23948sdkhjf

Handelskrig kan fjerne tusindvis af containere fra Mærsks skibe

| Af Ritzau/urt | Tip redaktionen om en historie

Mærsk venter, at striden mellem Kina og USA vil mindske den globale containerhandel med op mod to procent

Handelskrigen mellem Kina og USA vil gøre et indhug i Mærsks forretning de kommende år.

I sit regnskab for årets første ni måneder sætter Mærsk ord på, hvad vil det vil betyde, at de to stormagter har lagt told på hinandens import af varer.

- Effekten på global handel er fortsat usikker, men vi vurderer, at den samlede effekt for alle handelsbegrænsninger, der er indført i 2018, kan reducere den globale containerhandel med 0,5-2,0 procent gennem 2019-2020, skriver Mærsk.

Mærsks skibe flytter på den gode side af 13 millioner fyrrefodscontainere om året rundt i alle verdens afkroge.

Hvis handelskrigen skærer to procent af handlen, vil det isoleret set betyde over 250.000 færre containere at transportere de næste par år.

Forventer containervækst på 2-4 pct.

Mærsk forventer dog, at markedet for containertransport som helhed vil stige med to til fire procent i 2019 trods handelskrigen.

USA og Kina har bekriget hinanden på handel gennem det meste af 2018.

Amerikanerne har lagt told på kinesiske varer til en værdi af omkring 250 milliarder dollar, hvilket svarer til omtrent halvdelen af al Kinas eksport til USA.

Læs også: Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Kineserne har svaret igen med et lignende tiltag, som rammer amerikanske varer til en værdi af 60 milliarder dollar. Det svarer også til cirka halvdelen af USA's eksport til Kina.

Striden skyldes, at USA's præsident, Donald Trump, er oprørt over, at amerikanerne har et stort handelsunderskud over for Kina.

Det betyder, at landet importerer markant flere varer, end der bliver sendt den anden vej.

Læs også: Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Ifølge Mærsk udgør de to landes told omkring 2,6 procent af værdien af alle de varer, som bliver fragtet rundt i verden.

Donald Trump har tidligere sagt, at han er klar til at lægge told på alle varer, der går fra Kina til USA.

- Den største risikofaktor for efterspørgslen efter containere på globalt plan er relateret til indførelsen af yderligere told og andre restriktioner, skriver Mærsk i sit regnskab.

/ritzau/
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kronprinsen forlader Mærsk

Plus 5

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale MAS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nyhedsbrev

8.489 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Online Avis Arkiv
Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

Plus

Blue Future
Lina gik efter det maritime miljø på DTU

Grøn dagsorden, dataanalyse på kontoret, mange bolde i luften og masser af møder i projektgrupper præger dagligdagen for nyuddannet skibsingeniør hos DFDS

Hoyer udvider massivt i Kina

Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Nye fartøjer får Marinehjemmeværnet hurtigere ud på opgaver

I går søndag 10. november blev Marinehjemmeværnets tre nye fartøjer navngivet og præsenteret for offentligheden i Nyborg. De nye fartøjers højere fart og mindre besætninger gør Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Holstebro lokker med heliport til Thorsminde Havn

Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Monjasa udvider i Angola

Spritnye skibsførere fra Simac

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Floatglas – Materialet der anvendes overalt

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Korrosionsbestandigt sejhærdet kromstål med mange muligheder

Send til en kollega

0.418