23948sdkhjf

Tikkende CO2-bombe under krydstogtindustrien

MILJØ: En passager på et gennemsnitligt krydstogtskib har op til tre gange så stort et CO2-aftryk i forhold til en flypassager

Krydstogtindustriens tonnage er som alle andre handelsskibe med et IMO-nummer underlagt både regional og global miljøregulering som ECA, og herudover de kommende globale svovlgrænser på 0,5 pct. fra 2020. Derfor bygges i øjeblikket 18 af de 113 nye krydstogtskibe i ordre til LNG-drift.

Læs også: Krydstogtindustrien mødes i stigende grad af skepsis

Tonnagesegmentet er imidlertid stort set ikke repræsenteret i den database, værfter og flagstater frivilligt kan indberette til med EEDI-tal, som er det Energy Efficiency Design Index, IMO anvender i branchens bestræbelser på at nå 2050-målene om en 50 pct. CO2-reduktion.

Tal fra den danske rådgivende skibsingeniørvirksomhed, HOK Marineconsult, viser, at krydstogtskibes CO2-udledning per passager/per transporteret kilometer ligger væsentligt over niveauet for luftfart, som ellers normalt regnes som den mest miljøbelastende transportform.

Krydstogtskibe vs. fly

Tallene bygger på data fra 157 krydstogtskibe i hele størrelsesspekteret fra de mindste ekspeditionskrydstogtskibe til de største skibe i RCLs Oasis-klasse med kapacitet til mere end 6.000 passagerer. Tallene bygger endvidere på, at hele passagerkapaciteten er udnyttet, hvilket reelt placerer de nedenstående tal på den optimistiske side. Dog sikrer krydstogtsindustriens prisstruktur en general høj belægningsgrad på skibene.

Et gennemsnitligt krydstogtskib i dette spekter udleder således ifølge tallene typisk mellem 200 og 500 gram CO2 per passager/per transporteret kilometer med fuldt udnyttet kapacitet, baseret på skibets installerede kW-output og dets servicefart.

Ifølge websitet Greenmatch.dk er tallene for et indenrigsfly 160 gram, mens det er 110 gram for et oversøisk fly. Dieseltog, benzinbil med fire passagerer - og en bus ligger til sammenligning henholdsvis på 55, 48 og 30 gram.

Visse fair forbehold

Ikke overraskende er det de krydstogtskibe med den største passagerkapacitet, der udleder mindst per passager. Fra plus 6.000 ned til 1.000 passager ligger niveauet under 400 gram, mens det stiger kraftigt under 1.000 passagerer. Krydstogttonnage-segmentet under 1.000 passagerer er særligt kendetegnede ved to ting; Dels en langt højere gennemsnitsalder, og dels den største repræsentation af nyere ekspeditions- og ultra luksusskibe.

Umiddelbart kan der dog rejses spørgsmål om, hvorvidt det er fair, at sammenligne krydstogt, en-til-en, med fly, tog, biler og busser, da krydstogtproduktet ikke kan regnes som et egentligt transportprodukt fra A til B. Krydstogt er snarere en hybrid mellem et transportprodukt og en række leisure- og ferieprodukter, hvorfor et helt fair sammenlignende CO2-regnestykke kompliceres.

HOK Marineconsult har også opgjort CO2-tallene for en cruise-færge med en kapacitet på 2.000 passagerer og 1.337 lanemeter med en servicefart på 20 knob. Med en passagerbelægning på 75 pct. ender CO2-tallet per passager per kilometer her på 82 gram, altså det halve af CO2-aftrykket fra et kortdistancefly, f.eks. mellem København og Oslo, samtidigt med, at der potentielt også flyttes 1,3 km trailere og gods væk fra landevejede.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

VIDEO: Flytning af fyr gik hurtigere end murermester havde drømt om

Nul uforudsete problemer og topprofessionelle folk er ifølge murermester årsag til vellykket flytning af fyr

'Broen' rykker ét skridt nærmere Korsør

Danpilots fartøjer: Her er overblikket

Plus

Krydstogt boomer i Danmark trods miljøkritik

Antallet af krydstogtskibe og -gæster i Danmark vil ifølge turismenetværket Cruise Copenhagen fortsætte med at stige - også selv om debatten om skibenes forurening kaster et negativt lys over branchen

Plus

Nu kan brexit gå i fem retninger

Nyhedsbrev

Trods ratefald: Værdistigninger i vente for VLCC'ere

Online Avis Arkiv

Scandlines-færge får overhaling af drivlinen

Hybrid-færgen 'Schleswig-Holstein' får pull-thrustere, nyt dieselmaskineri og optimeret skrog

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Tab af kunde har kostet krydstogtgæster i Aarhus

Plus

Tidligere Mærsk-chef skal effektivisere Danpilot

Hos Mærsk og Seaspan har han været fast kunde hos Danpilot. Nu har Erik Merkes Nielsen indtaget hjørnekontoret i den danske lodsgigant og vil gøre den mere kundevenlig. For i fremtiden kommer kunderne ikke af sig selv

Rektor forlader Marstal Navigationsskole

Efter tre år på posten har Jeppe Carstensen valgt at søge nye udfordringer

Plus

Stena mister sin danske topchef

Erfaren dansk shippingmand har forladt både Stena Rederi A/S og posten som COO i Stena-konglomeratets tankskibsdivision

Plus

Krydstogtchef: Vi er nødt til at tage borgernes bekymringer alvorligt

5 SPØRGSMÅL til Claus Bødker, direktør, Cruise Copenhagen

Russisk isbryder ud for Norge sendte nødsignaler ved en fejl

Plus

Enhedslistens havnearbejder på hårdt arbejde for Georg Stage

SE BILLEDERNE: To folketingsmedlemmer fra Enhedslisten markerede deres støtte til det danske skoleskib, som ønsker bevilling til et ekstra togt, ved at tage en tur op i masten

2

Semco skal vedligeholde den norske flåde

Flyttedag for fyrtårn forbi kritisk fase

Plus

Vindmølle-skrot kræver nye løsninger og nye partnerskaber

Mange af de mere end 200 virksomheder i Esbjerg Havn er i fuld gang med at udvikle nye og mere rentable forretningsmodeller, der kan tage over efter de fede år i offshore-sektoren. Dekommissionering af vindmøller er en af de oplagte muligheder

Næstveds økonomiudvalg vil have havn ud af byen

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Plus

Se skibene: Årets største, dyreste og nyeste

Endnu en hektisk krydstogtsæson i København lakker mod enden. Søfart har samlet et udvalg af de mange spændende skibe, der anløb København i løbet af sommeren. Fotografierne er alle taget af den garvede skibsfotograf Anders Rydberg

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Plus

"Fredericia er den naturlige arvtager til lukningstruede Kolding-virksomheder"

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

ADP ansætter ny udviklings-chef

Plus

Der er mere havnekapacitet end nogensinde før

Susanne Isaksen er ny vicedirektør i Danske Havne

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Aabenraa Havn henter Ole Ingrisch til bestyrelse

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Danske Havne præsenterer ny vicedirektør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Simaris Design gør det nemmere at opfylde installationskrav

Er du vores nye Technical Sales Manager?

Kursus om ventilation i industrivirksomheder og laboratorier

Seminar: Sæt turbo på trætte fiberkabler

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

Heavy-Lift HMPE Sling

Hvad er fordelene ved Palfinger Marines udlejningsservice?

Sikkerhedsventiler til tryksikring - fra ProMetal

kykkelikyyy… Sagde dine tappeHANER aldrig

Dykkere med malerpensel

LINDØ port of ODENSE bryder med den traditionelle navigation

Er du vores nye General Manager, Operations?

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

De største save i Danmark

Sådan opnår I styrke og holdbarhed med indkapslede magneter

Maskinmestre i høj kurs

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Beskyttelsesglas til lasersvejsning fra Mirit Glas

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Siemens Solution Partnere

Envotherm vinder millionordre til England

Ultragas' first scrubber installation carried out at FAYARD

Ugens tilbud brugt Durma kantpresser 400 ton x 6000MM sælges

Send til en kollega

0.207