23948sdkhjf

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

| Af Lars Løcke | Tip redaktionen om en historie

Regnskabsåret var fyldt med problemer, men endte alligevel med solid fremgang på bundlinjen. Sådan lyder historien bag Hans Jensen Lubricators årsregnskab for 2017/2018

Overskuddet efter skat endte på 16,4 millioner kroner, en fremgang på op imod 20 pct. i forhold til regnskabsåret 2016/2017.

Fremgangen kommer, selv om Hans Jensen Lubricators ifølge ledelsesberetningen har oplevet et vanskeligt marked for sine produkter, der bruges til smøring af totaktsmotorer om bord på skibe.

De internationale fragtrater har været trykket af overkapacitet. Samtidig har oliepriserne været stigende.

Dette ondskabsfulde miks har betydet mindsket indtjening hos rederierne, der skal aftage Hadsund-virksomhedens smøremidler og dermed i sidste instans er dens kunder.

Solgte mere på trods af krise
På trods af rederiernes faldende købekraft er det lykkedes for Hans Jensen Lubricators at øge salget af sine smøremidler. Dette tilsyneladende paradoks forklarer ledelsen med ”et konkurrencedygtigt produktprogram”.
Virksomheden er i ordets fulde betydning international. Eksportandelen er på 100 procent, det vil sige, at hele salget lander uden for landets grænser.
Hans Jensen Lubricators er ejet af Rasmus Hans Jensen og Hans Peter Jensen gennem holdingselskaber.
De to ejere trækker et aktieudbytte på i alt 16 millioner kroner ud af virksomheden i tilknytning til årsregnskabet for 2017/2018.
Hans Jensen Lubricators hidtidige bestyrelsesformand døde i 2018. Efterfølgende trådte Hans Peter Jensen ud af virksomhedens direktion for at blive ny bestyrelsesformand.

Gammel virksomhed
Det var en opfordring fra motorfabrikken B&W på Christianshavn, der omkring 1923 for alvor satte gang i udviklingen af et såkaldt cylindersmøreapparat til at kontrollere indsprøjtningen af olie i cylinderen på en skibsmotor.
Det skete på Kastrupvej i København, hvor maskinmester Hans Peter Jensen holdt til i sit værksted. I nærheden af det sted, hvor Københavns Lufthavn ligger i dag, havde han fået banket en fornuftig forretning op omkring reparation og vedligeholdelse af blandt andet vandingsanlæg for gartnerier og landbrug.
Han kom dog i kontakt med den store danske motorfabrik, som bad Hans Jensen om at udvikle cylindersmøreapparatet, fordi B&W havde behov for separat cylindersmøring på nogle af de 2-takts-motorer, som virksomheden fremstillede til brug for de stadig større skibe, som blev bygget på Københavns store værft.
4. generation
I mellemtiden er B&W-navnet forsvundet ligesom der ikke længere produceres 2-takts-motorer på dansk territorium.
Til gengæld eksisterer Hans Peter Jensens virksomhed fortsat.
Den hedder Jensen Lubricators og i dag er det Jensen af fjerde generation efter grundlæggeren, der varetager ejerskabet af virksomheden, som i mellemtiden har flyttet hovedkvarter og produktion til Hadsund.
Det smøreapparat, hvis hovedprincipper blev udviklet i 1923 bruges fortsat af tusindvis af skibe verden over.
Virksomhedens hovedaktivitet består i at udvikle, producere, sælge og installere ventiler og cylindersmøreapparater.
Virksomheden varetager selv al produktudvikling og produktion ligesom den designer opsætningen af cylindersmøringssystemerne og står for installation og service.
Miljø
I de senere år har skibsfartens skærpede fokus på miljø og brændstofreduktioner i skibsfarten med bl.a. slowsteaming betydet, at Hans Jensen Lubricators for alvor er vendt tilbage til nybygningsmarkedet.
Det skyldes, at den nye generation af super- og ultra-langslags 2-takts hovedmotorer, som er optimerede til netop reduceret servicefart, stiller skærpede krav til cylindersmøringen. Et speciale, Hans Jensen Lubricators gennem flere år har forfinet via den såkaldte SIP-teknologi, der er en forkortelse af Swirl Injection Principle. Dette betyder, at ventilen forstøver olien og bruger den såkaldte scavenging air (en slags roterende udstødningsgas), til at placere olien på cylindervægen for derved at minimere forbruget.
Sidenhen har Hans Jensen Lubricators også udviklet et elektronisk styret cylindersmøreapparat, der er udviklet til de moderne motorer.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Nye krav til faciliteter i havne

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Nyhedsbrev

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Online Avis Arkiv
Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.192