23948sdkhjf

Politiker raser over russisk skib med farlig last

| Af Ritzau og redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Russisk skib sejlede længe med farlig last i Danmark uden at varsle det. Vi bør sige fra, mener V-ordfører

Det var fuldstændig uacceptabelt, at det russiske general cargo-skib 'Sparta III' i weekenden passerede danske farvande uden at oplyse, at lasten var farlig.

Sådan lyder det fra Venstres udenrigsordfører Michael Aastrup Jensen.

Reaktionen kommer, efter at Dagbladet Information har beskrevet, hvordan 'Sparta III' først meldte om sin farlige last nord for Skagen efter at være sejlet i gennem de danske farvande.

- Det lyder helt grotesk for mig, siger ordføreren og fortsætter:

- Det er desværre endnu et tegn på, at Rusland agerer, som Rusland gerne vil, og lader hånt om alle regler og normer for det her.

Læs også: Ukraines flåde: Rusland åbner ild mod vores skibe

Læs mere: Rusland dækker over sprængfarlig last gennem Storebælt

Bør tage fat i ambassade

I avisen beskrives det, hvordan fartøjet sejlede fra Sankt Petersborg i Rusland. Indtil det nåede Skagen, havde det angivet sin last som almindeligt harmløst gods.

Men nord for Skagen begyndte fartøjet ifølge avisen at angive, at lasten var "Cargo Hazard A (Major)". Det er den højeste klassifikation for farligt gods.

Over for Information bekræfter Forsvarets Operationscenter forløbet.

Læs også: 24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Venstres udenrigsordfører mener, at det er afgørende, at der bliver oplyst om farlig last, så myndighederne er forberedte, "hvis der skulle ske et eller andet".

- Den relevante myndighed i Danmark skal tage fat i Ruslands ambassade i København og sige, at det her er ikke tilfredsstillende. Det er uacceptabelt, og det skal ikke ske igen, sige Michael Aastrup Jensen.

Informationerne om lasten blev givet via AIS-varslingssystemet, der via radiosignaler giver oplysninger om blandt andet kurs, fart og destination til de omkringliggende skibe.

Går farlig tid i møde

Ifølge Information er det ikke første gang, at hverken 'Sparta III' eller andre russiske skibe har sejlet igennem dansk farvand med forfalskede AIS-oplysninger.

Læs også: Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

- Problemet er, at der, hvor vi ligger geografisk, vil der jo være mange russiske skibe, der skal sejle igennem dansk farvand igen og igen, siger Michael Aastrup Jensen.

- Hvis det her skal til at være normen, så går vi en meget, meget farlig tid i møde, for så kan alt jo ske, uden at vi er informeret på forhånd.

Siemon Wezeman, seniorforsker i det svenske fredsforskningsinstitut SIPRI, siger til Information, at den største del af Ruslands våbeneksport nu udskibes fra Sankt Petersborg – og derfor bliver sejlet gennem de danske farvande.

Ritzau søger kommentar fra den russiske ambassade i Danmark og udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

'Sparta III' er bygget i 2009 og har en kapacitet på 9.490 t.dv. Skibet har tidligere sejlet under navnet 'Eit Palmina' for rederiet Combi-Lift.

Mere om: fartligt gods | Rusland
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Plus

DFDS’ nye nybygningsafdeling debuterede i Kina

Nybygningsdirektør: Vi har udpeget nogle vitale hovedsystemer på Jinling-serien, vi ønsker at være fuldstændig hånd i hanke med

Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Det internationale Transportarbejderforbunds skibsinspektioner skaffede i 2018 knap 24 mio. dollars i til udenlandske søfolk, der blev snydt for løn på skibe, skriver 3F.

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Nyhedsbrev

Banker freder Erria indtil nytår

Online Avis Arkiv
Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Maersk sælger sidste aktier i Total

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Plus

Stavnsbundet i Kolding: 50 mio kroner binder H. Daugaard til dødsdømt erhvervshavn

Med en stor investering i nye faciliteter kan transportvirksomheden H. Daugaard ikke bare forlade den lukningstruede Kolding Havn. Adm. direktør betvivler dog gennemførelse af lukning

Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof

Stena Bulk i stor scrubber-ordre

BW overtager Epic Gas

Plus

Indsats mod sexchikane til søs deler vandene

Lederne Søfart møder bred opbakning til initiativ mod seksuelle krænkelser, men får kold skulder af Danske Rederier og CO-Søfart/Metal Maritime

Plus

Vigtigt komma i historisk nybygningsprogram

Leveringen og indsættelsen af mega ro/ro-skibet ’Ephesus Seaways’ er milepælen i DFDS’ store flådesatsning

Maersk forlænger med stor aluminiumskunde i Emiraterne

Plus

Meget større kapacitet uden meget mere power

DFDS’ nye mega-skibe er ligeså adrætte som de forlængende Blomsterbåde, men med 40 pct. større kapacitet

Force nægtet tegninger til komfortundersøgelse af 'Express 1'

Container-indeks fortsætter fald frem mod kontraktforhandlinger

DFDS sikret lukrativ brexit-kontrakt trods udskydelse

Plus

Havnelukning kickstarter valgkamp i Kolding

Kolding Byråds beslutning om at lukke byens erhvervshavn var dråben for den lokale erhvervsmand Paw Kristensen, der har samlet over 2500 støtter til den nye lokalliste “Kolding - By og Havn i Balance"

Plus 1

Sea Health overvejer tiltag mod sexchikane

Plus

Hong Kong bejler til Det Blå Danmark

En ministerdelegation fra Hong Kong besøgte i sidste uge Danmark som led i et maritimt fremstød, der har til formål at øge samarbejdet mellem de to parter

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Hvordan bliver en standard til – og kan jeg få indflydelse på den?

Nødbruser fra DENIOS

ALBATROS ULTIMATE IMPULSE præmieret med iF Design Award 2019

En stærk partner igennem 25 år

Tag en rundtur på CKE-kortet; første stop er på landet

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Send til en kollega

0.218