23948sdkhjf

Nyt førerløst fartøj kan nedbryde olie

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: En norsk opfindelse kan opløse olie ved at sejle over udslip og spule med vand

Et nyt middel mod olieudslip har set dagens lys. Der er tale om en seks meter lang, førerløs katamaran ved navn 'Vorax', der bekæmper olien med havvand. 

Bekæmpelsen, som for nyligt blev demonstreret ud for Californien, sker ved, at 'Vorax' sejler frem og tilbage over olieudslippet. Ved hjælp af dyser spuler den havvand ned i olien med højt tryk.

- På den måde vil oliepartiklerne gå i opløsning og blive en del af naturens kredsløb, siger Stein Erik Sørstrøm, grundlægger af Blue Impact AS, til Gemini.no.

Blue Impact er opstået som en spin off fra det uafhængige norske forskningsinstitut Sintef, hvor Stein Erik Søstrøm tidligere var forsker.

I dag har Blue Impact patent på teknologien, som stod sin praktiske prøve ud for Santa Barbara i Californien. Her er der et naturligt udslip fra havbunden, som på årsbasis svarer til indholdet af et "stort olietankskib", og det er ikke tilladt at bruge kemikalier til at nedbryde olien.

Læs også: J. Lauritzen går med i ShippingLab

- Hvis Californien nogensinde bliver udsat for et olieudslip, håber jeg, at vi kan bruge den her teknologi, siger Judd Masket, der arbejder for miljømyndighederne i Californien.

Tanken bag 'Vorax' er, at flere fartøjer kan indsættes samtidig og bruges som droner til at bekæmpe kystnær olieforurening. Fartøjets størrelse gør, at det kan fragtes på en trailer eller af en helikopter og dermed indsættes hurtigt. Den førerløse teknologi er udviklet af norske Maritime Robotics. 

Ifølge Stein Erik Sørstrøm er fordelen ved den førerløse drift først og fremmest, at der ikke er noget mandskab, der bliver udsat for gasserne fra olieforureningen.

- En anden fordel er, at ubemandede fartøjer kan bruges i risikofyldte områder i højere grad en almindelige fartøjer, og at de i teorien kan være i drift 24 timer i døgnet, siger han til Gemini.no.

Se mere om, hvordan 'Vorax' fungerer, i klippet herunder:

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Norge udsteder millionbøde for mislykket ophugningssejlads

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Plus

Esbjerg øjner guld i de gamle vindmøller

Når udtjente vindmøller skal pilles ned, er Esbjerg Havn klar til at tage imod. Havnen har afsat et kæmpe areal på 100.000 m2 til at tage imod mølledele og tårne, men har endnu ikke svaret på, hvad de skal gøre af de store glasfibervinger

Plus

Nu tager Hafnia beskidte laster for at få del i ratefest

De tårnhøje rater for store tankskibe smitter også af på Hafnia og Norient Product Pool, der forventer opsving lige straks

ITF kræver fortsat eftersøgning efter 'Bourbon Rhode'

Nyhedsbrev

Iran beskylder regeringer for at stå bag angreb på tankskib

Online Avis Arkiv
Plus

Semco vil fange kunderne ved tegnebrættet

Esbjerg-virksomheden Semco Maritime satser med et nyt forretningsområde på at nå kunderne på et tidligt stadie i udviklingen af nye projekter inden for offshore-vind

Plus

Fjerde generation på spring mod Ørskov-værftet

Christina Ørskov repræsenterer i dag Ørskov-familiens tredje generation, og næste generation begynder så småt at stå klar i kulissen

'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding

Det kan komme til at kræver måneders arbejde og 15 mio. kroner at udbedre skaderne efter en batteribrand, hvis årsag endnu er uvis

Norsepower indgår servicekontrakt med Wärtsilä

Fire vindmøller rejses på Hirtshals Havn

Plus

Mærsk-direktør donerer motorbåd til studerende

MSC løfter option hos DSME på fem 23.000-TEU-skibe

Greenpeace protesterer på Shells Nordsø-platforme

DFDS vinder ny brexit-kontrakt

Plus

Orskov Yard blev skabt i opgangstider

Norsk offshore boostede ordrebogen i det første årti – siden ramte virkeligheden midt i en turbulent tid for Ørskov-familien

Plus

"Lad os få mere godstrafik over på feederskibe mellem Århus og Bremerhaven"

Brand og eksplosion i norsk hybridfærge

Branden i færgens litiumbatteri-pakke mentes at være slukket, da der opstod en kraftig eksplosion

VIDEO: Se krydstogtskib klemme sig igennem Korinth-kanalen

VLCC-rater krydser 300.000 dollar

Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Krydstogtkaj til 250 millioner møder modstand i Helsingør

Klimaforandringer truer danske fiskefabrikker

Plus

Museum hylder Kløvedal med postkasserøde Speedos

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Plus

Landstrøm: Politiker frustreret over dansk lovgivning

Fin gæst hos Hammeken

Ny vicedirektør i Søfartsstyrelsen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Antflame strømper hydraulik slanger

Nyt og nemt overblik til kabelbrugere

Bliv opgraderet! Som 6.400 andre - Det tager kun ét minut

Fremstilling af stort kædesling

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

NOS A/S tilbyder alt i løftegrej, også de mindre dele.

Bliver wirestropper produceret i Danmark?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Palfinger Marine fremstiller speciel udviklede redningsbåde til polar klima

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Undervandscoating viser fremragende vedhæftning i test

Hvordan skal du gribe de nye regler om kemisk APV an?

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Vi udvider endnu engang vores sortiment af sikkerhedsudstyr

Ny hjemmeside

Siemens Simatic Technology CPU - Applikationseksempel med G-Code funktionalitet

Prysmian inkluderet i Dow Jones Sustainability Index World

Jobopslag: IT-ansvarlig til vores hovedkontor i Odense

Nu skal byggepladsen sikres mod kulden

Lovpligtige eftersyn af løftegrej, kraner m.m. til lands, til vands og i...

Pilotstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

NOS A/S udfører lovpligtige eftersyn

Gang i DanFish International!

Smart fejlsøgning på Øresundsbroen

Send til en kollega

0.214