23948sdkhjf

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Om så kajen på Langelinje skal gøres 15 meter bredere, skal krydstogtskibene i København bruge landstrøm, når de besøger byen.

Sådan lyder det nu fra Københavns overborgmester Frank Jensen, efter at en Cowi-rapport slår fast, at landstrøm er den bedste metode til at sænke luftforureningen over byen. 

Det skriver Ingeniøren.

Rapporten kommer ikke ind på økomien, men den slår fast, at der ikke er nogen praktisk forhindring for at etablere landstrøm ved Oceankaj i byens Nordhavn. Anderledes forholder det sig ved Langelinje, hvor en pæn del af de 800.000 krydstogtgæster, som årligt besøger København, bliver sat i land. 

Her er der planer om at etablere en spildevandsledning, og der er ikke plads til både den og et landstrømanlæg på de nuværende arealer. Dertil er Langelinje 15 meter for smal. 

- For at hjælpe borgerne vil vi gå i dialog med By & Havn om mulighederne for at skabe plads til landstrøm, evt. ved at udvide kajen med 15 meter. Min holdning er, at vi skal finde en løsning på et landstrømanlæg på Langelinie. Hvis der findes en hurtigere, billigere og mere effektiv løsning i forhold til at afhjælpe de gener, langeliniebeboerne har, så vil jeg gerne kigge på det, udtaler Frank Jensen i en mail til Ingeniøren. 

Ifølge Cowi-rapporten udledte krydstogtskibe 291 ton NOx ved København i 2017. Det svarer til en fjerdedel af den NOx, som den samlede biltrafik i København udleder.

Som Søfart tidligere har beskrevet, sagde Københavns Kommune i 2016 nej tak til at få stillet et landstrømanlæg til rådighed kvit og frit af den danske producent Powercon, som gerne ville bruge København som udstillingsvindue for sit produkt. 

København takkede dog nej, og det 30 mio. kroner dyre anlæg endte i stedet i Kristiansand i Norge.

Læs mere: København takker nej til gratis landstrøm fra Powercon

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109