23948sdkhjf

Regeringen klar med udspil mod pirateri

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

En måned inden den nuværende danske strategi mod pirateri udløber, præsenterer regeringen et nyt sæt forslag til indsatsen i perioden 2019-2022. Danske Rederier er tilfredse med, at indsatsen især skal fokusere på Vestafrika

Regeringen har i dag fremlagt et såkaldt prioritetspapir for Danmarks indsats mod pirateri og anden maritim kriminalitet i perioden 2019-2022. Det oplyser Udenrigsministeriet i en pressemeddelelse.

- På trods af en nedgang i de senere år udgør pirateri og anden maritim kriminalitet stadig en trussel mod den globale skibstrafik. Den danske maritime sektor er verdens sjette største målt på opereret tonnage. Regeringen prioriterer derfor et fortsat stærkt dansk aftryk i den internationale bekæmpelse af pirateri og anden maritim kriminalitet, skriver Udenrigsministeriet.

Indsatsen skal afløse den nuværende strategi mod pirateri, som blev søsat i 2015 og udløber ved årsskiftet.

Læs også: Regeringen på vej med strategi mod pirateri

Prioritetspapiret sætter fokus på en stærk danske indsats omkring Afrikas Horn og lægger samtidig bl.a. op til et nyt stabiliseringsprogram for den vestafrikanske Guineabugt, hvor 40 pct. af alle piratangreb finder sted.

Læs prioritetspapiret her

- Danmark er en maritim stormagt. Derfor er sikkerhed for skibstransport også en kerneprioritet for regeringen. Sammen med vores internationale partnere har vi presset pirateriet til det laveste niveau i to årtier. Det er resultatet af en fokuseret dansk indsats. Men der er stadig udfordringer. Det gælder ikke mindst i Guineabugten, hvor en stor del af handlen transporteres på danske skibe, og hvor danske virksomheder foretager milliardinvesteringer i lokale havneanlæg. Derfor vil vi blandt andet lancere et nyt stabiliseringsprogram for Guineabugten. Til gavn for danske rederier og søfolk - og regionen selv, udtaler udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

Søfolk skal være trygge

Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) supplerer:

- Det er afgørende, at danske skibe og sømænd kan være trygge til søs. Derfor har vi en stærk interesse i at mindske truslen fra pirateri og anden kriminalitet til havs. Vi skal beskytte retten til fri sejlads og støtte den maritime sikkerhed i de dele af verden, hvor danske skibe sejler. Med det nye papir sætter vi en klar ramme for den danske indsats i de kommende år.

Erhvervsminister Rasmus Jarlov (K) understreger, at det er afgørende, at danske søfolk og skibe skal kunne sejle i verdens farvande uden frygt for deres fysiske sikkerhed eller frihed, og at verdens handelsruter beskyttes.

- Som en stor søfartsnation har vi et særligt ansvar for at skabe sikre forhold, så skibene kan sejle, og de søfarende uantastet kan udføre deres arbejde på verdens have, og med det nye prioritetspapir vil regeringen fortsat aktivt bidrage til denne indsats, siger Rasmus Jarlov.

Fleksibel værktøjskasse

Hos Danske Rederier kvitterer man for regeringens udspil:

- Vi er meget tilfredse med, at Danmark som verdens sjette største søfartsnation, viderefører en række vigtige strategiske tiltag mod pirateri og maritim kriminalitet. Det er en hel rigtig prioritering primært at lægge fokus på Vestafrika – særligt Nigeria, hvor vi på det seneste har set en række særdeles bekymrende hændelser med kidnapninger af besætningsmedlemmer. Samtidig vender man ikke det blinde øje til Østafrika, hvor situationen fortsat er skrøbelig, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

- Der er her tale om en fleksibel værktøjskasse, som tager højde for hvor hurtigt situationen kan ændre sig i løbet af fire år. Det er en styrke ved prioritetspapiret og vi og vores medlemmer ser frem til at fortsætte det gode samarbejde med myndighederne i årene, der kommer, tilføjer hun.

Læs også: Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Nyhedsbrev

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.191