23948sdkhjf

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Fire partnere er gået sammen om projekt, der skal hjælpe andre med overgangen til eldrift

Selvom det måske ikke går så hurtigt, som mange havde forventet, begynder eldrift til skibe at tage fart, og i den forbindelse kan andre få gavn af erfaringerne fra E-ferry projetet på Ærø.

Sådan lyder rationalet bag et nyt samarbejde mellem Ærø Kommune, Marstal Navigationsskole, Fyns Maritime Klynge og Færgesekretariatet. De fire partnere har etableret et projekt ved navn "Acceleration af overgangen til elektrisk maritim drift", som har fået forkortelsen Acovem.

- Kort fortalt skal projektet gøre det lettere og enklere for kommuner og færgeselskaber at få overblik over, om det er muligt at overgå til eldrift på deres færger, og hvad der skal til for at konvertere, siger projektkoordinator i Acovem Cecilie Larsen fra Ærø Kommune i en pressemeddelelse

Voksende interesse

I løbet af de seneste år har E-ferry projektet taget form på Ærø. Her udvikles, bygges og demonstreres den 100 pct. elektrisk færge 'Ellen', der har syv gange større rækkevidde end nogen anden fuldelektrisk bilfærge.

Igennem arbejdet med 'Ellen' har en lang række syddanske virksomheder erhvervet sig enestående kompetencer inden for maritim eldrift. Samtidig er der gjort vigtige erfaringer gennem projektet, som det ifølge Avocem er afgørende at videreføre til fremtidige elfærger.

Læs også: Bump på vejen for el-færge

- Sideløbende med E-ferry projektet har vi oplevet en stigende interesse for ren eldrift i skibe. Vi har samtidigt kunne konstatere et ’gab’ mellem udbud og efterspørgsel, hvor det kan være svært for interesserede redere og overfartsledere at orientere sig i et relativt umodent marked. Så vi skal ud i noget match-making i det her projekt, siger Cecilie Larsen.

Også i Færgesekretariatet mærker man interessen for eldrift.

- Flere af Færgesekretariatets medlemmer udtrykker interesse for eldrift, men finder det udfordrende at komme i gang. De har brug for nemt at kunne skabe sig et overblik over businesscasen i et muligt skift på deres specifikke rute, og hvor de kan henvende sig, siger sekretariatets leder Jan Fritz Hansen i pressemeddelelsen.

Læs også: ’Ellen’ fortsat foran norsk el-revolution

Læs også: 'Ellen' har fået sine sidste batterier

Ser potentielt marked

Der findes endnu ikke et samlet overblik over, hvilke virksomheder og leverandører der skal til for at realisere et elfærgeprojekt. I kraft af sit netværk og kendskab til den maritime industri, og med afsæt i erfaringer i E-ferry projektet, vil Fyns Maritime Klynge forsøge at skabe overblikket gennem Acovem-projektet.

- Mange maritime virksomheder i Syddanmark sidder inde med afgørende kompetencer inden for elektrisk maritim drift, og faktisk er der også flere, som viser interesse for at komme ind på dette marked. At skabe sådan et overblik vil gøre virksomhederne mere tilgængelige for interesserede aftagere af elektriske

løsninger, og det er rigtig godt for erhvervsudviklingen, siger Majbrit Grymer Hoppe fra Fyns Maritime Klynge i pressemeddelelsen.

Syddansk spidskompetence

På Ærø er borgmester Ole Wej Petersen heller ikke i tvivl om, at Acovem kan skabe værdi for erhvervsudviklingen i Syddanmark:

Læs også: ’Ellen’ fortsat foran norsk el-revolution

- Fem ud af ni partnere i E-ferry projektet er baseret i Syddanmark. Med deres kompetencer udviklet gennem E-ferry projektet er der ved at tegne sig et center of excellence i Syddanmark inden for maritim eldrift, som vi tror på, at Acovem-projektet kan være med til at styrke og forankre, siger han.

Fakta – Acovem

Projektperiode: Januar 2019 til juni 2020

Partnere: Ærø Kommune, Marstal Navigationsskole, Færgesekretariatet og Fyns Maritime Klynge, en del af Erhvervshus Fyn.

Projektet har modtaget støtte fra Syddansk Vækstforums pulje for projektudvikling på knapt 400.000 kroner.

Et af de centrale spørgsmål i interessen for eldrift er, om man overhovedet kan sejle på eldrift på en given rute. Det spørgsmål kan Marstal Navigationsskole hjælpe med at besvare. Foruden at tilbyde kurser i batterielektrisk maritim drift vil skolen også udvikle et såkaldt Green Graph-værktøj som del af Acovem-projektet.

- Green Graph-værktøjet skal hjælpe os med at analysere individuelle ruter og hjælpe rederen med at vurdere, hvorvidt det vil være rentabelt at gå over til eldrift på den specifikke rute, forklarer Henrik Hagbarth Mikkelsen fra Marstal Navigationsskole.

Uddannelsesinstitutionen var koordinator på det forstudie, som ligger til grund for det igangværende E-ferry projekt, hvor de kunne konkludere, at 85 pct. af nordiske indenrigsfærgeruter kan konverteres til fuldelektrisk drift, når teknologien fra E-ferry projektet er færdigudviklet og afprøvet.

Læs også: 'Ellen' ramt af ny forsinkelse

Det kræver dog en indsats, hvis potentialet for eldrift i den maritime sektor skal føres ud i livet. Henrik Hagbarth Mikkelsen peger på, at rækkeviddeangst og anlægsøkonomi er tilbagevendende barrierer, når det kommer til at kaste sig ud i eldrift.

- For at accelerere overgangen til eldrift er det altafgørende, at vi får forklaret realiteterne om disse barrierer og sørger for, at de mulige aftagere er ordentligt informeret om teknologien og potentialet på deres rute, siger han.  

Læs mere: 'Ellen' ramt af ny forsinkelse

Mere om: 'Ellen' | E-ferry | el-færge
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Fiskeri baner vej til handelsflåden

Daniel Røjkjær Sørensen har været fisker i over ti år, men bruger nu en uddannelse på Skagen Skipperskole som springbræt til et stabilt job i handelsflåden. Mange fiskere gør som ham

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Chef for våben og 22 mand på flådefartøj

Er du tekniknørd med en mellemlang uddannelse, kan du blive våben- og elektronikteknisk officer i Søværnet. Holder du ud, kan du ende som Anders Leed Sommer, der som 28-årig er chef for våben, teknik og 22 mand på fregatten ’Iver Huitfeldt’

Svendborg-iværksættere pitchede sig ind hos erfarne erhvervsfolk

Efter nervepirrende pitch foran et panel af erfarne erhvervsfolk blev to maritime iværksættervirksomheder optaget i Maritim Startup Hub i Svendborg

Nyt dansk tankrederi har fået første skib i flåden

Den indbefragtede 'Ierax' kommer til Cornerstone Maritime i maj

Lindø's overskud rundbarberet i 2018

Mærsk advarer om statsstøtte til nybygninger

Nyhedsbrev

8.294 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

1

DFDS holder hånden under Lauritzen Fonden - igen

Online Avis Arkiv

Ingen ny havnelov før valget

Plus

Fire gutter under uddannelse på 'Peter Willemoes'

CMP i Malmø del af ny containerrute

Plus

Speciel karriere i ’det grå rederi’

Søfart gik om bord på fregatten ’Peter Willemoes’ for at møde dem, der skal sejle de store krigere i fremtiden.

Så meget tjente Mærsk-familien i 2018

Svitzer-mandskab strejker i Holland

Det er slut med at arbejde gratis, lyder det fra de ansatte i Svitzer-selskabet Euromed

Niels Smedegaard kandidat til formandspost i Norwegian

EU-lande giver grønt lys til handelsforhandlinger med USA

Forsea halverer CO2-udledning i første kvartal

Sydfynsk rederi konkurs

Sable Express ApS med et skib i flåden er gået konkurs, skriver Fyens Amtsavis

Viking Sky - Lavt olietryk var årsag til black-out

Krydstogtskibet Viking Sky, der havde 1373 personer om bord, gik i stå på grund af lavt olietryk

ADP havde store udsving i kerneprodukterne i 2018

Maersk Supply køber nyt system til energistyring

Ny containerterminal i Island rettet mod nordøstpassagen

Rejsegilde hos Rolls-Royce Marine i Aalborg

Plus

Hop ud i den mekaniske verden

23-årig maskinmesterstuderende fortæller om livet som kadet på et containerskib og som studerende i Svendborg

"Vores sidste coaster under Dannebrog"

Venus Shipping solgte sin sidste coaster under dansk flag i 2018 efter 14 år på dansk flag - i dag foretrækker skibsreder Tom Kristensen St. Vincents-flag

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

Nyt projekt skal samle erfaringer fra E-ferry

80 år: Jan Erlund

Ny formand i Kolding Havn

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Plus

DNV GL klar med online inspektioner

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny svingkran efter påske?

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Gates er ny leverandør hos Hoyer Transmissions

Skadet propeller aksel fra Læsøfærgen Margrete Læsø er sendt til MarineShaft for opretning

Grumsen Equipment A/S har fået ny hjemmeside!

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

Technoflex Koblinger

We took the best from NAVADAN HPC Series and made it even better!

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Sikkerhed i polarområderne.

Jysk Emballage Rens vælger også Envotherm.

Brug regnvandet til noget fornuftigt

Ajos vokser ved at være på Bauma

Process Engineering A/S inviterede de studerende indenfor

Digitalinstrumenter

Super stretch

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dette er blot én af de seneste kranløsninger vi har leveret

Spidex kobling

Klar til Industri 4.0: ny lamelvakuumpumpe med trykregulering

Formstøbte membraner og bælge fra Gravlund Industrigummi

Test af beskyttelse mod vandindtrængning

Er dit produkt cybersikkert?

Send til en kollega

0.169