23948sdkhjf

Ny Læsø-færge sejler i dødvande

Læsøboerne kan ikke blive enige om, hvilken type færge de vil have. Og i øvrigt har ingen af de fire værfter, der havde tilkendegivet interresse for projektet, budt ind på opgaven. 

Det skriver Nordjyske og konkluderer, at projektet, som blev indledt for to år siden, ligger stille. 

For øboerne er det store spørgsmål, om afløseren for 1996-byggede 'Margrete Læsø' skal være en dobbeltender eller en større færge af samme type som 'Margrete Læsø' med blot en enkelt ende.

I øens færgeselskab peger et flertal i bestyrelsen på en singleender, imens hovedparten af kommunalbestyrelsen ønsker en dobbeltender. 

- Begge projekter er mulige, og man kan finde fordele og ulemper ved begge. Vi skal simpelthen prioritere. Spørgsmålet er, om man vælger at bruge flest penge på drift og mandskab eller på materiel, altså på en færge. Så simpelt er det. Der skal bare træffes en beslutning, sagde færgeselskabets formand Tobias Birch Johansen ifølge Nordjyske på et dialogmøde for nylig.

En dobbeltender med plads til 188 personbiler og 750 passagerer forventes at koste 250 mio. kroner, hvorefter 'Margrete Læsø' blot skulle fungere som reservefærge. 

En singleender med plads til 140 personbiler og 600 passagerer anslås at koste 190 mio. kroner, og så skal 'Margrete Læsø' være en del af driften efter behov. 

Til sammenligning har 'Margrete Læsø' en kapacitet på 76 personbiler og 589 passagerer. 

Læs også: Læsø sender ny færge til 250 mio kroner i udbud

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109