23948sdkhjf

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

De 5-600 skibe, der årligt anløber Kolding Havn, må med tiden finde et andet sted at lægge til. 

Det står klart, efter at et enigt byråd i Kolding i går meldte ud, at erhvervshavnen skal afvikles i løbet af de næste 25 år. Ifølge Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) er beslutningen overordnet set et resultat af, at folkestemningen i løbet af de senere år har vendt sig imod bynære erhvervshavne. 

- De her bynære arealer, som fylder meget og bruges til relativt få arbejdspladser, har fået en større og større negativ betydning for borgeres opfattelse af en by, siger han til Søfart og oplyser, at drøftelserne om at lukke havnen har stået på de seneste måneder.

Læs også: Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I stedet skal havnens areal på 525.000 kvm bruges til by, boliger og rekreative områder. Der er ikke planer om en erstatning for havnen, der i 2017 håndterede 1,3 mio. ton gods og omsatte for lidt over 31 mio. kroner. Jørn Pedersen nævner dog muligheden for at etablere en tørhavn nær jernbanenettet i et industriområde i Vamdrup, hvor opbevaringsaktiviteter med fordel kan finde sted. 

Læs også: Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Må gå til Fredericia

Han anerkender, at meget af aktiviteten i Kolding Havn vil gå til andre havne. Han mener dog, at det giver mere mening at centralisere havnedriften og lade varerne transportere til lagre længere inde på land, end at bruge store arealer i bymidter til opbevaring. 

- Det er jo den diskussion, der er. Jeg er jo fuldt opmærksom på, at nogle af de 182 arbejdspladser, der er på havnen, er nødt til at være på en havn. Og der kan jeg godt leve med, at de etablerer sig i Fredericia, og så er der andet, der etablerer sig her, siger Jørn Pedersen. 

Ifølge Kolding Havn er der 433 arbejdspladser på havnen, men ifølge Jørn Pedersen hører de 250 til hos emballagevirksomheden Smurfit Kappa, hvis arealer ikke er omfattet af kommunens nye plan. Han forventer, at antallet af arbejdspladser som følge af kommunens plan vil kompensere for de tabte arbejdspladser på havnen. 

- Det er jeg ikke i tvivl om. Der vil komme flere arbejdspladser, siger han med henvisning til to nyopførte bankdomiciler i nærheden af havnen, der har skabet omtrent 250 arbejdspladser. 

Læs også: Danske Havne: Flere havneudvidelser på vej

Læs også: Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Han tilføjer dog, at det er en forsimplet måde at opgøre arbejdspladser på, da han er glad for hver eneste af de arbejdspladser, kommunen har. 

- Fakta er bare, at områderne bliver tilført større værdi med den her løsning. Det skaber selvfølgelig også noget liv på sin måde at have industri midt i byen, men det skaber bare også 33.000 lastbiler om året. 

Beslutning under radar

I en pressemeddelelse i går oplyste havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen, at han var både chokeret og trist over byrådets beslutning. En beslutning, der kommer bare to uger efter, at havnen præsenterede en ny helhedsplan, der blandt andet rummede et ønske om udvidelser og skandinaviens første overdækkede bulk-terminal. 

Læs også: Kolding Havn vil have Danmarks første overdækkede bulk-terminal

Det kan undre, at kommunen har ladet havnen arbejde løs med en helhedsplan samtidig med, at byrådet drøftede muligheden for at lukke havnen. Ifølge Jørn Pedersen var det ene og alene havnen, der stod for at udarbejde den nye helhedsplan. 

- Og det er jo fint nok. Planen blev præsenteret for byrådet, og den fik de nogle spontane reaktioner på. Og så kan man jo sige, at reaktionen er klar og tydelig nu, at vi siger nej tak til udvidelser og nej tak til havnen på den længere bane. 

Hvorfor har I holdt planen under radaren indtil i går?

- Hvis vi spørger de 17 virksomheder på havnen, er svaret jo givet, for de ønsker ikke forandring. Og spørger vi borgerne, er svaret også givet, at de ønsker noget andet. Og så er det jo os som politikere, der skal sætte retningen, da det er kommunal jord. 

Har I lavet undersøgelser af, hvad borgerne mener?

- Nej, men artiklerne er jo utallige om borgere, der synes, at der skulle ske noget andet. Og jeg har aldrig før fået så mange positive tilkendegivelser fra alle mulige om, at det er visionært, og at det er den rigtige beslutning.

Mere om: Kolding Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Maersk Broker i opkøbsræs

Mærsk-chef åben for e-fuel

Christiansøfarten vinder sejlads til Christiansø

EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

Det er ikke undersøgt grundigt nok, hvorvidt der er givet ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen

Preparation is key in cable service

Maersk Drilling får påtale i Norge

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Ny lov sender svovlsyndere i gabestokken

Et enigt Folketing har vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre svovlsyndere. Danske Rederier bakker op.

Plus

Store danske mæglere spiser de små

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Næste Global Maritime Forum bliver i Singapore

'Ellen' har fået sine sidste batterier

Samtlige 840 batterier er nu installeret i elfærgen 'Ellen'

Afgørelse: Boreriggene i Frederikshavn er lovlige

Fayard: Støtte til Søby Havn er ulovlig

Se animation af 'Helge Ingstad'-kollision

Plus

Maritime virksomheder får hjælp til at styre gennem regeljunglen

Iværksætter har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til et nyt projekt, der skal hjælpe maritime virksomheder med at leve op til regler og krav

SDK Shipping flytter ud på Østhavnen i Aalborg

Plus

United Heavy satser på Nordøstpassagen

Det Lars Rolner-ejede projektlastrederi United Heavy Lift er et af de rederier, der bruger Nordøstpassagen fra Asien til Europa. Og rederiet mærker en markant øget efterspørgsel, siden varerne kan komme hurtigere frem end via Suez-kanalen

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Endelig et godstog igennem Esbjerg Havn

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Australien overvejer scrubber-forbud

ABB: Autonomi betyder ikke ubemandet

Maersk Broker overtager Wonsild Dry

Hærværk indstiller færgen 'Bitten Clausen'

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Send til en kollega

0.261