23948sdkhjf

Maersk vil være CO2-neutral i 2050

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

De første CO2-neutrale skibe skal være klar i 2030, lyder det Maersk, der opfordrer konkurrenter til at melde sig ind i kampen

Med en levetid for skibe på 20-25 år er tiden inde til at handle, hvis flåden i 2050 skal krydse verdenshavene uden at forurene.

Sådan lyder det fra Maersk, der imens FN's årlige klimatopmøde finder sted i Polen lancerer en ambition om at være CO2-neutral i netop 2050. Dermed trumfer rederiet IMO's målsætning om, at CO2-udledningen fra shipping i 2050 skal være reduceret med mindst 50 pct. i forhold til niveauet i 2008.

Nu Maersk blæser til handling nu, hænger det sammen med, at de løsninger, der kan fungere til klimaneutral transport på veje, jernbaner og i luften, ikke uden videre kan overføres til deep sea-sejlads, hvor distancerne er lange, og mulighederne for at lade eventuelle batterier er ikke-eksisterende. 

Maersk oplyser, at de første CO2-neutrale fartøjer skal være kommercielt bæredygtige i 2030, hvis det skal lykkes at nå målet om at være helt CO2-neutralt rederi i 2050. Derfor er det nødvendigt at fremskynde opfindelsen af nye teknologier og implementeringen af dem. 

- De næste 5-10 år bliver afgørende. Vi kommer til at investere signifikante midler i innovation og flådeteknologi for at forbedre den tekniske og finansielle levedygtighed for fossilfri løsninger, siger Maersks COO Søren Toft i en pressemeddelelse.

Læs også: BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Læs også: Ny rapport: Ingen klimagevinst ved LNG

Igennem de seneste fire år har Maersk investeret over seks mia. kroner i at udvikle og implementere energioptimerende løsninger, og hvert år er der blevet ansat mere end 50 ingeniører til formålet. Det er dog ikke nok, lyder det fra Søren Toft.

- Fremadrettet kan vi ikke klare det alene, siger han i pressemeddelelsen.

Derfor opfordrer Maersk andre spillere i industrien til, at de også tager arbejdshandskerne på. I løbet af 2019 vil Maersk "påbegynde en åben og samarbejdende dialog" med alle mulige parter, der har indflydelse på at gøre noget ved det, som Maersk i pressemeddelelsen kalder for et af verdens største problemer; klimaforandringerne.

Læs også: Rederier om 2050-mål: Vi skal i gang nu!

Mere om: Maersk Line
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nu kommer verdens første fjernlodsning - og den vil finde sted i Storebælt

Om blot få måneder vil Mærsk-feederen ’Vistula Mærsk’ give verdenspremiere til fjernlodsning. På en sejlads fra Skagen til Gedser vil lodsen overvåge og rådgive fra et kontrolcenter på land

Fuld kaptajn grundstøder 'EEMS Carrier' ved Langeland

Det 86 meter lange general cargo-skib 'EEMS Carrier' gik torsdag aften på grund ved Langeland. Russisk kaptajn skal forklare sig fredag.

Plus

Yderligere to skibe på vej til Royal Arctic Line

KYSTFART: Nu begynder bygningen af tredje og fjerde kystskib til Grønland i Spanien

Nybygningsordre til Jobi Værft

Ny formand for Den Danske Søretsforening

Nyhedsbrev

Scandlines bruger 100 millioner på nye thrustere

Online Avis Arkiv

Kinesisk storhavn sætter stop for australsk kul

Force får 12 millioner til maritim innovation

Plus

Mærsk-direktør om scrubbere: Tåbeligt

Selv om Mærsk vil investere 263 mio. dollars i scrubbere skal det ikke tolkes derhen, at virksomheden er begejstret for teknologien

Positionsbillede

Mærsk taber 18 milliarder i værdi efter årsregnskab

Plus

Mærsk-topchef: Vi har et problem

Mærsk-aktien dykker med knap 10 pct. efter skuffende regnskab – adm. direktør Søren Skou mangler at vise selskabets aktionærer, at han kan øge indtjeningen: "Vi har et indtjeningsproblem," erkender topchefen

Rederier går til domstole for at stoppe Femern

Scandlines og Stena Line har efter EU-dom stævnet Finansministeriet for at få standset penge til Femern-forbindelsen

Aarhus-politikere vil have landstrøm til cruise-skibe

World Marine peger på menneskelig fejl bag kollision

Det var ikke en teknisk fejl, der førte til 15 tilskadekomne i en kollision med CTV'en 'World Bora', oplyser World Marine Offshore

Esvagt-ansatte styrker søsikkerhed i fritiden

Sløje forventninger trækker Mærsk-aktie ned efter årsregnskab

Efter et 2018, hvor høje bunkerpriser har tynget på driften, forventer Mærsk status quo i 2019.

Plus

Maersk Drilling bliver børsnoteret 4. april

Fjernstyrede arbejdsfartøjer breder sig

Bekæmpelse af forurening, indsatser ved søulykker og fritidssejlads bliver de nicher i søfarten, hvor de fjernstyrede skibe vil få deres gennembrud på den korte bane, lyder forudsigelsen fra branchekender

To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

Dok-uheld koster overskuddet i Hirtshals Yard

DP World køber DFDS-konkurrent for 2,8 milliarder

15 tilskadekomne efter kollision med danske 'World Bora'

Samtlige om bord på det danskflagede crew transfer-skib 'World Bora' er kommet til skade efter en kollision med general cargo-skibet 'Raba' ud for Rügen

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus om ATEX og APV for eksplosionsfarlige områder

Et ekstra øje i det høje

Er du heldig?

Carlsberg relies on Eilersen

HF udvider økonomi

CO2 neutralt website

Nedtællingen er startet til Fredericia Boat Show 2019

Endnu en ny fritstående traverskran er taget i brug hos en kunde

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Logistikløsning til intelligente fabrikker

Gå-hjem-møde - opkvalificering for maskinførere

Tranemo sikkerhedssko nyt 2019 katalog

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

3o ton tung wiretromle til reparation hos MarineShaft A/S

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Test sædkvalitet med telefonen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

40 m. 2" Fuel-slange på automatisk slangeopruller

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.23