23948sdkhjf

Eksperter forventer 30 pct. brud på IMO's svovlkrav

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

De økonomiske gevinster ved at bruge HFO i stedet for marinediesel med lavt svovlindhold er så store, at hvert tredje skib i kommerciel drift forventes at fortsætte med at brænde HFO, når IMO's nye svovlkrav træder i kraft ved indgangen til 2020.

Det skriver Finans på baggrund af udtalelser fra en række eksperter under International Petroleum Week 2019 i London, der blev afholdt for nylig.

- Fristelsen vil være betydelig på grund af prisforskellen mellem den svære fuelolie, der sejles på i dag, og den marinediesel, der bliver normen fra årsskiftet. Globalt er olieraffinaderiindustrien endnu ikke omstillet til at imødekomme en så stor vækst i efterspørgslen efter marinediesel, forklarer seniorekspert Tim Fitzgibbon fra konsulentkoncernen McKinsey & Company til Finans.

Ifølge mediet oplyser det Internationale Energiagentur (IEA), at den kommercielle skibsfart på globalt plan brugte 3,94 mio. tønder råolie i døgnet i 2018. Heraf er der tale om 3,18 mio. tønder HFO og 0,756 mio. tønder marinediesel. 

I BP er forventningen, at 90 pct. af handelsflåden vil leve op til IMO's krav. Heraf vil kun de færreste skibe kunne nå at blive forsynet med en scrubber, så BP's scenarie er, at efterspørgslen efter marinediesel vil stige markant. 

Læs også: Monjasa øger omsætningen men tjener færre penge

I øjeblikket koster HFO 470 dollar pr. ton, imens marinediesel ligger i 715 dollar pr. ton. For et stort krydstogtskib, der bruger 250 ton brændstof om dagen, vil den daglige regning for brændstof dermed stige fra 770.000 kroner til næsten 1,2 mio. kroner.

Ifølge Alan Gelder, vicepræsident i Wood Mackenzie, kommer ingen i den globale olieindustri til at investere milliarder i nye raffinaderianlæg, så længe ingen med sikkerhed ved, hvordan rederiernes kommer til at gebærde sig under IMO's 2020-krav, skriver Finans.

Læs også: EU bekymret for åbne scrubbere

Mere om: bunker | oliepris
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Last af calciumhypochlorit eksploderer på containerskib

Plus

The Hales Trophy - Atlanterhavets vandrepokal

Plus

Her er hovedstadens nye beredskabsfartøj

NYBYGNING: Tuco Marine har opgraderet Hovedstadens Beredskab med nybygning, der øger sikkerheden for de stadig flere, der bruger havnefronten

Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Positionsbillede: Offshoreskibe i Esbjerg

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Nyhedsbrev

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Online Avis Arkiv
Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Nye krav til faciliteter i havne

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opgradering af Geopal GJD-L3C AGA central

HF indgår partnerskab

Thybotech ApS har været på kursus ved DICKOW Pumpen i Waldkraiburg ved München i sidste uge.

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Send til en kollega

0.207