23948sdkhjf

Politiker raser over russisk skib med farlig last

| Af Ritzau og redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Russisk skib sejlede længe med farlig last i Danmark uden at varsle det. Vi bør sige fra, mener V-ordfører

Det var fuldstændig uacceptabelt, at det russiske general cargo-skib 'Sparta III' i weekenden passerede danske farvande uden at oplyse, at lasten var farlig.

Sådan lyder det fra Venstres udenrigsordfører Michael Aastrup Jensen.

Reaktionen kommer, efter at Dagbladet Information har beskrevet, hvordan 'Sparta III' først meldte om sin farlige last nord for Skagen efter at være sejlet i gennem de danske farvande.

- Det lyder helt grotesk for mig, siger ordføreren og fortsætter:

- Det er desværre endnu et tegn på, at Rusland agerer, som Rusland gerne vil, og lader hånt om alle regler og normer for det her.

Læs også: Rusland dækker over sprængfarlig last gennem Storebælt

Læs mere: Rusland dækker over sprængfarlig last gennem Storebælt

Bør tage fat i ambassade

I avisen beskrives det, hvordan fartøjet sejlede fra Sankt Petersborg i Rusland. Indtil det nåede Skagen, havde det angivet sin last som almindeligt harmløst gods.

Men nord for Skagen begyndte fartøjet ifølge avisen at angive, at lasten var "Cargo Hazard A (Major)". Det er den højeste klassifikation for farligt gods.

Over for Information bekræfter Forsvarets Operationscenter forløbet.

Læs også: Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

Venstres udenrigsordfører mener, at det er afgørende, at der bliver oplyst om farlig last, så myndighederne er forberedte, "hvis der skulle ske et eller andet".

- Den relevante myndighed i Danmark skal tage fat i Ruslands ambassade i København og sige, at det her er ikke tilfredsstillende. Det er uacceptabelt, og det skal ikke ske igen, sige Michael Aastrup Jensen.

Informationerne om lasten blev givet via AIS-varslingssystemet, der via radiosignaler giver oplysninger om blandt andet kurs, fart og destination til de omkringliggende skibe.

Går farlig tid i møde

Ifølge Information er det ikke første gang, at hverken 'Sparta III' eller andre russiske skibe har sejlet igennem dansk farvand med forfalskede AIS-oplysninger.

Læs også: Ruslands flydende atomkraftværk får påfyldt uran

- Problemet er, at der, hvor vi ligger geografisk, vil der jo være mange russiske skibe, der skal sejle igennem dansk farvand igen og igen, siger Michael Aastrup Jensen.

- Hvis det her skal til at være normen, så går vi en meget, meget farlig tid i møde, for så kan alt jo ske, uden at vi er informeret på forhånd.

Siemon Wezeman, seniorforsker i det svenske fredsforskningsinstitut SIPRI, siger til Information, at den største del af Ruslands våbeneksport nu udskibes fra Sankt Petersborg – og derfor bliver sejlet gennem de danske farvande.

Ritzau søger kommentar fra den russiske ambassade i Danmark og udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

'Sparta III' er bygget i 2009 og har en kapacitet på 9.490 t.dv. Skibet har tidligere sejlet under navnet 'Eit Palmina' for rederiet Combi-Lift.

Mere om: fartligt gods | Rusland


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Derfor sank norsk fregat

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Plus

Moderne klima-flaskepost søsat af Mærsk

Nyhedsbrev

Plus

Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Online Avis Arkiv
Plus

Lauritzen-boss vil jagte brugte gastankskibe

Gastank- og tørlastrederiet skruer op for ambitionerne om flådevækst efter et kvartal med positive tegn i begge divisioner

Plus

Stregerne sættes til nyt havforskningsskib

SKIBSDESIGN: Længenæret ønske om afløser til ’Dana’ konkretiseres nu for DTU Aqua af Knud E. Hansen

J. Lauritzen ser positive tegn i tørlast trods handelskrig

Gastank- og tørlastrederiet mindskede underskuddet i tredje kvartal, selvom markedet for de største gastankskibe fortsat er udfordret

Positionsbillede

Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Plus

Norge og Nordjylland mødes i Hirtshals

Under overskriften Skagerrak Business Summit 2018 mødes erhvervslivet på tværs af brancher og Skagerrak – ikke mindst de maritime industrier

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.296