23948sdkhjf

Jobi Værft klager efter dyr udbudsrunde

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Jobi Værft A/S bød som den eneste på ombygning af miljøskibe. Så aflyste styrelsen udbuddet.

En ombygning af to miljøovervågningsskibe, som siden 2015 har ligget oplagt i Svendborg Havn, er nu endt på Miljø- og Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensens (V) skrivebord.

Det skriver DR Fyn.

Kort før jul annullerede Miljøstyrelsen et udbud om ombygning af de to skibe, som kun Jobi Værft A/S i Strandby havde budt ind på at udføre. Og den beslutning undrer værftsdirektør Jesper Faurholt Jensen.

- Vi har lagt et stort stykke arbejde i at prøve at opfylde de krav, der er stillet i udbudsmaterialet. Det har været en lang proces. Så det var nedslående at få sådan en meddelelse, siger han til DR Fyn.

Skibene, som er købt i England, skal bruges til en opgave med at indsamle vandprøver i de danske farvande. Men før skibene må bruges i Danmark, skal de bygges om. Samtidig skal de leve op til de danske myndigheders krav om sikkerhed og arbejdsmiljø.

Læs også: Miljøskibe skal løftes på land

Eneste byder

Selv om fem værfter var prækvalificeret til at byde på opgaven, var det kun Jobi Værft A/S, som aflevererede et bud på opgaven. Tilbuddet lød på knap 20 mio. kroner. Mere end dobbelt så dyrt som den pris, styrelsen havde budgetteret med.

Inden det endelige tilbud blev afgivet, holdt Jobi Værft A/S og Miljøstyrelsen et forhandlingsmøde, som ifølge værftsdirektøren i vid udstrækning koncentrerede sig om teknik, og om hvordan kravene til vægt og hastighed på skibene kunne opfyldes.

På mødet blev der ifølge Jesper Faurholt Jensen spurgt ind til, om udbuddet kunne blive annulleret.

- Vi kan se, at vi er langt over den budgetterede pris. Er der nogen mulighed for, at man aflyser udbuddet, fordi så vil det jo være smart at melde det ud nu, inden vi lægger ekstra meget arbejde ned i det her?, siger værftsdirektøren til DR, at han sagde til mødet.

Læs også: Nybygningsordre til Jobi Værft

Kendte til cirkapris

Repræsentanterne for Miljøstyrelsen oplyste på mødet, ifølge værftsdirektøren, at selvom indikationsprisen er det dobbelte af budgetprisen ”så sidder vi her for, at vi skal videre med sagen”.

En bemærkning som Jesper Faurholt Jensen tolkede som en erkendelse af, at det ikke var muligt at gennemføre udbuddet til den oprindelige budgetpris.

Værftet blev af Miljøstyrelsen bedt om yderligere dokumentation for de valgte løsninger, som kostede værftet ekstra ressourcer.

Men på trods af forhandlingerne, som har ligget efter, at Miljøstyrelsen har kendt til værftets cirka pris, modtog Jobi Værft A/S i Strandby kort før jul meddelelsen om annullering af udbuddet fra Kammeradvokaten.

Læs også: Minister kaldt i samråd om miljøskibe

Direktøren i Jobi Værft A/S mener, at Miljøstyrelsen på et tidligt tidspunkt var orienteret om, at prisen ville blive højere. Han anerkender derfor ikke begrundelsen for annulleringen.

- Det svarer jo til, at man vil bygge et hus på 200 m2, men man har reelt kun budgetteret med et på 100 m2, så skal det jo gå galt, siger Jesper Faurholt Jensen og fortsætter:

- Der er brugt rigtig mange penge og ressourcer på det.

Klager til minister

Tirsdag den 8. januar 2019 sendte den nordjyske værftsdirektør Jesper Faurholt Jensen og bestyrelsesformand for værftet, advokat Jens Stadum derfor en klage til miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Læs også: Branchebosser: Miljøstyrelsen handler amatøragtigt

I brevet skrev de blandt andet:

- Miljøstyrelsen og dens rådgiveres håndtering af processen vedrørende den mulige ombygning af miljøskibene 'Sif' og 'Frigg' er så hårrejsende og grotesk, at jeg bliver nødt til at klage over den af Miljøstyrelsen tilrettelagte fremgangsmåde og proces, der fuldstændigt lader hånt om andres arbejde og engagement(...).

Folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S), som ad flere omgange gennem de senere år har spurgt ind til sagen om de to uvirksomme miljøskibe, mener, at værftet er blevet dårligt behandlet i sagen.

- Jobi Værft har handlet med åbne øjne, og det burde man også anerkende fra dem, som skulle træffe beslutningen om det her. Det er helt urimeligt at sætte et dansk værft i den situation her, siger han til DR Fyn.

DR Fyn har forsøgt at få en kommentar fra miljøministeren. Han har endnu ikke haft lejlighed til at kigge på brevet og henviser til Miljøstyrelsen, som oplyser, at der snarest vil blive lavet et nyt udbud, hvor nogle af kravene fra det tidligere udbud er fjernet.

Læs også: Miljøskibe skal ombygges

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Her er forklaring på motorstop på evakueret bulk-skib nær Viking Sky

Ni måtte evakures fra selvlosseren 'Hagland Captain', som fik motorstop tæt 'Viking Sky'. Årsagen er fundet

Redningsskipper: Krydstogtskib burde ikke have sejlet i uvejr

Det vækker undren hos redningsskipper Magne Sætren, at det nødstedte krydstogtskib sejlede ud i første omgang.

Fire bud på årsagen til motorstop på 'Viking Sky'

Plus

Analyse: Tæt på katastrofe - her er de ubesvarede spørgsmål

Med Viking Sky var det tæt på den helt store katastrofe - forløbet rejser en række indtil videre ubesvarede spørgsmål om sikkerheden om bord på skibet

Plus

Samarbejdet med Eimskip ændrer RAL-flåden

Norden sælger fire tørlastskibe

I løbet af de seneste fire uger har Norden solgt fire bulk-skibe i bestræbelserne på at få mindre ejet tonnage

Nyhedsbrev

Havnedirektør fyret i Næstved

Online Avis Arkiv
1

Det tog 30 minutter før ‘Viking Sky’s ankre fik fat

Tiden på broen efter det totale blackout på krydstogtskibet ‘Viking Sky’ var nervepirrende, skriver Sysla

1

Elektronisk udkig skal gøre dansk skibstrafik autonom

Plus

Forår i Grønland er en kamp mod isen

De lukker ruterne nord for Sisimiut i december, når isen bliver for tæt, og de åbner dem tidligst i marts - det skete i sidste uge. RAL’s driftschef fortæller her om udfordringer ved is-sejlads

Plus

Aarhus vokser som nordatlantisk containerhub

HAVNE: Containergiganten MSC og Molslinjen sætter sig på nogle af de sidste ledige arealer på Østhavnen. Dermed slutter 20 års havneudvidelse og næste skridt tages med 140 hektar på den kommende Yderhavn

Ni blev reddet op af havet nær ‘Viking Sky’

Norsk krydstogtskib er nået i havn

Efter en dramatisk weekend for passagerne på krydstogtskibet "Viking Sky", er de nu sikkert i havn

Plus 1

Torm i Afrika: Der blev slået rekorder, men til sidst overtog Mærsk det hele

I anden del om Torms linjeaktiviteter mellem USA og Afrika beskriver Michael Brauner Clausen, hvordan Torms linjeaktiviteter udviklede sig frem til 2002, hvor alle aktiviteterne blev overtaget af Maersk Sealand – derefter var det slut på en storslået epoke

Krydstogtskib slæbes mod havn: Pause i evakuering

Redningshelikoptere ophører med at fragte passagerer af krydstogtskibet Viking Sky, mens skibet føres i havn

1

Passagerer evakueres fra nødstedt krydstogtskib i Norge

Et krydstogtskib, der er fanget i hårdt vejr ud for Norges kyst, har sendt et nødopkald ud.

Plus

Nyudviklet stabilisatorsystem modvirker stampebevægelser

Norske Wavefoil skal mindske bunkerforbruget og øge komforten på færøsk færge

Plus

Gammel Thyborøn-færge solgt til videre drift

’Kanalen II’ undgår ophugning efter videresalg til specialrederi og en fremtid som stores/supply-fartøj i Storebælt

Plus

Nye ansigter hos Dan-Bunkering i Dubai

Plus

Mærsk sender flere skibe til ophug i Alang

Containerskibene ’Thomas Mærsk’ og ’Clara Mærsk’ er solgt til ophugning i Alang. Dermed har Mærsk i alt sendt ni skibe til indiske beachingværfter siden 2016

Første X-Bow-cruiser med vand under kølen

Plus

CMP angribes for udsagn om pladsmangel

Cowi-rapport peger på, at man kan halvere NOx-emissionerne ved etablering af landstrøm til krydstogtskibe i Københavns Nordhavn. CMP afviser, at Langeliniekaj har den fornødne plads - også selv om at selve anlægget kan placeres andetsteds

Plus

MAN ombygger stort containerskib til LNG-drift

Efter Wes Amelie-projektet for to år siden, er LNG-retrofit af et stort totakts-maskineri nu på programmet i 2020

På jagt efter Nordsøens skibsvrag

Skibet ’Vina’, der er ejet af JD-Contractor, er sejlet ud på årets første ekspedition for Sea War Museum Jutland. Målet er at registrere skibsvrag i Nordsøen

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi leverer minimum én ny kranløsning på alle hverdage!

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Frederikshavn på Færøerne

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hatecke GmbH

Børneinstitutioner hitter som samlesæt

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Roxtec' nye brandlaboratorium har mere end fordoblet kapaciteten

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Trans...

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

Send til en kollega

0.229