23948sdkhjf

Storebæltsfyr får en overhaling

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

13 offshore-fyr er på plads til at sikre, at de 20.000 årlige gennemsejlinger i Storebælt ikke kommer galt afsted.

Der er tale om de såkaldte Storebæltsfyr, som hjælper skibstrafikken sikkert gennem snævre passager fra Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd.

De 13 fyr blev opført i 1970’erne da skibstrafikken bare steg og steg og skibene blev større og større. Ud over disse faste fyr-installationer er der også et antal bøjer på plads til at afmærke dybhavsruten gennem Storebælt.

Historisk set var det de landbaserede fyrtårne på f.eks. Sprogø og Langeland, der markerede sejlruten.

- Der går mellem fem og syv år imellem, at vi gennemfører større vedligeholdelse af disse mindre offshore-fyr, forklarer Jørgen Royal Petersen, driftscenterchef i Søfartsstyrelsen. Han fortsætter:

- Vedligeholdelsen foregår ved, at vi afmonterer fyrhuset med energimodul og fyrudstyr, og dette tages med i land. Her bliver det malet, solpaneler og batterier bliver kontrolleret. Også lanterneudstyr og fjernovervågning bliver kontrolleret.

Læs også: Søfartsstyrelsen går ind i klimakampen

Ifølge Jørgen Royal Petersen fungerer solcellepaneler utrolig effektivt på trods af, at der kan gå lang tid imellem at solen skinner i Danmark.

- Solcellepanelerne er overdimensioneret, og kan køre i over en måned uden at oplade, så de er på ingen måde afhængige af, at solen skal skinne hver dag.

Er der overhovedet brug for denne slags afmærkning i en digital tidsalder?

Læs også: Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

- Ja! Storebæltsfyrene vil være på plads mange år endnu. GPS-systemer og radarovervågning er sårbare systemer, der kan forstyrres og brydes ned. Det giver en sårbarhed. Denne form for afmærkning har ikke samme sårbarhed og fungerer som en fall back-system, forklarer Jørgen Royal Petersen.

I alt er der ca. 23 offshore-fyr. De største er findes på Sjællands Rev N ved Sjællands Odde ved Hals Barre ved indsejlingen til Limfjorden og ved Drogden-renden.





Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Dårligt vejr koster Bornholm en million krydstogt-kroner

Svitzer sælger anpart i bjærgnings-selskab

Maersk Drillings hybrid-rig forlænget i Norge

Plus

København får nyt ship management selskab

Synergy Group, som har overtaget den tekniske management af Nordens tørlastskibe, åbner europæisk kontor i Danmark

1

VIDEO: Vaskevand fra scrubber fosser ind i maskinrum

Nyhedsbrev

Cargill sender 20 MR-skibe i Maersk Tankers-pool

Online Avis Arkiv
Plus

Rederier er for alvor gået i gang med rensning af ballastvand

De store rederier bestiller nu i stor stil nye ballastvandanlæg til deres skibe, når disse skal igennem den obligatoriske klassedokning. Det mærker man hos Orskov Yard i Frederikshavn

Total-chef beroliger underleverandører i Esbjerg

Plus

2020-reglerne kan give motorskader til rederierne - og ekstra travlhed hos værfterne

Det er vanskeligt at forudsige, men nye brændstoffer vil muligvis øge behovet for motorreparationer hos værfterne

Pres på minister for at droppe olieudvinding i Danmark

Miljøminister vil undersøge Mærsk-forurening i Nordsøen

Saudi-Arabien: Iran var involveret i angreb på olieanlæg

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Plus

Norden siger farvel til 11 medarbejdere

Som led i omstrukturering af sin tekniske afdeling har Norden valgt at udlicitere den tekniske drift af rederiets tørlastskibe. Det koster nu 11 medarbejdere jobbet

'Stena Spirit' ramt af formodet blackout i Karlskrona

Maersk Tankers forhandler om køb af syv kemikalieskibe

Bagmandspolitiet sigter Dan-Bunkering i sag om jetbrændstof

Prisen på olie dykker efter melding fra Saudi-Arabien

Plus

Esvagt-topchef: Sådan vil vi erobre det amerikanske vindmarked

Offshore-rederiet tæt på vigtig aftale med amerikansk partner inden for offshore-vind. Ambitionen er en markedsandel i USA mindst svarende til Esvagts position i Nordsøen, fortæller topchef Peter Lytzen i et interview med Søfart

Plus

Kolding Havn forlænger lejemål og arbejder på aftale med kommunen

En partnerskabsaftale mellem havn og kommune skal give hurtig klarhed for, hvilke lejemål der kan forlænges

VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Ellen er tilbage på søen efter en uge i lejet

Utilfredse passagerer udløser tredje bod til udskældt rederi

1

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TAON Hydraulik tilbyder ENERPAC lufthydrauliske pumper

Spændende jobs hos MARPRO

Nyt Safety kort til det barske miljø

Centralisering af oliefri vakuumforsyning

HI 2019 messenyhed - Elma X One revolutionerer lovpligtig spændingstest

Tag ny viden med hjem om indeklimaet

”Vi passer på sygehuspersonalet, så de kan passe på os”

Trænger du til nye kæder

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-7336

Trimble SiteVision Augmented Reality system

Dansk kvalitet – hurtig leveringstid

Load test af løfteværktøj til turbine løft

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Certificering i AutoCAD, Revit eller Inventor?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Klimavenlige ventilatorer og verdensmål nr. 13

Ser dine kæder også sådan ud? Så er det nok tid til at få dem efterset!

Technoflex Koblinger

Du er ved at blive snydt!

Veluddannede medarbejdere i TESS

Mød Gravlund Industrigummi på HI-messen d. 1.-3. oktober 2019 – Stand J-733...

Busch fremviser det nyeste indenfor vakuummåling til DiaLabExpo!

Show Truck, Heavy Metal Tour

Lær, hvordan du sikrer dine gennemføringer i marine- og offshore miljøer

Send til en kollega

0.249