23948sdkhjf

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

De 5-600 skibe, der årligt anløber Kolding Havn, må med tiden finde et andet sted at lægge til. 

Det står klart, efter at et enigt byråd i Kolding i går meldte ud, at erhvervshavnen skal afvikles i løbet af de næste 25 år. Ifølge Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) er beslutningen overordnet set et resultat af, at folkestemningen i løbet af de senere år har vendt sig imod bynære erhvervshavne. 

- De her bynære arealer, som fylder meget og bruges til relativt få arbejdspladser, har fået en større og større negativ betydning for borgeres opfattelse af en by, siger han til Søfart og oplyser, at drøftelserne om at lukke havnen har stået på de seneste måneder.

Læs også: Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I stedet skal havnens areal på 525.000 kvm bruges til by, boliger og rekreative områder. Der er ikke planer om en erstatning for havnen, der i 2017 håndterede 1,3 mio. ton gods og omsatte for lidt over 31 mio. kroner. Jørn Pedersen nævner dog muligheden for at etablere en tørhavn nær jernbanenettet i et industriområde i Vamdrup, hvor opbevaringsaktiviteter med fordel kan finde sted. 

Læs også: Kolding-virksomhed udvider på dødsdømt erhvervshavn

Må gå til Fredericia

Han anerkender, at meget af aktiviteten i Kolding Havn vil gå til andre havne. Han mener dog, at det giver mere mening at centralisere havnedriften og lade varerne transportere til lagre længere inde på land, end at bruge store arealer i bymidter til opbevaring. 

- Det er jo den diskussion, der er. Jeg er jo fuldt opmærksom på, at nogle af de 182 arbejdspladser, der er på havnen, er nødt til at være på en havn. Og der kan jeg godt leve med, at de etablerer sig i Fredericia, og så er der andet, der etablerer sig her, siger Jørn Pedersen. 

Ifølge Kolding Havn er der 433 arbejdspladser på havnen, men ifølge Jørn Pedersen hører de 250 til hos emballagevirksomheden Smurfit Kappa, hvis arealer ikke er omfattet af kommunens nye plan. Han forventer, at antallet af arbejdspladser som følge af kommunens plan vil kompensere for de tabte arbejdspladser på havnen. 

- Det er jeg ikke i tvivl om. Der vil komme flere arbejdspladser, siger han med henvisning til to nyopførte bankdomiciler i nærheden af havnen, der har skabet omtrent 250 arbejdspladser. 

Læs også: Styrelse afviser DI’s klage over Kolding Havn

Læs også: Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Han tilføjer dog, at det er en forsimplet måde at opgøre arbejdspladser på, da han er glad for hver eneste af de arbejdspladser, kommunen har. 

- Fakta er bare, at områderne bliver tilført større værdi med den her løsning. Det skaber selvfølgelig også noget liv på sin måde at have industri midt i byen, men det skaber bare også 33.000 lastbiler om året. 

Beslutning under radar

I en pressemeddelelse i går oplyste havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen, at han var både chokeret og trist over byrådets beslutning. En beslutning, der kommer bare to uger efter, at havnen præsenterede en ny helhedsplan, der blandt andet rummede et ønske om udvidelser og skandinaviens første overdækkede bulk-terminal. 

Læs også: Baltic Shipping-skib grundstødt i Kolding Fjord

Det kan undre, at kommunen har ladet havnen arbejde løs med en helhedsplan samtidig med, at byrådet drøftede muligheden for at lukke havnen. Ifølge Jørn Pedersen var det ene og alene havnen, der stod for at udarbejde den nye helhedsplan. 

- Og det er jo fint nok. Planen blev præsenteret for byrådet, og den fik de nogle spontane reaktioner på. Og så kan man jo sige, at reaktionen er klar og tydelig nu, at vi siger nej tak til udvidelser og nej tak til havnen på den længere bane. 

Hvorfor har I holdt planen under radaren indtil i går?

- Hvis vi spørger de 17 virksomheder på havnen, er svaret jo givet, for de ønsker ikke forandring. Og spørger vi borgerne, er svaret også givet, at de ønsker noget andet. Og så er det jo os som politikere, der skal sætte retningen, da det er kommunal jord. 

Har I lavet undersøgelser af, hvad borgerne mener?

- Nej, men artiklerne er jo utallige om borgere, der synes, at der skulle ske noget andet. Og jeg har aldrig før fået så mange positive tilkendegivelser fra alle mulige om, at det er visionært, og at det er den rigtige beslutning.

Mere om: Kolding Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.171