23948sdkhjf

Hurtigruten vil bruge biobrændsel på krydstogtskibe

Destillater fra døde fisk skal fra 2021 være med til at gøre Hurtigruten til det første rederi, der bruger biobrændsel til krydstogtskibe

Efter investeringer i hybridteknologi bliver en implementering af biobrændsel næste skridt i Hurtigrutens bestræbelser på at gøre rederiets krydstogtskibe grønnere. 

Rederiet oplyser i en pressemeddelelse, at LBG (Liquified Biogas) sammen med LNG og strøm fra 2021 vil udgøre brændstofmixet i seks af rederiets 17 skibe.

- Hvad andre ser som et problem, ser vi som en ressource og en løsning, siger Hurtigrutens CEO Daniel Skjeldam i meddelelsen og peger på, at rederiet dermed står til at blive det første til at anvende biogas som drivmiddel til et krydstogtskib. 

Hurtigruten understreger, at biogas i særdeleshed giver mening i Nordeuropa, hvor en stor fiskeindustri sammen med udbredt skovhugst giver en lind strøm af organisk affald. 

- Biogas er det grønneste brændstof i shipping, og det vil være en stor fordel for miljøet. Vi ser gerne andre krydstogtrederier gå samme vej, siger Daniel Skjeldam.

Blandt de skibe, der får biogas i tanken, er nybygningen 'Roald Asmussen', der bliver leveret næste år. 

Læs også: Verdens største batteripakke kommer på nye kystpassagerskibe

Tidligere i år satte Hurtigruten en stopper for brugen af alt engangsplastik om bord på rederiets skibe.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141