23948sdkhjf

3F: Besætning på 'Hammershus' skal have magiske evner

Der er alt for få besætningsmedlemmer på den nye bornholmer-færge 'Hammershus', lyder det fra 3F, der har anket minimumsbesætningen

Hvis besætningen på Bornholmslinjens nye ro/pax-færge 'Hammershus' skal klare alle sine opgaver, skal den have magiske evner, fordi de skal være flere steder på samme tid.

Det skriver 3F Sømændene i nyeste nummer af fagbladet Ny Tid

Særligt anløbet i Sassnitz skaber en udfordring for besætningen, der ifølge 3F er underbemandet. Her er der ikke mandskab nok til, at færgen kan blive fortøjet i begge ender på samme tid. 

- Det betyder, at skibsassistenterne først skal fortøje færge i den ene ende, og så skal de gå 150 meter for at fortøje i den anden ende, siger Flemming Thiesen, faglig sekretær i 3F Sømændene, til Ny Tid. 

I Køge og Rønne er der automatisk fortøjning, men i Sassnitz kan den manuelle fortøjning skabe farlige situationer, hvis der er hård vind, påpeger han. 

I det hele taget er der for få befarne skibsassistenter på 'Hammershus', lyder det fra 3F. Driftsbesætningen består af otte personer, hvoraf to er befarne og en enkelt er ubefaren skibsassistent. Dertil kommer to personer i grundmodulet med 120 passagerer, hvoraf den ene skal have kvalifikationer som ubefaren skibsassistent. 

I august viste en øvelse med 182 figuranter, at sikkerhedsrullerne ikke fungerede. Derfor er besætningen blevet øget med to personer ved sejlads med op til 720 passagerer. 

Ifølge 3F er besætningsmedlemmerne på 'Hammershus' dagligt udsat for stress, fordi de skal løse opgaver alene, som de var flere om at løse på 'Hammersodde'. Det er ikke kun risikabelt for besætningens sikkerhed, men også for skibet og dets passagerer, lyder det fra fagforbundet. 

- Når besætningen er så lille, er det fordi, at rederiet satser på, at tekniske løsninger i højere grad kan overtage opgaverne. Men vores erfaring er, at teknikken langt fra altid virker, som den skal – og slet ikke i det danske vintervejr, siger Flemming Thiesen til Ny Tid.

3F Sømændene og CO Søfart har anket minimumsbesætningen på 'Hammershus'. 3F Sømændene mener, at det om natten vil være umuligt at holde udkig på broen og reagere på alarmer samtidig med, at der skal være tilstrækkelig tid til at holde øje med ændringer på runderingsvagter. 

Forbundene kræver, at der bliver ansat yderligere to befarne skibsassistenter. Ankenævnet for Søfartsforhold har dog oplyst, at det kan tage op til seks måneder at behandle sagen. Molslinjen vil ikke kommentere sagen, så længe den er under behandling i ankenævnet. 

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203