23948sdkhjf

Jobi Værft klager efter dyr udbudsrunde

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Jobi Værft A/S bød som den eneste på ombygning af miljøskibe. Så aflyste styrelsen udbuddet.

En ombygning af to miljøovervågningsskibe, som siden 2015 har ligget oplagt i Svendborg Havn, er nu endt på Miljø- og Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensens (V) skrivebord.

Det skriver DR Fyn.

Kort før jul annullerede Miljøstyrelsen et udbud om ombygning af de to skibe, som kun Jobi Værft A/S i Strandby havde budt ind på at udføre. Og den beslutning undrer værftsdirektør Jesper Faurholt Jensen.

- Vi har lagt et stort stykke arbejde i at prøve at opfylde de krav, der er stillet i udbudsmaterialet. Det har været en lang proces. Så det var nedslående at få sådan en meddelelse, siger han til DR Fyn.

Skibene, som er købt i England, skal bruges til en opgave med at indsamle vandprøver i de danske farvande. Men før skibene må bruges i Danmark, skal de bygges om. Samtidig skal de leve op til de danske myndigheders krav om sikkerhed og arbejdsmiljø.

Læs også: Miljøskibe skal løftes på land

Eneste byder

Selv om fem værfter var prækvalificeret til at byde på opgaven, var det kun Jobi Værft A/S, som aflevererede et bud på opgaven. Tilbuddet lød på knap 20 mio. kroner. Mere end dobbelt så dyrt som den pris, styrelsen havde budgetteret med.

Inden det endelige tilbud blev afgivet, holdt Jobi Værft A/S og Miljøstyrelsen et forhandlingsmøde, som ifølge værftsdirektøren i vid udstrækning koncentrerede sig om teknik, og om hvordan kravene til vægt og hastighed på skibene kunne opfyldes.

På mødet blev der ifølge Jesper Faurholt Jensen spurgt ind til, om udbuddet kunne blive annulleret.

- Vi kan se, at vi er langt over den budgetterede pris. Er der nogen mulighed for, at man aflyser udbuddet, fordi så vil det jo være smart at melde det ud nu, inden vi lægger ekstra meget arbejde ned i det her?, siger værftsdirektøren til DR, at han sagde til mødet.

Læs også: Nybygningsordre til Jobi Værft

Kendte til cirkapris

Repræsentanterne for Miljøstyrelsen oplyste på mødet, ifølge værftsdirektøren, at selvom indikationsprisen er det dobbelte af budgetprisen ”så sidder vi her for, at vi skal videre med sagen”.

En bemærkning som Jesper Faurholt Jensen tolkede som en erkendelse af, at det ikke var muligt at gennemføre udbuddet til den oprindelige budgetpris.

Værftet blev af Miljøstyrelsen bedt om yderligere dokumentation for de valgte løsninger, som kostede værftet ekstra ressourcer.

Men på trods af forhandlingerne, som har ligget efter, at Miljøstyrelsen har kendt til værftets cirka pris, modtog Jobi Værft A/S i Strandby kort før jul meddelelsen om annullering af udbuddet fra Kammeradvokaten.

Læs også: Minister kaldt i samråd om miljøskibe

Direktøren i Jobi Værft A/S mener, at Miljøstyrelsen på et tidligt tidspunkt var orienteret om, at prisen ville blive højere. Han anerkender derfor ikke begrundelsen for annulleringen.

- Det svarer jo til, at man vil bygge et hus på 200 m2, men man har reelt kun budgetteret med et på 100 m2, så skal det jo gå galt, siger Jesper Faurholt Jensen og fortsætter:

- Der er brugt rigtig mange penge og ressourcer på det.

Klager til minister

Tirsdag den 8. januar 2019 sendte den nordjyske værftsdirektør Jesper Faurholt Jensen og bestyrelsesformand for værftet, advokat Jens Stadum derfor en klage til miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Læs også: Branchebosser: Miljøstyrelsen handler amatøragtigt

I brevet skrev de blandt andet:

- Miljøstyrelsen og dens rådgiveres håndtering af processen vedrørende den mulige ombygning af miljøskibene 'Sif' og 'Frigg' er så hårrejsende og grotesk, at jeg bliver nødt til at klage over den af Miljøstyrelsen tilrettelagte fremgangsmåde og proces, der fuldstændigt lader hånt om andres arbejde og engagement(...).

Folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S), som ad flere omgange gennem de senere år har spurgt ind til sagen om de to uvirksomme miljøskibe, mener, at værftet er blevet dårligt behandlet i sagen.

- Jobi Værft har handlet med åbne øjne, og det burde man også anerkende fra dem, som skulle træffe beslutningen om det her. Det er helt urimeligt at sætte et dansk værft i den situation her, siger han til DR Fyn.

DR Fyn har forsøgt at få en kommentar fra miljøministeren. Han har endnu ikke haft lejlighed til at kigge på brevet og henviser til Miljøstyrelsen, som oplyser, at der snarest vil blive lavet et nyt udbud, hvor nogle af kravene fra det tidligere udbud er fjernet.

Læs også: Miljøskibe skal ombygges

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Nyhedsbrev

8.328 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Online Avis Arkiv

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Wrist Ship Supply på opkøb

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Giver du kassen for at bortskaffe dit proces-spildevand?

Sommerferie 2019

Send til en kollega

0.162