23948sdkhjf

KL udfordrer grundlaget for ny havnelov

| Af Jacob Eggert Kabel | Tip redaktionen om en historie

På gårsdagens høring om en ny havnelov vakte Kommunernes Landsforening opsigt ved ikke at anerkende præmissen for de anbefalinger, det nedsatte ekspertudvalg afleverede i maj sidste år

- Vi har ikke været enige i præmissen for det udvalgsarbejde, der har været, sagde Laila Kildesgaard, direktør i KL, i sit oplæg ved høringen og udtrykte utilfredshed over, at KL ikke havde været en del af ekspertudvalget.

Hun anerkendte ikke, at EU's statsstøtteregler er så stort et problem, at det skal håndteres via en opsplitning af havnenes organisation, hvilket der ellers har været lagt op til fra ekspertudvalgs side.

Det kom bag på de fleste fremmødte, hvor specielt Henning Hyllested (EL) og Hans Christian Schmidt (V) udtrykte forundring.

Kan gøres mere simpelt
I stedet for en opsplitning i et infrastruktur- og et suprastrukturselskab, som anbefalingen lyder på, mener KL, at man blot ved at lave regnskabsmæssig adskillelse af de respektive aktiviteter kan overholde EU's regler.

- Ud fra vores perspektiv er det fuldstændig unødvendigt at begynde at spalte i to forskellige virksomheder, hvor man så skal have to former for direktioner og to bestyrelser. Man ville skulle begynde at lave en masse nyt bureaukrati, og det kan vi slet ikke se nogen fidus i, sagde Laila Kildesgaard.

Peter Maskell, formand for ekspertudvalget og professor ved CBS, fik lov til at stå på mål for ekspertudvalgets anbefaling:

- Vi har konsulteret den største ekspertise, vi har herhjemme; vi har haft kammeradvokaten med ved bordet. Og så har vi talt med universiteternes statsstøtteretseksperter, og der er fuldstændig enighed på dét punkt: Der er et problem med den måde, vi har havnene på i øjeblikket, sagde han og forklarede:

- De favorable lån fra kommunekredit, der gives de havne, gør, at kraner og pakhuse kan blive lidt billigere, og det er ulovlig statstøtte i forhold til EU's grænsedragning af, hvad man må- og ikke må give statsstøtte til.

Alternative løsninger for de små havne
Peter Maskell anerkendte dog, at det i nogle tilfælde med mindre havne kunne være en uhensigtsmæssig konstruktion med to selskaber, men lagde derfor op til, at de så kunne afsøge alternative løsninger:

- Havnene kan gå sammen om deres suprastruktur på tværs af nærliggende havne. Der er også mulighed for at outsource det til private operatører, som man gøre det i Struer, sagde han og understregede, at anbefalingerne lagde op til lempeligere regler for små havne.

Læs ekspertudvalgets anbefalinger her.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.178