23948sdkhjf

Partikelfilter fjerner røg og støj fra 'Isefjord'

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Dansk filterteknologi har nu bevist, hvordan man effektivt kan minimere forurening fra færger

Partikelforureningen fra Hundested-Rørvig færgen er reduceret med mere end 99 pct., og det oplevede støjniveau er sænket med 75 pct. Det er resultatet af et fyrtårnsprojekt, hvor færgen 'Isefjord' har fået installeret partikelfiltre på alle fire motorer.

- Vi har fået en røgfri færge – og det er fantastisk. Færgepersonalet bliver ikke udsat for røg, og vores passagerer kan nyde solskinnet på dækket, siger Bo Andersen, overfartsleder og medejer af Hundested-Rørvig Færgefart A/S, i en pressemeddelelse.

Han forklarer, at færgen tidligere havde problemer med sodnedfald, som måtte vaskes af dækket, og som til tider brændte sig fast i malingen. Partikelfiltrene fjerner soden og sparer derfor besætningen for en del rengøring, hvilket er en sideeffekt, som Bo Andersen ikke havde forudset.

Danmark på forkant
Der er stort fokus på de miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser ved luftforureningen fra skibe i kyst- og bynære områder. Besætningsmedlemmer på færger, passagerer og beboere nær færgedrift bliver især eksponeret for de sundhedsskadelige partikler.

Danmark vil være på forkant med udviklingen, og man er derfor i gang med at afprøve tre emissionsbegrænsende løsninger ombord på tre danske fartøjer som en del af fyrtårnsprojektet "Maritime emissionsløsninger i kystnære farvande", som er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram.

- Teknologien har nu vist, at den både kan bidrage til en bedre luftkvalitet og mindre støj i havnebyerne. Danske rederier, værfter og teknologileverandører kan dermed være på forkant med forventede kommende krav til støj, NOx og partikeludledning fra mindre skibe, siger projektleder Lars Overgaard fra Teknologisk Institut.

'Isefjord', som sejler mellem Hundested og Rørvig, er det første fartøj i projektet, hvor en emissionsløsning er afprøvet. Filterteknologien fra danske Exilator ApS, som er blevet installeret på alle fire motorer, består af partikelfiltre med integreret lyddæmpning.

Læs også: Exilator indgår fransk rammeaftale

Teknologisk Institut har målt på færgens luftforurening og støjniveau både før og efter installation af partikelfiltrene.

- Målingerne taler deres tydelige sprog. Partiklerne er jo nærmest elimineret og støjniveauet er reduceret markant. Vores teknologi giver håb om at kunne gøre andre danske færger røg- og støjfri, siger Jesper Steenbuch, der er CEO og partner i Exilator ApS.

Ud over at mindske støj og røg lokalt kan færgen mellem Hundested og Rørvig fungere som et vigtigt udstillingsvindue for omverdenen. Det fortæller Malou Aaamund, der er bestyrelsesformand for MUDP (Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram), som skal fremme udviklingen af løsninger på en række miljømæssige udfordringer. 

- Redere og skibsbyggere fra hele verden kan nu se en dansk renluft-teknologi i daglig drift. Det er et blandt mange MUDP-projekter, der skal hjælpe med at realisere visionen om at fordoble danske virksomheders eksport af renluft-teknologi inden 2030, siger Malou Aaamund.

Lydsvag færge

I Rørvig bor en del mennesker tæt på færgelejet, og de har også bemærket en ændring med færgen.

- En del beboere spørger os om færgen er blevet elektrisk. Og én enkelt person ved ikke længere, hvornår han skal stå op, da han ikke længere kan høre færgen lægge til kaj. Så vi har også fået en lydsvag færge, siger Bo Andersen.

Når projektet er slut, skal færgen sejle videre med partikelfiltrene. Bo Andersen forklarer, at de er meget glade for systemet, som han synes passer godt til deres lille færgerederi. Teknologien er enkel og kræver ikke meget i det daglige arbejde.

- Samtidig giver vi også et lille bidrag til en grønnere verden, og det har jeg det også godt med, siger Bo Andersen.

Om projektet:

Partnere: Teknologisk Institut, Exilator ApS, Amminex Emissions Technology A/S, Purefi A/S, Hundested-Rørvig Færgefart A/S, Partrederiet Sundbusserne, World Marine Offshore, Aarhus Universitet, Danske Rederier, Danske Maritime

Projektet er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram

  • Der demonstreres i fyrtårnsprojektet i alt tre forskellige emissionsløsninger fra tre forskellige danske leverandører. Løsningen monteret på 'Isefjord' har fokus på reduktion af støj og partikler.
  • Projektet, som ledes af Teknologisk Institut, har modtaget ca. 11 mio. kroner i støtte fra Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP), der administreres af Miljøstyrelsen.
  • Hundested-Rørvig ejes af overfartsleder Bo Andersen og tre øvrige medejere.
  • Teknologisk Institut har gennemført målekampagne før og efter montering af emissionsudstyret. Målingerne viser:
    • En reduktion i partikler på over 99 pct. på både hoved- og hjælpemotorer.
    • En reduktion af støjniveau omkring 22 dB(A), hvilket svarer til 75 pct. i oplevet støjreduktion.
  • Emissionsudstyret blev installeret under dokning i januar 2018, hvorefter der har været en kortere indkøringsfase. Teknologien demonstreres nu frem mod projektets afslutning januar 2020

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nu kommer verdens første fjernlodsning - og den vil finde sted i Storebælt

Om blot få måneder vil Mærsk-feederen ’Vistula Mærsk’ give verdenspremiere til fjernlodsning. På en sejlads fra Skagen til Gedser vil lodsen overvåge og rådgive fra et kontrolcenter på land

Fuld kaptajn grundstøder 'EEMS Carrier' ved Langeland

Det 86 meter lange general cargo-skib 'EEMS Carrier' gik torsdag aften på grund ved Langeland. Russisk kaptajn skal forklare sig fredag.

Plus

Yderligere to skibe på vej til Royal Arctic Line

KYSTFART: Nu begynder bygningen af tredje og fjerde kystskib til Grønland i Spanien

Nybygningsordre til Jobi Værft

Ny formand for Den Danske Søretsforening

Nyhedsbrev

Scandlines bruger 100 millioner på nye thrustere

Online Avis Arkiv

Kinesisk storhavn sætter stop for australsk kul

Force får 12 millioner til maritim innovation

Plus

Mærsk-direktør om scrubbere: Tåbeligt

Selv om Mærsk vil investere 263 mio. dollars i scrubbere skal det ikke tolkes derhen, at virksomheden er begejstret for teknologien

Positionsbillede

Mærsk taber 18 milliarder i værdi efter årsregnskab

Plus

Mærsk-topchef: Vi har et problem

Mærsk-aktien dykker med knap 10 pct. efter skuffende regnskab – adm. direktør Søren Skou mangler at vise selskabets aktionærer, at han kan øge indtjeningen: "Vi har et indtjeningsproblem," erkender topchefen

Rederier går til domstole for at stoppe Femern

Scandlines og Stena Line har efter EU-dom stævnet Finansministeriet for at få standset penge til Femern-forbindelsen

Aarhus-politikere vil have landstrøm til cruise-skibe

World Marine peger på menneskelig fejl bag kollision

Det var ikke en teknisk fejl, der førte til 15 tilskadekomne i en kollision med CTV'en 'World Bora', oplyser World Marine Offshore

Esvagt-ansatte styrker søsikkerhed i fritiden

Sløje forventninger trækker Mærsk-aktie ned efter årsregnskab

Efter et 2018, hvor høje bunkerpriser har tynget på driften, forventer Mærsk status quo i 2019.

Plus

Maersk Drilling bliver børsnoteret 4. april

Fjernstyrede arbejdsfartøjer breder sig

Bekæmpelse af forurening, indsatser ved søulykker og fritidssejlads bliver de nicher i søfarten, hvor de fjernstyrede skibe vil få deres gennembrud på den korte bane, lyder forudsigelsen fra branchekender

To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

Dok-uheld koster overskuddet i Hirtshals Yard

DP World køber DFDS-konkurrent for 2,8 milliarder

15 tilskadekomne efter kollision med danske 'World Bora'

Samtlige om bord på det danskflagede crew transfer-skib 'World Bora' er kommet til skade efter en kollision med general cargo-skibet 'Raba' ud for Rügen

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kursus om ATEX og APV for eksplosionsfarlige områder

Et ekstra øje i det høje

Er du heldig?

Carlsberg relies on Eilersen

HF udvider økonomi

CO2 neutralt website

Nedtællingen er startet til Fredericia Boat Show 2019

Endnu en ny fritstående traverskran er taget i brug hos en kunde

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Logistikløsning til intelligente fabrikker

Gå-hjem-møde - opkvalificering for maskinførere

Tranemo sikkerhedssko nyt 2019 katalog

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

3o ton tung wiretromle til reparation hos MarineShaft A/S

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Test sædkvalitet med telefonen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

40 m. 2" Fuel-slange på automatisk slangeopruller

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.187