23948sdkhjf

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Der mangler en sandsynliggørelse for behovet for, at bl.a. færgerederier skal blive ved med at tjekke de rejsendes identitet, lyder det fra Danske Rederier

Den 13. december vedtog Folketinget at opretholde muligheden for at pålægge blandt andre færgerederier ansvar for at kontrollere rejsendes identitet – det såkaldte transportøransvar.

Udlændinge- og integrationsministeren skal i folketingsåret 2023-24, altså om fem år, revidere, om muligheden for transportansvar fortsat skal eksistere.

Reglerne om mulighed for at pålægge transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol trådte i kraft i januar 2016, hvor et stort antal flygtninge og migranter krydsede grænsen til Europa og dermed også til Danmark efterfølgende. Regeringen fandt dog ikke anledning til at aktivere transportøransvaret i den forbindelse.

I Danske Rederier synes man ikke, at lovforslaget indeholder en sandsynliggørelse af behovet at opretholde transportøransvaret. Organisationen har den overordnede holdning, at ID-kontrol er en myndighedsopgave, som både kan være vanskelig at løfte for rederierne og samtidig kan være en urimelig økonomisk byrde.

- Det er ærgerligt, at transportøransvarsreglerne bibeholdes. Det er svært at se, at det giver mening, da det ikke har været nødvendigt at anvende det tidligere for at sikre en effektiv grænsekontrol, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.  

Læs også: Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Læs mere: Rederiforening: Myndigheder skævvrider konkurrence via transportøransvar

Hvis myndighederne alligevel i en given situation pålægger rederierne et transportøransvar, mener Danske Rederier, at rederierne skal kompenseres økonomisk for denne samfundsopgave, ligesom svenske rederier blev det, da transportøransvaret blev indført i Sverige i 2016.

- Når man nu har valgt at bibeholde transportøransvaret, havde vi gerne set det skrevet ind i loven, at rederierne kompenseres økonomisk, hvis transportøransvaret bliver aktiveret. Det er også i tråd med, hvad blev sagt under førstebehandlingen af lovforslaget af Radikale Venstre og Alternativet, og det bakker vi fuldt op om, siger Jacob K. Clasen.

FAKTA – Transportøransvar

  • Transportøransvaret betyder, at transportører, fx færgerederier, har ansvar for at kontrollere rejsendes identitet
  • Muligheden for at pålægge transportøransvar trådte i kraft i januar 2016
  • Udlændinge- og integrationsministeriet kan beslutte, at reglerne om transportøransvar, der gælder i forhold til de ydre Schengengrænser, også skal anvendes ved indrejsekontrol ved de indre Schengengrænser. En transportør kan altså pålægges at kontrollere rejselegitimation og visum for udlændinge, der bringes her til landet.

Kilde: Danske Rederier

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

England et skridt nærmere hårdt Brexit

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Nyhedsbrev

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Online Avis Arkiv

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Topchef-exit: Ejner Bonderup stopper hos XO Shipping

Tørlastrederiet XO Shipping mister topchefen – hans arbejdsopgaver vil blive dækket af interne kræfter

Plus

"DIS er ekstraomkostningen værd"

For første gang siden 2003 har Lauritzen Kosan omflaget til Dannebrog

Plus

Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Tre af Danpilots udfasede lodsbåde ombygges til MIF-M-fartøjer som pilotprojekt frem mod flådefornyelse i Marinehjemmeværnet

Svendborg Uddybning ændrer navn

Tidligere Smit-direktør om 'MSC Zoe': Vind burde ikke være problem

Næstved Havn klar til at flytte ud af byen

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med Elektroservice.dk

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske support

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med Elektroservice.dk

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Konference om brugeradfærd i intelligente bygninger og potentiale for energ...

Ny konference om brugeradfærd i intelligente bygninger og potentiale for en...

MARTEC holder danske lodser up-to-date i virkelighedstro simulator

Skal du bruge glas med ekstra stor brudstyrke?

Find vej til danske testfaciliteter

Send til en kollega

0.161