23948sdkhjf

"Vores sidste coaster under Dannebrog"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Venus Shipping solgte sin sidste coaster under dansk flag i 2018 efter 14 år på dansk flag - i dag foretrækker skibsreder Tom Kristensen St. Vincents-flag

Venus Shipping tog for nylig afsked med Danmark som flagstat.

Det sidste skib i flåden under dansk flag var coasteren ’Dan Fighter’ der blev solgt til et engelsk selskab i 2018 efter 14 år på dansk flag.

I dag investerer Venus Shipping udelukkende i større tonnager

Det foretrukne flag er St. Vincents eller alternativt Norsk Internasjonalt Skipsregister, NIS.

Skibene ’Atlas’, ’Lafjell’, ’Brufjell’, ’Ingeborg’, ’Kongsfjell’ og ’Active’ har alle hjemhavn i Kingstown på St. Vincents.

Ifølge Tom Kristensen havde han til sidst svært ved at se, hvordan rederiet egentlig skulle fastholde skibene på dansk flag.

Specialkrav
- Vi havde en episode, hvor vi havde købt et skib i Norge under norsk flag, som efterfølgende skulle indflages til Dannebrog. Der blev talt med den danske søfartsstyrelse inden købet, idet en af vore kollegaer i det nordjyske allerede havde købt søsterskibet. Vi fik at vide, at indflagningskravene ville blive de samme, hvilket betød, at vi var trygge ved at igangsætte processen, forklarer Tom Kristensen.

Da skibet med det nye navn, ’Dan Carrier’, kom på værft i Aalborg og skulle indflages var situationen dog helt anderledes.

Læs også: Grundstødte ’Altlantic’ tømt for olie

Skibet opfyldte nu pludselig ikke kravene til B60-brandsikringkravene på trods af at alle kamre havde store firkantede escape vinduer ud til frit dæk. Det var dog ikke nok, hele apteringen skulle fjernes og bygges op efter B60.

- Dette ville sandsynligvis have kostet rederiet livet. En hurtig beslutning blev taget og ’Dan Carrier’ blev indflaget under Bahamas flag, hvor der ikke var nogen problemer, og hvor vurderingen var, at B60 var overholdt. Herefter kom ’Dan Carrier’ i drift.

Ny hjemstavn i Aalborg
- Det hele endte med, at Rederiforeningen for mindre skibe fik indsigt i sagen og rettede henvendelse til Søfartsstyrelsen. Pludselig kunne skibet godt indflages under Dannebrog uden krav til store modifikationer, hvilket herefter blev gjort, erindrer Tom Kristensen.

- Så ’Dan Carrier’ fik nu igen ny hjemhavn, denne gang Aalborg. Forholdet til søfartsstyrelsen blev også fint igen, men det var en dyr proces for et lille rederi.

Læs også: Venus Shipping sælger coaster til Tyskland

- Som følge heraf blev vi meget forsigtige, når andre skibe skulle indflages, og i dag vælger vi konsekvent St. Vincents-flag.

- Det kører helt problemfrit. Man kommunikerer med et kontor i Svejts, der svarer hurtigt og effektivt på de forespørgsler, som vi måtte have. Vi oplever, at her fokuserer man på at servicere rederierne så godt som muligt, og man prioriterer at finde løsninger frem for at fokusere på forud definerede specialkrav til skibe, som i forvejen er klassede, lyder det fra Tom Kristensen.

Han medgiver dog, at det er lidt specielt at være et dansk rederi med en historisk forankring til rederimiljøet i Aalborg og så ikke længere havde skibe under dansk flag.

- Det er da naturligvis en vemodig følelse. Og jeg håber da, at vi kan komme tilbage på dansk flag på et tidspunkt. Min egen far lagde jo fra land med et skib på dansk flag i 1937.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

'Broen' rykker ét skridt nærmere Korsør

VIDEO: Flytning af fyr gik hurtigere end murermester havde drømt om

Nul uforudsete problemer og topprofessionelle folk er ifølge murermester årsag til vellykket flytning af fyr

Danpilots fartøjer: Her er overblikket

Trods ratefald: Værdistigninger i vente for VLCC'ere

Plus

Krydstogt boomer i Danmark trods miljøkritik

Antallet af krydstogtskibe og -gæster i Danmark vil ifølge turismenetværket Cruise Copenhagen fortsætte med at stige - også selv om debatten om skibenes forurening kaster et negativt lys over branchen

Nyhedsbrev

Plus

Nu kan brexit gå i fem retninger

Online Avis Arkiv
Plus

Tab af kunde har kostet krydstogtgæster i Aarhus

Danske Havne vælger ny formand

Scandlines-færge får overhaling af drivlinen

Hybrid-færgen 'Schleswig-Holstein' får pull-thrustere, nyt dieselmaskineri og optimeret skrog

Plus

Tidligere Mærsk-chef skal effektivisere Danpilot

Hos Mærsk og Seaspan har han været fast kunde hos Danpilot. Nu har Erik Merkes Nielsen indtaget hjørnekontoret i den danske lodsgigant og vil gøre den mere kundevenlig. For i fremtiden kommer kunderne ikke af sig selv

Rektor forlader Marstal Navigationsskole

Efter tre år på posten har Jeppe Carstensen valgt at søge nye udfordringer

Plus

Krydstogtchef: Vi er nødt til at tage borgernes bekymringer alvorligt

5 SPØRGSMÅL til Claus Bødker, direktør, Cruise Copenhagen

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Flyttedag for fyrtårn forbi kritisk fase

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

Plus

Vindmølle-skrot kræver nye løsninger og nye partnerskaber

Mange af de mere end 200 virksomheder i Esbjerg Havn er i fuld gang med at udvikle nye og mere rentable forretningsmodeller, der kan tage over efter de fede år i offshore-sektoren. Dekommissionering af vindmøller er en af de oplagte muligheder

Russisk isbryder ud for Norge sendte nødsignaler ved en fejl

2

Semco skal vedligeholde den norske flåde

Næstveds økonomiudvalg vil have havn ud af byen

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Dualofficererne har været en succes - bare ikke i den funktion, som var formålet"

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Simaris Design gør det nemmere at opfylde installationskrav

Er du vores nye Technical Sales Manager?

Kursus om ventilation i industrivirksomheder og laboratorier

Seminar: Sæt turbo på trætte fiberkabler

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

Heavy-Lift HMPE Sling

Hvad er fordelene ved Palfinger Marines udlejningsservice?

Sikkerhedsventiler til tryksikring - fra ProMetal

kykkelikyyy… Sagde dine tappeHANER aldrig

Dykkere med malerpensel

LINDØ port of ODENSE bryder med den traditionelle navigation

Er du vores nye General Manager, Operations?

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

De største save i Danmark

Sådan opnår I styrke og holdbarhed med indkapslede magneter

Maskinmestre i høj kurs

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Beskyttelsesglas til lasersvejsning fra Mirit Glas

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Siemens Solution Partnere

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

Send til en kollega

0.214