23948sdkhjf

Politiker raser over russisk skib med farlig last

| Af Ritzau og redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Russisk skib sejlede længe med farlig last i Danmark uden at varsle det. Vi bør sige fra, mener V-ordfører

Det var fuldstændig uacceptabelt, at det russiske general cargo-skib 'Sparta III' i weekenden passerede danske farvande uden at oplyse, at lasten var farlig.

Sådan lyder det fra Venstres udenrigsordfører Michael Aastrup Jensen.

Reaktionen kommer, efter at Dagbladet Information har beskrevet, hvordan 'Sparta III' først meldte om sin farlige last nord for Skagen efter at være sejlet i gennem de danske farvande.

- Det lyder helt grotesk for mig, siger ordføreren og fortsætter:

- Det er desværre endnu et tegn på, at Rusland agerer, som Rusland gerne vil, og lader hånt om alle regler og normer for det her.

Læs også: Ukraines flåde: Rusland åbner ild mod vores skibe

Læs mere: Rusland dækker over sprængfarlig last gennem Storebælt

Bør tage fat i ambassade

I avisen beskrives det, hvordan fartøjet sejlede fra Sankt Petersborg i Rusland. Indtil det nåede Skagen, havde det angivet sin last som almindeligt harmløst gods.

Men nord for Skagen begyndte fartøjet ifølge avisen at angive, at lasten var "Cargo Hazard A (Major)". Det er den højeste klassifikation for farligt gods.

Over for Information bekræfter Forsvarets Operationscenter forløbet.

Læs også: VIDEO: Se russisk atom-ubåd affyre fire missiler

Venstres udenrigsordfører mener, at det er afgørende, at der bliver oplyst om farlig last, så myndighederne er forberedte, "hvis der skulle ske et eller andet".

- Den relevante myndighed i Danmark skal tage fat i Ruslands ambassade i København og sige, at det her er ikke tilfredsstillende. Det er uacceptabelt, og det skal ikke ske igen, sige Michael Aastrup Jensen.

Informationerne om lasten blev givet via AIS-varslingssystemet, der via radiosignaler giver oplysninger om blandt andet kurs, fart og destination til de omkringliggende skibe.

Går farlig tid i møde

Ifølge Information er det ikke første gang, at hverken 'Sparta III' eller andre russiske skibe har sejlet igennem dansk farvand med forfalskede AIS-oplysninger.

Læs også: Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

- Problemet er, at der, hvor vi ligger geografisk, vil der jo være mange russiske skibe, der skal sejle igennem dansk farvand igen og igen, siger Michael Aastrup Jensen.

- Hvis det her skal til at være normen, så går vi en meget, meget farlig tid i møde, for så kan alt jo ske, uden at vi er informeret på forhånd.

Siemon Wezeman, seniorforsker i det svenske fredsforskningsinstitut SIPRI, siger til Information, at den største del af Ruslands våbeneksport nu udskibes fra Sankt Petersborg – og derfor bliver sejlet gennem de danske farvande.

Ritzau søger kommentar fra den russiske ambassade i Danmark og udenrigsminister Anders Samuelsen (LA).

'Sparta III' er bygget i 2009 og har en kapacitet på 9.490 t.dv. Skibet har tidligere sejlet under navnet 'Eit Palmina' for rederiet Combi-Lift.

Mere om: fartligt gods | Rusland
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

England et skridt nærmere hårdt Brexit

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Topchef-exit: Ejner Bonderup stopper hos XO Shipping

Tørlastrederiet XO Shipping mister topchefen – hans arbejdsopgaver vil blive dækket af interne kræfter

Plus

Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Tre af Danpilots udfasede lodsbåde ombygges til MIF-M-fartøjer som pilotprojekt frem mod flådefornyelse i Marinehjemmeværnet

Svendborg Uddybning ændrer navn

Plus

"DIS er ekstraomkostningen værd"

For første gang siden 2003 har Lauritzen Kosan omflaget til Dannebrog

Tidligere Smit-direktør om 'MSC Zoe': Vind burde ikke være problem

Aflysninger holde rater i ro op til kinesisk nytår

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.159