23948sdkhjf

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

I mere end halvdelen af de alvorlige havarier, der er sket globalt siden 2014, har den relevante flagstat ikke udarbejdet en rapport over årsagen til havariet. 

Det vil IMO's generalsekretær Kitak Lim nu lave om på, fortæller han til Lloyd's List.

- Sådan noget bør håndteres korrekt, og i min position – efter at have fået kendskab til offentlighedens bekymringer, vil jeg give sagen større opmærksomhed. Jeg kommer til at have flere samtaler med medlemsstater for at forbedre situationen, siger han til mediet. 

Læs også: Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Alvorlige havarier er i denne sammenhæng kendetegnet ved, at der enten er sket dødsfald, totalskade af fartøjer eller alvorlig miljøforurening ved hendelsen. Hvis mindst et af de tre kriterier er opfyldt, er en flagstat forpligtet til at udarbejde en havarirapport. Der er dog ingen tidsgrænse for, hvornår rapporten skal ligge klar. 

Blandt de havarier, der endnu mangler en rapport til at klarlægge årsagen, er forliset af 'Stellar Daisy', der sank den 31. marts 2017 og tog 22 besætningsmedlemmer med sig. Det ombyggede bulk-skib var registreret i Mashall-øernes skibsregister. 

Skibet tilhørte sydkoreanske Polaris Shipping, og i mellemtiden har den sydkoreanske regering hyret Ocean Infinity til at finde vraget og skibets voyage data recorder, hvilket netop er lykkedes. 

Læs mere: 'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096