23948sdkhjf

Havarirapport: Norsk fregat troede, at maltesisk tankskib var fastland

| Af Redaktionen/jek | Tip redaktionen om en historie

Foreløbig rapport afslører mulige årsager til kollision mellem norsk fregat og tankskib.

I går blev en foreløbig rapport om kollisionen mellem den norske fregat 'KNM Helge Ingstad' og det maltesiske tankskib 'Sola TS' fremlagt af den norske havarikommission for transport (SHT).

Det skriver dr.dk.

Den 8. november kolliderende det norske krigsskib på vej hjem fra en NATO-øvelse med et tankskib fra Malta i Hjeltefjorden i Hordaland tæt på den norske by Bergen. Ulykken skete omkring klokken fire om natten, og det var derfor bælgmørkt.

Havarikommisionen skriver i rapporten, at deres foreløbige analyse er, at det ikke var en enkelt handling eller hændelse som førte til ulykken.

Forvekslede skib med havn

Rapporten peger derimod på flere hændelser, som skete inden kollisionen, som kan være årsag til ulykken. Derudover peger rapporten også på, at fregatten muligvis har fejl i konstruktionen:

Den norske fregat forvekslede lysene på det maltesiske tankskibs dæk med lysene i skibsterminalen. Besætningen troede altså, at skibet var en del af fastlandets havn.

Rapporten konkluderer, at det på afstand ville have været vanskeligt at se forskel på lysene fra tankskibet og lysene fra terminalen.

Rapporten svarer dog ikke på, hvorfor fregatten satte kurs direkte mod lysene, uanset om de troede, det var et andet skib eller "et stationært objekt".

AIS kun delvist aktiv

Det maltesiske tankskib kunne ikke se den norske fregat på deres radar, før det var for sent.

Grunden til dette var, at KNM Helge Ingstads automatiske informationssystem (AIS) var sat til "receiver modus", som betyder, at de kun modtog signaler, og ikke udsendte egne id-data.

Læs også: "Video: AIS-animation af norsk kollision"

AIS-systemet fungerer ved, at skibe med korte mellemrum udsender små datameddelelser om deres identitet (skibets navn, kaldesignal, fysiske størrelse), navigation (position, kurs og fart) og sørejse (anløbshavn, forventet ankomsttidspunkt).

Man kan undlade transponderen og kun købe en AIS-modtager, men så kan man kun se og ikke blive set.

Læs også: Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Det maltesiske tankskib kunne derfor ikke se fregattens AIS signal, men det kunne se dem på deres radar.

Med et AIS-system kan man se position, kurs og fart på de omkringliggende fartøjer og kan dermed bedre bedømme, hvilke konsekvenser ens egne handlinger vil få i forhold til de omkringliggende fartøjer med AIS.

Uundgåelig kollision
På trods af gentagne advarsler fra tankskibet om, at den norske fregat skulle lave en undvigelsesmanøvre, kunne den norske fregat ikke undvige, for så ville den være sejlet ind i flere nordsejlende skibe på den venstre side af fregatten.

Da de nordgående skibe var sejlet forbi, var det for sent med en undvigelsesmanøvre, selvom det maltesiske tankskib var begyndt at bakke. På det tidspunkt var de to skibe kun 400 meter fra hinanden, og en kollision var derfor uundgåelig taget skibenes størrelser og hastighed i betragtning.

Fregatten troede desuden, at advarslen kom fra ét af de tre nordgående fartøjer, de kunne se på deres radarsystem.

Da rapporten er en midlertidig rapport - og ikke den endelige - er al information om ulykken ikke publiceret af hensyn til den fremtidige efterforskning.

Læs også: Her er forklaring på motorstop på evakueret bulk-skib nær Viking Sky

- Havarikommisionen har indtil nu ingen indikationer på, at tekniske systemer ikke har fungeret, som de skulle frem til kollisionen, står der i rapporten.

Fejl på fregat

Udover de forskellige mulige årsager til kollisionen, mener Havarikommisionen, at de har fundet sikkerhedskritiske fejl på den norske fregat.

Efter kollisionen kunne den norske fregat ikke sejle videre, fordi den havde pådraget sig store skader.

Efter at den ti minutter efter kollisionen stødte mod grund, begyndte den at tage vand ind. Tre vandtætte sektioner blev fyldt op med vand, og det er ifølge havarikommisionen dette, som er en sikkerhedskritisk fejl.

Havarikommisionen antager, at det sikkerhedskritiske fund også må gælde for de fire øvrige fregatter af samme design, som det norske forsvar købte i 2009.

De andre fire fregatter skal derfor undersøges for samme fejl.
Mere om: fregat | havari | havarirapport | Norge
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Dom: Ophugning af Mærsks 'North Sea Producer' var ulovlig

Bangladesh's højesteret har afgjort, at ophugningen på stranden af den omstridte FPSO 'North Sea Producer' var ulovlig

25 migranter fundet i kølecontainer på 'Britannia Seaways'

DFDS bekræfter fundet af 25 blinde passagerer på et fragtskib i Holland. Alle meldes i live

CMP i nyt miljø-samarbejde med Los Angeles

Houthi-oprørere frigiver tre både efter kapring

Plus

Tørlastudbrydere i Hellerup satser stort

En ny tørlastoperatør har set dagens lys i shippingklyngen Hellerup. Den erfarne shippingmand Henrik Jeremiassen har sammen med to partnere grundlagt selskabet Delta Corp Europe. Sammen med et hold af tidligere nøglemedarbejdere fra konkurrenten Norvic Shipping satser de på at nå 50-100 skibe i en asset light-model inden for et par år

Nyhedsbrev

8.486 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Medarbejdere hos Royal Artic Line i Aalborg er gået hjem

Online Avis Arkiv
1

Powercon lander ny millionordre på landstrømsanlæg

Ingeniørvirksomheden Powercon i Hadsund har netop vundet endnu et udbud på et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Denne gang i Tyskland

Nu er det officielt: Søren Toft bliver CEO hos konkurrenten

Efter at Søren Toft i sidste uge tog afsked med Mærsk, er det nu bekræftet, at han bliver ny CEO hos konkurrenten MSC

Sand i sejlrende sprænger budgettet i Agger

Positionsbilede

’Mette Miljø’ og ’Gunnar Thorson’ ved krydstogtkajen i Aarhus onsdag morgen. Foto: Finn Salomon

VIDEO: DFDS tester alu-sejl på 'Lysbris Seaways'

Houthier tilbageholder 16 besætningsmedlemmer og tre fartøjer

Plus

"Der er alt for meget spekulation i tørlastmarkedet lige nu"

Strejke slut: Medarbejderne på Royal Arctic Line arbejder igen

Plus

Søværnets nyeste fartøj er taget i brug ved Sjællands Odde

Nybygningen Y347 ’Lunden’ er Søværnets Center for Våbens nye praktiske gris

Søren Skou åbner for ny struktur efter direktør-afgang

Rusland returnerer tre beslaglagte skibe til Ukraine

Konflikten mellem Ukraine og Rusland har stået på i årevis. De seneste måneder har vist tegn på opblødning.

Plus

Uni-Tankers-skib skifter ejer

Plus

Endnu en handysize-bulker solgt fra J. Lauritzen

Endnu en af Lauritzen Bulkers ældste handysize-skibe har forladt flåden efter salg af tre skibe til Clipper Group tilbage i september

Plus

Norsk offshore-skib til Rohde Nielsen

Efter second hand-køb fra Østensø Rederi for knapt tre år siden, henter Rohde Nielsen nu atter et platform supply-skib i Norge

Mærsk rider på bølge af billig bunker og travle terminaler

Lave bunkerpriser og masser af containere igennem nye terminaler i America er hovedårsagerne til, at Mærsk tjener gode penge i tredje kvartal

1

Store vidtforgrenede globale ØK sang svanesang i halvfemserne

Begyndelsen på enden for ØK var containeriseringen, hvor selskabet blev agterudsejlet af Mærsk. Sidste skib blev solgt i 1998, men navnet ØK levede frem til 2015. Tredje og sidste del af ØK’s historie

Plus

Nordjyder vil have et søfarts-gymnasium

Frederikshavn Gymnasium og Martec søger om at udbyde en gymnasieuddannelse med maritim overbygning. Regionspolitikere er positive, mens nabogymnasierne er mere forbeholdne

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tryktest og Recertificering af Softwall Bunkerslanger

Forebyg maskinfejl med laseropretning og koblingsmåling

Kontraventiler i forskellige designs fra ProMetal

Maritimt Iværksætterhus i Marstal - alletiders mødested

Technoflex Hydraulikstationer

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

Lær Revit Architecture før jul

NOS A/S udfører tests og eftersyn

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Konecranes Demag - Forbyggende service og vedligehold

Projektleder - Kursus

Presenting the TRON TR30 AIR

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Arrrr… Er din virksomhed gået hen og blevet fuld af pirater?

Fokus på hydraulik! Få rådgivning på Ajour d. 28.-29. nov.

Technoflex Koblinger

VIDEO: NAVADAN event by the Opera!

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Sikkerhed på skibe

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Emner udføres

Skal i løfte non-stop?

Er du klar til at tage dine lederevner til næste niveau?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Send til en kollega

0.283