23948sdkhjf

Kalundborg-mægler med vokseværk

Schultz Shipping er en af Danmarks store havnemæglere og har de senere år købt en række mindre spillere. Søfart tog forbi Kalundborg for at møde en klassisk skibsmægler
På havnen i Kalundborg ligger en af Danmarks største skibsmæglere.

Schultz Shipping går tilbage til 1926, og mens en befragtningsmægler som Maersk Broker er blandt verdens største til at skaffe last, sørger en havnemægler som Schultz først og fremmest for klarering af skibene, herunder service af besætning og terminal som bindeled på havnen.

De største danske havnemæglere er Shipping.dk, som overtog Maersk Broker på området, samt Blue Water Shipping - og Schultz.

Befragter i Hamborg
Schultz Shipping har imidlertid også en befragtningsdel, ligesom de andre store havnemæglere. Schultz er kommerciel manager for 15 skibe, som man befragter og opererer 100 procent med udgangspunkt i Hamborg.

Trods det forretningsben er Schultz først og fremmest mægler af den gamle skole, fortæller direktør Gustav Jakobsen, da Søfart møder ham i hjørnekontoret på Kalundborg Havn.

– Vi er en klassisk skibsmæglervirksomhed - skibets forlængede arm på havnen. Og vi forsøger at varetage vores kunders interesser i de havne, vi er aktive i, siger direktøren og uddyber:

– Vores hovedopgave ligger stadig i Kalundborg med at få skibe effektivt ind og ud af havnen, dvs. planlægge laste, losning mm. Det gør vi ved at være lokale og engagerede. Vi har desuden udvidet vores aktiviteter til også at være i andre byer, men vi gør det med lokale kræfter. Vi mener, at man for at ekspedere skibe i en havn skal have et solidt lokalkendskab, siger Gustav Jakobsen.

Appetit på opkøb
Før 1926 sad en enkelt statsautoriseret skibsmægler i Kalundborg. Men da han mistede sin statsautorisation i 1926 som følge af en mindre smugleraktivitet, overtog førstemanden Jørgen Schultz aktiviteterne.

Frem til 2003 var familien Schultz medejer af selskabet, hvorefter deres andel blev solgt til kornmægleren Copenhagen Merchants, som stadig er ejeren bag virksomheden sammen med Fredericia Shipping.

Schultz Gruppen er dog formelt ejet af Kalundborg Holding, der udvikler forretningen. Og det går stærkt.
– I dag er Schultz Shipping-gruppen også repræsenteret med kontor i Aalborg, Aarhus, København og igennem datterselskaber på Lolland og Falster såvel som i Malmø, Gdansk, Stettin, Rostock og Hamburg, fortæller direktøren og tilføjer:

– Vi skal vokse og være mere effektive; inddrage de bedste IT-systemer og beskæftige de bedste medarbejdere. Schultz Shipping-gruppen er godt positioneret i markedet, men vi er naturligvis underlagt markedets udvikling og især høsten, siger Gustav Jakobsen.
Sidste år gik den gode danske sommer og den dårlige høst f.eks. en del udover Schultzs bulk-aktiviteter.

Særkrav hjælper skibsmæglere
Mæglerne er de senere år blevet presset af store speditører, som breder deres service indover havnene.

– Og siden skibene i dag mødes med flere og flere krav fra Skat og andre myndigheder og redere til certificeringer etc., øger det ifølge direktøren behovet for de specialiserede mæglere - som Schultz.

– Kravene gør, at du ikke bare lige kan udføre ’agency’ med venstre hånd. Det kræver registreringer til Skat og andre ting som kræver specialister.

Vi har jo så mange facetter i vores branche, siger Gustav Jakobsen og uddyber:
– Tank og olie er f.eks. en global verden, der kører på et mere finansielt niveau. Tradere handler olien flere gange etc., og de bruger os til at kontrollere og håndtere lasten. Mange af de store kunder vil kun have en mægler, der faktisk er på havnen, og det er os, som koordinerer alt omkring skibet, forklarer

Gustav Jakobsen og påpeger, at man også opererer kornterminaler. En udvikling, der begyndte i firserne, hvor man søgte dybvandshavne til lastning af handysize-skibe.

Altid med om bord
I forbindelse med lokalkendskabet understreger Gustav Jakobsen, at man altid er med om bord, når skibet kommer i havn.

– Tidligere var der meget papirarbejde med at modtage besætningslister mm, men de er jo sendt på mail i dag, så det er mere det at være mellemled mellem havn og skib, siger direktøren og uddyber:
– Der er noget tryghed og safety ved at bruge en mægler med base på en given havn – ikke mindst pga. sprogforskellene.
Gods er som vand

Shultz shipping gør sig mest i tørlast, men også i tanksektoren og havnenes store raffinaderi, der tilhører Equinorl, er en nøglefaktor her.
Og som Søfart har beskrevet indgående, er havnen i gang med en stor udvidelse, hvor man f.eks. ligger i konkurrence med bl.a. København og Køge om containervolumen. Her er Gustav Jakobsen fortrøstningsfuld på sin havns vegne.

– Gods opfører sig grundlæggende som vand - det render derhen, hvor det er effektivt og billigst, hvor tingene kører, siger han og erkender, at der også kan være problemer i et yderområde.

Hvad er jeres største udfordring?
– Det er tilgang af unge motiverede mennesker, så dan er det i yderområder, og det er også en udfordring, vi vil møde. Vi har dog ikke problemer endnu, 7-9-13, men vi bliver heller ikke overrendt af de unge. Desuden er det infrastruktur til havnen, vi ligger ved en motorvej på vandet men langt fra motorvejsnettet på land, endnu! - siger direktøren med henvisning til, at en motorvej er underopførelse og efter planen vil stå helt klar i 2021.


FAKTA - Schultz Shipping

Schultz Shipping er en skibsmægler, der primært håndterer skibe i havnen. Forretningen er grundlagt i Kalundborg i 1926.

Kalundborg er stadig hovedkontoret, og her sidder 14 medarbejdere. Totalt har man 65 medarbejdere i Kalundborg, Aalborg, Aarhus, Købehavn, Tyskland og Polen.

Schultz Shipping har de senere år udvidet markant og foretaget en række opkøb. Skibsmægleren er i dag en af de store lokale mæglere i Danmark.

En række brands går dermed nu under Schultz Shippings vinger: Schultz Partner, Schultz Shipping GmbH, Schultz Shipping zp ooo, Hasting Schultz AB,

Schultz Baltimar Shipping GmbH, Holger Kristiansens Eftf, Nakskov, Vordingborg Shipping, Marquardt & Tornøes Eftf., Alf Hovmand A/S og GBA Great Belt Agencies A/S.

Schultz Shipping var i generationer familieejet, men er i dag ejet af den store operatør Copenhagen Merchants i et samarbejde med Fredericia Shipping.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157