23948sdkhjf

Rusland dækker over sprængfarlig last gennem Storebælt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Et cargo-skib med russiske våben passerede i weekenden dansk farvand. Først da skibet havde passeret Skagen, blev det oplyst, at lasten er farlig

Tidligt mandag morgen blev fartøjet 'Sparta III' officielt farligt. På det tidspunkt lå fragtskibet lige nord for Skagen efter at have sejlet gennem dansk farvand fra Sankt Petersborg i Rusland.

Indtil 'Sparta III' nåede Skagen, havde det angivet at have almindeligt harmløst gods om bord. Men nord for Skagen begyndte fartøjet at angive, at lasten var "Cargo Hazard A (Major)". Det er den højeste klassifikation for farligt gods.

Det skriver Information.

På det tidspunkt lå 'Sparta III' nogle sømil nord for Skagen på vej ud i Nordsøen. Skibet er angiveligt på vej til Haiphong i Vietnam.

Det er det russiske forsvarsministerium, der har chartret 'Sparta III'. Fartøjet sejler våben for det statsejede russiske våbenfirma Oboronlogistika.

Læs også: Ukraines flåde: Rusland åbner ild mod vores skibe

Interessant i Nato-kredse

Indtil 'Sparta III' i weekenden havde en afstikker gennem dansk farvand, har skibet i de seneste år ligget i fast rutefart med våben til Syrien fra den russiske sortehavsby Novorossijsk.

Forsvarets Operationscenter bekræfter over for Dagbladet Information, at 'Sparta III' skiftede fra at angive almindeligt gods til at angive farligt gods efter at have passeret de indre, danske farvande.

- Jeg kan kun bekræfte de antagelser, du har, siger den vagthavende ved Forsvarets Operationscenter, der overvåger de danske farvande.

- Vi kan se, at det er et handelsskib, et civilt cargoskib, der angiver at have kurs mod Vietnam.

Læs også: 24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Den vagthavende fortæller, at fartøjet "har været interessant i NATO-kredse", inden det sejlede ind i dansk farvand.

Alvorligt problem

Det var via AIS-systemet, at 'Sparta III' først angav at have almindeligt gods om bord og derefter farligt gods. 

- Det er et alvorligt problem, hvis fartøjer passerer territorialfarvande under falske oplysninger. Myndigheder vil helst gerne vide, hvad der er om bord på den type fartøjer. Især hvis det er brandbare materialer eller eksplosiver, siger Siemon Wezeman, der er seniorforsker i det svenske fredsforskningsinstitut SIPRI’s kontor for våben- og militært forbrug.

Det er ikke et enkeltstående tilfælde, at Sparta III har sejlet gennem danske farvande med forfalskede AIS-oplysninger. I flere andre tilfælde har russiske skibe sejlet våben under dække af at være almindelig last.

Læs også: Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

Det kan blive nødvendigt for danske myndigheder at rejse sagen om de fordækte, russiske våbensejladser over for Rusland, siger Jørgen Staun, der er Ph.d. og lektor i international politik på Forsvarsakademiets Institut for Strategi.

- Det vil så typisk være noget, de danske myndigheder påtaler, eller som udenrigsministeriet påtaler over for Rusland, siger Jørgen Staun til Information. 

- Man kan jo ikke forhindre dem i at sejle igennem. Men man kan forlange, at de registrerer det korrekt. I sidste ende kan man jo fra dansk side beslutte at borde skibene for at kontrollere, at lasten er angivet korrekt, siger han.

Kan ikke gøre noget

Tidligere i år har Rusland sejlet tanks fra Sankt Petersborg via dansk farvand til Irak. Ved en af sejladserne med tanks til Irak blev AIS-systemets oplysninger om lasten om bord ændret fra at være almindeligt gods til at være farligt gods, efter at skibet havde passeret Den Engelske Kanal.

Læs også: Ruslands flydende atomkraftværk får påfyldt uran

Siemon Wezeman fra fredsforskningsinstituttet SIPRI fortæller, at langt den største del af Ruslands våbeneksport nu udskibes fra Sankt Petersborg – og derfor bliver sejlet gennem de danske farvande.

- Sankt Petersborg er hovedudskibningshavn for russiske våbenleverancer. Der er nogle sejladser fra Vladivostok, men langt det meste bliver fragtet med tog til Sankt Petersborg og udskibet her. Det er pansrede køretøjer, tanks, eksplosiver, ammunition. Alle typer militært udstyr, siger Siemon Wezeman til Information.

Siden november 2017 har der været næsten 500 sejladser med farligt gods fra Sankt Petersborg og fra havnen Ust Luga, der ligger nær Sankt Petersborg. Ved langt de fleste sejladser er AIS angivet korrekt med farlig last om bord.

I Forsvarets Operationscenter fortæller Kim Petersen, at danske myndigheder ikke har værktøjer til at kontrollere, at fartøjer angiver korrekte AIS-data, når de sejler gennem danske farvande med farligt gods:

Læs også: Politiker raser over russisk skib med farlig last

- Vi er nødt til at stole på, hvad de siger via AIS. Vi vil aldrig have mulighed for at holde øje med, om det er korrekt, hvad de angiver. Medmindre at de oplysninger, de angiver, er åbenlyst forkerte, vil vi gøre dem opmærksomme på det, siger han. 

Vietnam er storkunde

Fartøjet 'Sparta III' angiver, at det vil ankomme til Haiphong i Vietnam i slutningen af december.

- Vi ved, at der er etablerede kontrakter og nye kontrakter på vej mellem Rusland og Vietnam, siger Siemon Wezeman fra SIPRI.

- Det er blandt andet tungt udstyr som pansrede køretøjer, tanks, antiluftskytssystemer. Vi registrerer hele tiden sejladser med våben til Vietnam, siger han.

Vietnam har ifølge det russiske nyhedsbureau TASS afgivet ordrer på våben i Rusland for mere end 6,5 mia. kroner, heriblandt ubåde, fly og tanks.

- Vi har en ordrebog på mere end en milliard dollar, siger Dmitrij Shugaev, der er chef for regeringskontoret FSVST, der står for det militærtekniske samarbejde mellem Rusland og andre stater, til TASS.

Det har ikke været muligt for Information at få en kommentar fra den russiske ambassade i Danmark, der er lukket på grund af helligdag.

Mere om: Rusland
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Det internationale Transportarbejderforbunds skibsinspektioner skaffede i 2018 knap 24 mio. dollars i til udenlandske søfolk, der blev snydt for løn på skibe, skriver 3F.

Nu vil Københavns borgmester have landstrøm

Semco Maritime vinder Tyra-ordre

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Plus

DFDS’ nye nybygningsafdeling debuterede i Kina

Nybygningsdirektør: Vi har udpeget nogle vitale hovedsystemer på Jinling-serien, vi ønsker at være fuldstændig hånd i hanke med

Nyhedsbrev

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Online Avis Arkiv

Banker freder Erria indtil nytår

Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Maersk sælger sidste aktier i Total

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Stena Bulk i stor scrubber-ordre

BW overtager Epic Gas

Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof

Plus

Stavnsbundet i Kolding: 50 mio kroner binder H. Daugaard til dødsdømt erhvervshavn

Med en stor investering i nye faciliteter kan transportvirksomheden H. Daugaard ikke bare forlade den lukningstruede Kolding Havn. Adm. direktør betvivler dog gennemførelse af lukning

Plus

Vigtigt komma i historisk nybygningsprogram

Leveringen og indsættelsen af mega ro/ro-skibet ’Ephesus Seaways’ er milepælen i DFDS’ store flådesatsning

Plus

Indsats mod sexchikane til søs deler vandene

Lederne Søfart møder bred opbakning til initiativ mod seksuelle krænkelser, men får kold skulder af Danske Rederier og CO-Søfart/Metal Maritime

Maersk forlænger med stor aluminiumskunde i Emiraterne

Plus

Meget større kapacitet uden meget mere power

DFDS’ nye mega-skibe er ligeså adrætte som de forlængende Blomsterbåde, men med 40 pct. større kapacitet

Force nægtet tegninger til komfortundersøgelse af 'Express 1'

Plus 1

Sea Health overvejer tiltag mod sexchikane

Container-indeks fortsætter fald frem mod kontraktforhandlinger

DFDS sikret lukrativ brexit-kontrakt trods udskydelse

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Hvordan bliver en standard til – og kan jeg få indflydelse på den?

Nødbruser fra DENIOS

ALBATROS ULTIMATE IMPULSE præmieret med iF Design Award 2019

En stærk partner igennem 25 år

Tag en rundtur på CKE-kortet; første stop er på landet

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Send til en kollega

0.201