23948sdkhjf

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

| Af Lars Løcke | Tip redaktionen om en historie

Regnskabsåret var fyldt med problemer, men endte alligevel med solid fremgang på bundlinjen. Sådan lyder historien bag Hans Jensen Lubricators årsregnskab for 2017/2018

Overskuddet efter skat endte på 16,4 millioner kroner, en fremgang på op imod 20 pct. i forhold til regnskabsåret 2016/2017.

Fremgangen kommer, selv om Hans Jensen Lubricators ifølge ledelsesberetningen har oplevet et vanskeligt marked for sine produkter, der bruges til smøring af totaktsmotorer om bord på skibe.

De internationale fragtrater har været trykket af overkapacitet. Samtidig har oliepriserne været stigende.

Dette ondskabsfulde miks har betydet mindsket indtjening hos rederierne, der skal aftage Hadsund-virksomhedens smøremidler og dermed i sidste instans er dens kunder.

Solgte mere på trods af krise
På trods af rederiernes faldende købekraft er det lykkedes for Hans Jensen Lubricators at øge salget af sine smøremidler. Dette tilsyneladende paradoks forklarer ledelsen med ”et konkurrencedygtigt produktprogram”.
Virksomheden er i ordets fulde betydning international. Eksportandelen er på 100 procent, det vil sige, at hele salget lander uden for landets grænser.
Hans Jensen Lubricators er ejet af Rasmus Hans Jensen og Hans Peter Jensen gennem holdingselskaber.
De to ejere trækker et aktieudbytte på i alt 16 millioner kroner ud af virksomheden i tilknytning til årsregnskabet for 2017/2018.
Hans Jensen Lubricators hidtidige bestyrelsesformand døde i 2018. Efterfølgende trådte Hans Peter Jensen ud af virksomhedens direktion for at blive ny bestyrelsesformand.

Gammel virksomhed
Det var en opfordring fra motorfabrikken B&W på Christianshavn, der omkring 1923 for alvor satte gang i udviklingen af et såkaldt cylindersmøreapparat til at kontrollere indsprøjtningen af olie i cylinderen på en skibsmotor.
Det skete på Kastrupvej i København, hvor maskinmester Hans Peter Jensen holdt til i sit værksted. I nærheden af det sted, hvor Københavns Lufthavn ligger i dag, havde han fået banket en fornuftig forretning op omkring reparation og vedligeholdelse af blandt andet vandingsanlæg for gartnerier og landbrug.
Han kom dog i kontakt med den store danske motorfabrik, som bad Hans Jensen om at udvikle cylindersmøreapparatet, fordi B&W havde behov for separat cylindersmøring på nogle af de 2-takts-motorer, som virksomheden fremstillede til brug for de stadig større skibe, som blev bygget på Københavns store værft.
4. generation
I mellemtiden er B&W-navnet forsvundet ligesom der ikke længere produceres 2-takts-motorer på dansk territorium.
Til gengæld eksisterer Hans Peter Jensens virksomhed fortsat.
Den hedder Jensen Lubricators og i dag er det Jensen af fjerde generation efter grundlæggeren, der varetager ejerskabet af virksomheden, som i mellemtiden har flyttet hovedkvarter og produktion til Hadsund.
Det smøreapparat, hvis hovedprincipper blev udviklet i 1923 bruges fortsat af tusindvis af skibe verden over.
Virksomhedens hovedaktivitet består i at udvikle, producere, sælge og installere ventiler og cylindersmøreapparater.
Virksomheden varetager selv al produktudvikling og produktion ligesom den designer opsætningen af cylindersmøringssystemerne og står for installation og service.
Miljø
I de senere år har skibsfartens skærpede fokus på miljø og brændstofreduktioner i skibsfarten med bl.a. slowsteaming betydet, at Hans Jensen Lubricators for alvor er vendt tilbage til nybygningsmarkedet.
Det skyldes, at den nye generation af super- og ultra-langslags 2-takts hovedmotorer, som er optimerede til netop reduceret servicefart, stiller skærpede krav til cylindersmøringen. Et speciale, Hans Jensen Lubricators gennem flere år har forfinet via den såkaldte SIP-teknologi, der er en forkortelse af Swirl Injection Principle. Dette betyder, at ventilen forstøver olien og bruger den såkaldte scavenging air (en slags roterende udstødningsgas), til at placere olien på cylindervægen for derved at minimere forbruget.
Sidenhen har Hans Jensen Lubricators også udviklet et elektronisk styret cylindersmøreapparat, der er udviklet til de moderne motorer.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.167