23948sdkhjf

Kalundborg-mægler med vokseværk

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Schultz Shipping er en af Danmarks store havnemæglere og har de senere år købt en række mindre spillere. Søfart tog forbi Kalundborg for at møde en klassisk skibsmægler

På havnen i Kalundborg ligger en af Danmarks største skibsmæglere.

Schultz Shipping går tilbage til 1926, og mens en befragtningsmægler som Maersk Broker er blandt verdens største til at skaffe last, sørger en havnemægler som Schultz først og fremmest for klarering af skibene, herunder service af besætning og terminal som bindeled på havnen.

De største danske havnemæglere er Shipping.dk, som overtog Maersk Broker på området, samt Blue Water Shipping - og Schultz.

Befragter i Hamborg
Schultz Shipping har imidlertid også en befragtningsdel, ligesom de andre store havnemæglere. Schultz er kommerciel manager for 15 skibe, som man befragter og opererer 100 procent med udgangspunkt i Hamborg.

Trods det forretningsben er Schultz først og fremmest mægler af den gamle skole, fortæller direktør Gustav Jakobsen, da Søfart møder ham i hjørnekontoret på Kalundborg Havn.

– Vi er en klassisk skibsmæglervirksomhed - skibets forlængede arm på havnen. Og vi forsøger at varetage vores kunders interesser i de havne, vi er aktive i, siger direktøren og uddyber:

– Vores hovedopgave ligger stadig i Kalundborg med at få skibe effektivt ind og ud af havnen, dvs. planlægge laste, losning mm. Det gør vi ved at være lokale og engagerede. Vi har desuden udvidet vores aktiviteter til også at være i andre byer, men vi gør det med lokale kræfter. Vi mener, at man for at ekspedere skibe i en havn skal have et solidt lokalkendskab, siger Gustav Jakobsen.

Appetit på opkøb
Før 1926 sad en enkelt statsautoriseret skibsmægler i Kalundborg. Men da han mistede sin statsautorisation i 1926 som følge af en mindre smugleraktivitet, overtog førstemanden Jørgen Schultz aktiviteterne.

Frem til 2003 var familien Schultz medejer af selskabet, hvorefter deres andel blev solgt til kornmægleren Copenhagen Merchants, som stadig er ejeren bag virksomheden sammen med Fredericia Shipping.

Schultz Gruppen er dog formelt ejet af Kalundborg Holding, der udvikler forretningen. Og det går stærkt.
– I dag er Schultz Shipping-gruppen også repræsenteret med kontor i Aalborg, Aarhus, København og igennem datterselskaber på Lolland og Falster såvel som i Malmø, Gdansk, Stettin, Rostock og Hamburg, fortæller direktøren og tilføjer:

– Vi skal vokse og være mere effektive; inddrage de bedste IT-systemer og beskæftige de bedste medarbejdere. Schultz Shipping-gruppen er godt positioneret i markedet, men vi er naturligvis underlagt markedets udvikling og især høsten, siger Gustav Jakobsen.
Sidste år gik den gode danske sommer og den dårlige høst f.eks. en del udover Schultzs bulk-aktiviteter.

Særkrav hjælper skibsmæglere
Mæglerne er de senere år blevet presset af store speditører, som breder deres service indover havnene.

– Og siden skibene i dag mødes med flere og flere krav fra Skat og andre myndigheder og redere til certificeringer etc., øger det ifølge direktøren behovet for de specialiserede mæglere - som Schultz.

– Kravene gør, at du ikke bare lige kan udføre ’agency’ med venstre hånd. Det kræver registreringer til Skat og andre ting som kræver specialister.

Vi har jo så mange facetter i vores branche, siger Gustav Jakobsen og uddyber:
– Tank og olie er f.eks. en global verden, der kører på et mere finansielt niveau. Tradere handler olien flere gange etc., og de bruger os til at kontrollere og håndtere lasten. Mange af de store kunder vil kun have en mægler, der faktisk er på havnen, og det er os, som koordinerer alt omkring skibet, forklarer

Gustav Jakobsen og påpeger, at man også opererer kornterminaler. En udvikling, der begyndte i firserne, hvor man søgte dybvandshavne til lastning af handysize-skibe.

Altid med om bord
I forbindelse med lokalkendskabet understreger Gustav Jakobsen, at man altid er med om bord, når skibet kommer i havn.

– Tidligere var der meget papirarbejde med at modtage besætningslister mm, men de er jo sendt på mail i dag, så det er mere det at være mellemled mellem havn og skib, siger direktøren og uddyber:
– Der er noget tryghed og safety ved at bruge en mægler med base på en given havn – ikke mindst pga. sprogforskellene.
Gods er som vand

Shultz shipping gør sig mest i tørlast, men også i tanksektoren og havnenes store raffinaderi, der tilhører Equinorl, er en nøglefaktor her.
Og som Søfart har beskrevet indgående, er havnen i gang med en stor udvidelse, hvor man f.eks. ligger i konkurrence med bl.a. København og Køge om containervolumen. Her er Gustav Jakobsen fortrøstningsfuld på sin havns vegne.

– Gods opfører sig grundlæggende som vand - det render derhen, hvor det er effektivt og billigst, hvor tingene kører, siger han og erkender, at der også kan være problemer i et yderområde.

Hvad er jeres største udfordring?
– Det er tilgang af unge motiverede mennesker, så dan er det i yderområder, og det er også en udfordring, vi vil møde. Vi har dog ikke problemer endnu, 7-9-13, men vi bliver heller ikke overrendt af de unge. Desuden er det infrastruktur til havnen, vi ligger ved en motorvej på vandet men langt fra motorvejsnettet på land, endnu! - siger direktøren med henvisning til, at en motorvej er underopførelse og efter planen vil stå helt klar i 2021.


FAKTA - Schultz Shipping

Schultz Shipping er en skibsmægler, der primært håndterer skibe i havnen. Forretningen er grundlagt i Kalundborg i 1926.

Kalundborg er stadig hovedkontoret, og her sidder 14 medarbejdere. Totalt har man 65 medarbejdere i Kalundborg, Aalborg, Aarhus, Købehavn, Tyskland og Polen.

Schultz Shipping har de senere år udvidet markant og foretaget en række opkøb. Skibsmægleren er i dag en af de store lokale mæglere i Danmark.

En række brands går dermed nu under Schultz Shippings vinger: Schultz Partner, Schultz Shipping GmbH, Schultz Shipping zp ooo, Hasting Schultz AB,

Schultz Baltimar Shipping GmbH, Holger Kristiansens Eftf, Nakskov, Vordingborg Shipping, Marquardt & Tornøes Eftf., Alf Hovmand A/S og GBA Great Belt Agencies A/S.

Schultz Shipping var i generationer familieejet, men er i dag ejet af den store operatør Copenhagen Merchants i et samarbejde med Fredericia Shipping.
Mere om: Schultz shipping
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.195