23948sdkhjf

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Det begyndte med købet af to brugte MR-tankere i 2017, men har siden udviklet sig til Danmarks sandsynligvis mest vidtfavnende rederigruppe.

Navigare Capital Partners er formelt set mere en kapitalfond end et traditionelt rederi. Sammen med medlemmer af Mærsk-familien har Pension Danmark, Danica og Lægernes Pension skudt ca. 3 mia. kr. i fonden, der over en tiårig periode skal købe og sælge skibe for dermed at sikre fondens investorer et attraktivt afkast.

Ca. to år efter etableringen er flåden vokset til 14 skibe inden for segmenterne råolie, produkttank, LNG-transport, tørlast og container.

I en samtale med Søfart forklarer topchef Henrik Ramskov:

- Vi betegner os selv som segment-agnostikere. Vi analyserer segmenterne på kryds og tværs, og finder frem til lige præcis det segment, den skibsstørrelse og det kontrakt-potentiale, som samlet set giver det bedste potentielle afkast henover den kommende årrække. Derfor er det helt naturligt, at vi fordeler vores investeringer over mange forskellige segmenter.

Høj vækst
Man kommer næppe galt afsted, hvis man påstår, at Navigare dermed både er Danmarks hurtigst voksende rederi samt derudover dét rederi i landet, der spænder sine aktiviteter over suverænt flest segmenter i shipping. Navigare har samtidig bragt dansk shipping tilbage i råolie-segmentet, hvor rederierne ellers har været fraværende siden A.P. Møller-Mærsk solgte sin flåde af råolie-supertankere til Euronav i 2014.

Senest kom det så frem, at selskabet har investeret i et LNG-skib i form af en nybygning fra et værft i Sydkorea.

Jeres investorer har skudt ca. 3 mia. kr. i fonden, og I har haft travlt med at købe skibe. Er pengene brugt?

- Vi har investeret en væsentlig del af den kapital som investorerne gav tilsagn om, da fonden startede. Men vi kigger stadig på flere mulige investeringer.

Jeres første investering var i to fem år gamle MR-produkttankere, som I købte fra det italienske rederi LGR for 48 mio. dollars. Har dette indtil videre været en god investering?

- Vi synes, at vi købte to gode skibe på et fornuftigt tidspunkt. Vi forventer at have skibene et stykke tid endnu, men indtil videre har investeringen udviklet sig fornuftigt.

2020-perspektiv
Lige som stort set alle andre i rederibranchen kigger også Henrik Ramskov og hans medarbejdere frem mod 2020, hvor nye og skrappere krav til svovlindholdet i skibenes udstødningsrøg træder i kraft.

- Det er helt klart, at konsekvenserne af 2020-reglerne er én af de ting, der spiller ind i vores overvejelser, når vi investerer. Vores strategi hviler på, at vi investerer i nyere skibe med moderne teknologi. Vi forventer afgjort, at der kommer til at ske en form for ’oprydning’ i den globale flåde, når 2020-svovlkravne træder i kraft, og hvor et antal ældre skibe nok vil blive skrottet, fordi rederne vurderer, at de ikke er brændstofeffektive nok, og at det ikke kan betale sig at installere scrubber om bord på skibet, siger Henrik Ramskov.

Navigare Capital Partners indregistrerede syv skibe i Dansk Internationalt Skibsregister i 2018 og var dermed kun slået af Maersk blandt de rederier, der flagede flest skibe ind under Dannebrog i løbet af året.

Mere vækst
Man hvor mange skibe skal Navigare Capital Partners egentlig have?

- Det er da klart, at vi fortsætter med at kigge på vores pipeline for at vurdere, om vi har det rette mix af skibe de forskellige segmenter, siger Henrik Ramskov.

Han fortsætter:

- Vi forventer, at de kommende investeringer vil blive indenfor de segmenter som vi allerede har investeret i. Vi har en fornuftig base på tværs af segmenterne, så i 2019 kommer vi til at bruge en del kræfter på at analysere, hvordan tingene vil udvikle sig i de forskellige segmenter efter 2020 og på den lidt længere bane. Vi er naturligvis ikke immune for, at aktuelle begivenheder som f.eks. en handelskrig mellem Kina og USA kan påvirke værdien af vores investeringer, men vores tiårige tidsperspektiv - og de lange charterkontrakter, som vores skibe sejler på, er alligevel så tilpas langt, at vi mener, at vi kan fokusere på de lidt mere langsigtede og strukturelle udviklinger inden for de forskellige segmenter. Dette vil være vores højeste prioritet i 2019, og hvis disse analyser åbner vores øjne for nogle lukrative muligheder, så vil jeg da ikke afvise, at der kommer nye investeringer i 2019 også.

Kommer I til at lave de første frasalg i 2019?
- Det ligger nok ikke lige for. Vi har jo købt vores skibe og placeret dem på relative lange kontrakter. Vi kan naturligvis godt sælge dem midt i kontraktperioden, men vi har p.t ikke nogle specifikke planer.

10.000 teu
Når Navigare Capital Partners f.eks. vælger at investere i tre nyere neopanamax-skibe med en kapacitet på 10.000 teu, er det ikke blot ud fra en analyse om, at skibene skal kunne sælges igen med gevinst efter en årrække.

En stor del af forretningsmodellen hviler på, at skibene skal kunne lejes ud på givtige charterkontrakter, for containerskibenes vedkommende til den franske containergigant og Maersk Line-rival, CMA CGM.

- Vores analyse i containersegmentet bygger blandt andet på segmenter som vi ser som værende alsidige i forhold til hvilke ruter og rederier, som disse skibe vil kunne være interessante for i fremtiden, Der er fortsat mere end to år tilbage af kontrakten, og vi er sikre på, at 10.000 teu-klassen vil være attraktiv på den lange bane også. Det er en fleksibel størrelse, der kan sættes ind på mange ruter og kan anløbe en række havne.

Kunne I finde på at investere i de helt store containerskibe på mere end 20.000 teu?

- Nej. Det ville blive alt for stort for os, og denne type skibe bliver typisk betragtet som en kerneaktivitet hos containerrederierne, og derfor en skibstype, som de selv vil eje.

FAKTA: NAVIGARE CAPITAL PARTNERS
Ejet af fem partnere, hvor topchefen i A.P. Møller Holding, Robert Mærsk Uggla, sidder på den største bid. Herudover har pensionsselskaberne PensionDanmark, Danica og Lægernes Pension skudt penge i fonden.

Selskabet har hovedkvarter i Hellerup og beskæftiger 12 fuldtidsansatte.

Management-team’et består af en række erfarne shipping- personer med relevant baggrund og erfaring fra bl.a. Maersk

Henrik Ramskov var tidligere CEO i det af Stadil-familien ejede projektlast-rederi Thorco. Før dette var han COO i Maersk Tankers.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

ØKs store hurtigløber fra Burmeister & Wain

The Motor Ship 1972: 60 år efter ‘Selandia’ – et containerskib med 75.000 hk

VIDEO: MSC-nybygning slår Mærsks TEU-rekord

Plus

Tredje nye MR-tanker leveret til Torm

’Torm Solution’ er leveret og følges ind i flåden hos regnskabsaktuelle Torm i den kommende tid af fire second hand MR-tankskibe

USA-rederi åbner kontor i København

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Nyhedsbrev

8.335 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Brexit uden aftale er hovedudfordringen hos DFDS

DFDS fastholder vækst og fokus på UK og Tyrkiet, men er mindre eksponeret fra negative takter i Europas største industrination

Online Avis Arkiv

Tidligere Storebælts-færge beværter gratis operationer i Senegal

Verdens største civile hospitalsskib, 'Africa Mercy' – den tidligere Storebæltsfærge 'Dronning Ingrid' – har netop lagt til kaj i Dakar.

Nye USA-ruter giver travlhed i Hamborg Havn

Gibraltar har frigivet det iranske tankskib 'Grace 1'

Galleri: Her afleverer elfærgen 'Ellen' den første bil i Fynshav

Se billederne af 'Ellens' første anløb i Fynshav Færgehavn

Torms topchef: Sådan slog vi konkurrenterne i første halvår

I modsætning til rivalerne i produkttank lykkedes det Torm at få sorte tal på bundlinjen i første halvår trods et vanskeligt marked. Topchef Jacob Meldgaard fortæller her hvordan

Containerforretning sender Mærsk i trecifret overskud

Bedre styring af omkostningerne skubber indtjeningen op i containerforretningen

Norden lander store kontrakter på kul og træpiller

Medie: Iransk olietanker bliver frigivet i dag

Plus

Norden-boss: Det har været svært at læse markedet

Tørlast- og tankrederiet fik røde tal på bundlinjen i andet kvartal, efter rederiet fejllæste efterspørgslen i tørlastmarkedet. Men topchef Jan Rindbo tror stadig på overskud i 2019. Nye svovlregler vil nemlig give tankmarkedet et gevaldigt skub, forudser han

Endelig! Ellen stævner ud på sin jomfrutur

Torm: Nye svovlregler giver produkttank et boost

Efter sit bedste halvårsresultat i tre år er tankrederiet godt positioneret til at høste fordelene ved en forventet efterspørgsel på produkttankskibe, når IMO's 2020-regler træderi kraft 1. januar, vurderer Torms topchef Jacob Meldgaard

Norden på det forkerte tørlastben i andet kvartal

Særligt aktiviteterne med lejede skibe trak ned i resultatet, men tørlast- og tankrederiet fastholder forventningerne til det samlede resultat for hele året

Lokal modstand: Isbrydere skal væk fra Hals

Mærsk-boss om scrubber: ”Det ligner en supergod forretning”

Mærsk-topchefen kalder scrubber-teknologi for et meningsløst koncept, men erkender, at der kan være god økonomi i at putte en scrubber i skorstenen

1

'Mercendia IV' skal konverteres til godsfærge

USA udsætter toldafgifter på visse varer fra Kina

SH Group opruster i Svendborg med erfaring fra Wärtsilä

Plus

Direktør: Stort uudnyttet potentiale for ship management i Danmark

Dania Ship Management er stort set alene på sit felt herhjemme. Det undrer selskabets nye topchef, Mikkjal Poulsen, som har høje ambitioner om vækst i det danske selskab

Ny HR-direktør i DFDS har erfaring fra Mærsk

hvad fatter gør...

Maersk Drilling i ny aftale om boreriggen Resolute

Rederier frygter angreb på skibenes systemer

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Data i skyen med Siemens

Selvkalibrerende CO2 detektorer gambler med sikkerheden

Technoflex Akkumulatorer

EN 50110

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Online Vibration Monitoring

Nye svejserundborde på lager hos Stålspecialisten

Mød Rubow Arkitekter på BIM Forum 2019 d. 17/9

Hos os er løfteudstyr lidt lettere…

Ejer du krævende og tungt løfteudstyr?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Prisbelønnet stor vækst

Miljøskabe af PolyStore er for syret!

Hurtig fremstilling og udskiftning af hydraulikslanger

En nyhed der batter- IBIX TWIN

Gravlund Industrigummi leverer gummidele til bølgeenergianlæg

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Mød det billige alternativ – uden så mange dikkedarer

Mirit Glas tilbyder displayglas til skærme og touch screens

IBIX besøger Slagelse

Gratis olieanalyse hos Filterteknik A/S på HI messen

Kan du også finde Fejlen På Billedet? Så har vi det helt rigtige job i Århu...

Send til en kollega

0.226