navigationsskole.

Uddannelsesinstitutionen var koordinator på det forstudie, som ligger til grund for det igangværende E-ferry projekt, hvor de kunne konkludere, at 85 pct. af nordiske indenrigsfærgeruter kan konverteres til fuldelektrisk drift, når teknologien fra E-ferry projektet er færdigudviklet og afprøvet.

Læs også: Danske designmøbler ombord på ’Ellen’

Det kræver dog en indsats, hvis potentialet for eldrift i den maritime sektor skal føres ud i livet. Henrik Hagbarth Mikkelsen peger på, at rækkeviddeangst og anlægsøkonomi er tilbagevendende barrierer, når det kommer til at kaste sig ud i eldrift.

- For at accelerere overgangen til eldrift er det altafgørende, at vi får forklaret realiteterne om disse barrierer og sørger for, at de mulige aftagere er ordentligt informeret om teknologien og potentialet på deres rute, siger han.  

Læs mere: 'Ellen' ramt af ny forsinkelse

Mere om: 'Ellen' | E-ferry | el-færge
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Flytning af fyr gik hurtigere end murermester havde drømt om

Nul uforudsete problemer og topprofessionelle folk er ifølge murermester årsag til vellykket flytning af fyr

'Broen' rykker ét skridt nærmere Korsør

Danpilots fartøjer: Her er overblikket

Plus

Nu kan brexit gå i fem retninger

Plus

Krydstogt boomer i Danmark trods miljøkritik

Antallet af krydstogtskibe og -gæster i Danmark vil ifølge turismenetværket Cruise Copenhagen fortsætte med at stige - også selv om debatten om skibenes forurening kaster et negativt lys over branchen

Nyhedsbrev

Scandlines-færge får overhaling af drivlinen

Hybrid-færgen 'Schleswig-Holstein' får pull-thrustere, nyt dieselmaskineri og optimeret skrog

Online Avis Arkiv

Trods ratefald: Værdistigninger i vente for VLCC'ere

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Tab af kunde har kostet krydstogtgæster i Aarhus

Plus

Tidligere Mærsk-chef skal effektivisere Danpilot

Hos Mærsk og Seaspan har han været fast kunde hos Danpilot. Nu har Erik Merkes Nielsen indtaget hjørnekontoret i den danske lodsgigant og vil gøre den mere kundevenlig. For i fremtiden kommer kunderne ikke af sig selv

Rektor forlader Marstal Navigationsskole

Efter tre år på posten har Jeppe Carstensen valgt at søge nye udfordringer

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Plus

Krydstogtchef: Vi er nødt til at tage borgernes bekymringer alvorligt

5 SPØRGSMÅL til Claus Bødker, direktør, Cruise Copenhagen

Russisk isbryder ud for Norge sendte nødsignaler ved en fejl

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Flyttedag for fyrtårn forbi kritisk fase

Plus

Vindmølle-skrot kræver nye løsninger og nye partnerskaber

Mange af de mere end 200 virksomheder i Esbjerg Havn er i fuld gang med at udvikle nye og mere rentable forretningsmodeller, der kan tage over efter de fede år i offshore-sektoren. Dekommissionering af vindmøller er en af de oplagte muligheder

2

Semco skal vedligeholde den norske flåde

Næstveds økonomiudvalg vil have havn ud af byen

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Simaris Design gør det nemmere at opfylde installationskrav

Er du vores nye Technical Sales Manager?

Kursus om ventilation i industrivirksomheder og laboratorier

Seminar: Sæt turbo på trætte fiberkabler

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

Heavy-Lift HMPE Sling

Hvad er fordelene ved Palfinger Marines udlejningsservice?

Sikkerhedsventiler til tryksikring - fra ProMetal

kykkelikyyy… Sagde dine tappeHANER aldrig

Dykkere med malerpensel

LINDØ port of ODENSE bryder med den traditionelle navigation

Er du vores nye General Manager, Operations?

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

De største save i Danmark

Sådan opnår I styrke og holdbarhed med indkapslede magneter

Maskinmestre i høj kurs

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Beskyttelsesglas til lasersvejsning fra Mirit Glas

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Siemens Solution Partnere

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

Send til en kollega

0.238