23948sdkhjf

Partikelfilter fjerner røg og støj fra 'Isefjord'

Dansk filterteknologi har nu bevist, hvordan man effektivt kan minimere forurening fra færger

Partikelforureningen fra Hundested-Rørvig færgen er reduceret med mere end 99 pct., og det oplevede støjniveau er sænket med 75 pct. Det er resultatet af et fyrtårnsprojekt, hvor færgen 'Isefjord' har fået installeret partikelfiltre på alle fire motorer.

- Vi har fået en røgfri færge – og det er fantastisk. Færgepersonalet bliver ikke udsat for røg, og vores passagerer kan nyde solskinnet på dækket, siger Bo Andersen, overfartsleder og medejer af Hundested-Rørvig Færgefart A/S, i en pressemeddelelse.

Han forklarer, at færgen tidligere havde problemer med sodnedfald, som måtte vaskes af dækket, og som til tider brændte sig fast i malingen. Partikelfiltrene fjerner soden og sparer derfor besætningen for en del rengøring, hvilket er en sideeffekt, som Bo Andersen ikke havde forudset.

Danmark på forkant
Der er stort fokus på de miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser ved luftforureningen fra skibe i kyst- og bynære områder. Besætningsmedlemmer på færger, passagerer og beboere nær færgedrift bliver især eksponeret for de sundhedsskadelige partikler.

Danmark vil være på forkant med udviklingen, og man er derfor i gang med at afprøve tre emissionsbegrænsende løsninger ombord på tre danske fartøjer som en del af fyrtårnsprojektet "Maritime emissionsløsninger i kystnære farvande", som er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram.

- Teknologien har nu vist, at den både kan bidrage til en bedre luftkvalitet og mindre støj i havnebyerne. Danske rederier, værfter og teknologileverandører kan dermed være på forkant med forventede kommende krav til støj, NOx og partikeludledning fra mindre skibe, siger projektleder Lars Overgaard fra Teknologisk Institut.

'Isefjord', som sejler mellem Hundested og Rørvig, er det første fartøj i projektet, hvor en emissionsløsning er afprøvet. Filterteknologien fra danske Exilator ApS, som er blevet installeret på alle fire motorer, består af partikelfiltre med integreret lyddæmpning.

Teknologisk Institut har målt på færgens luftforurening og støjniveau både før og efter installation af partikelfiltrene.

- Målingerne taler deres tydelige sprog. Partiklerne er jo nærmest elimineret og støjniveauet er reduceret markant. Vores teknologi giver håb om at kunne gøre andre danske færger røg- og støjfri, siger Jesper Steenbuch, der er CEO og partner i Exilator ApS.

Ud over at mindske støj og røg lokalt kan færgen mellem Hundested og Rørvig fungere som et vigtigt udstillingsvindue for omverdenen. Det fortæller Malou Aaamund, der er bestyrelsesformand for MUDP (Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram), som skal fremme udviklingen af løsninger på en række miljømæssige udfordringer. 

- Redere og skibsbyggere fra hele verden kan nu se en dansk renluft-teknologi i daglig drift. Det er et blandt mange MUDP-projekter, der skal hjælpe med at realisere visionen om at fordoble danske virksomheders eksport af renluft-teknologi inden 2030, siger Malou Aaamund.

Lydsvag færge

I Rørvig bor en del mennesker tæt på færgelejet, og de har også bemærket en ændring med færgen.

- En del beboere spørger os om færgen er blevet elektrisk. Og én enkelt person ved ikke længere, hvornår han skal stå op, da han ikke længere kan høre færgen lægge til kaj. Så vi har også fået en lydsvag færge, siger Bo Andersen.

Når projektet er slut, skal færgen sejle videre med partikelfiltrene. Bo Andersen forklarer, at de er meget glade for systemet, som han synes passer godt til deres lille færgerederi. Teknologien er enkel og kræver ikke meget i det daglige arbejde.

- Samtidig giver vi også et lille bidrag til en grønnere verden, og det har jeg det også godt med, siger Bo Andersen.

Om projektet:

Partnere: Teknologisk Institut, Exilator ApS, Amminex Emissions Technology A/S, Purefi A/S, Hundested-Rørvig Færgefart A/S, Partrederiet Sundbusserne, World Marine Offshore, Aarhus Universitet, Danske Rederier, Danske Maritime

Projektet er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram

  • Der demonstreres i fyrtårnsprojektet i alt tre forskellige emissionsløsninger fra tre forskellige danske leverandører. Løsningen monteret på 'Isefjord' har fokus på reduktion af støj og partikler.
  • Projektet, som ledes af Teknologisk Institut, har modtaget ca. 11 mio. kroner i støtte fra Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP), der administreres af Miljøstyrelsen.
  • Hundested-Rørvig ejes af overfartsleder Bo Andersen og tre øvrige medejere.
  • Teknologisk Institut har gennemført målekampagne før og efter montering af emissionsudstyret. Målingerne viser:
    • En reduktion i partikler på over 99 pct. på både hoved- og hjælpemotorer.
    • En reduktion af støjniveau omkring 22 dB(A), hvilket svarer til 75 pct. i oplevet støjreduktion.
  • Emissionsudstyret blev installeret under dokning i januar 2018, hvorefter der har været en kortere indkøringsfase. Teknologien demonstreres nu frem mod projektets afslutning januar 2020

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094