23948sdkhjf

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Thyborøn Havn og Triple Nine A/S er gået sammen om et nyt lossekajanlæg ved havnen i Thyborøn, der skal fremtidssikre faciliteterne

Thyborøn Havn gennemgår i øjeblikket en større ombygning som resultat af en samlet investering på 75 mio. kroner fra Thyborøn Havn og fiskemelsfabrikken Triple Nine A/S.

Det oplyser Triple Nine i en pressemeddelelse.

De nye faciliteter inkluderer et nyt kajanlæg og nye lossefaciliteter ved Triple Nine, som efter eget udsagn er blandt verdens største fiskemelsfabrikker. 

Thyborøn Havn står bag de 40 mio. kroner til det nye kajanlæg, mens Triple Nine investerer 35 mio. kroner i de nye lossefaciliteter. Triple Nine har gennem de seneste fire år investeret omkring 125 mio. kroner i en gennemgribende modernisering af fabrikken, og nu er turen kommet til en fremtidssikring af fiskemelsfabrikkens modtagefaciliteter.

Målet er, at fabrikken skal følge med udviklingen i fiskefartøjernes størrelse og sikre konkurrencekraften. 

Læs også: Det koster penge at spare penge i Thorsminde

- Vi ligger strategisk godt placeret tæt på fiskepladserne i Nordsøen, hvor en stærk base af lokale fartøjer i tæt samarbejde med os løbende sikrer en fortsat udvikling af det lokale leverandørkorps i form af tilkøb af kvoter og udskiftninger af ældre fartøjer med nye, større og mere tidssvarende fartøjer, siger Peter Jensen, adm. direktør i Triple Nine, i pressemeddelelsen.

Han tilføjer, at fabrikken årligt tager imod mellem 350.000 og 450.000 ton fisk. 

Nyt anlæg til tankskibe

Det nye lossekajanlæg ved Triple Nine er en stor investering for havnen, og derfor har det været vigtigt, at det nye anlæg er tænkt som en helhedsløsning. Således tilgodeser byggeprojektet også bunkering og indsejling af olieleverancer, da Thyborøn Havn desuden etablerer en ny kaj på 130 meter til tankskibe, så de ikke kan komme til at ligge i vejen for industrifiskerne ved lossekajanlægget.

Nordic Marine Oil investerer i den nye infrastruktur med nyt tankanlæg og en ny olierørføring med større rør. Også forsyningsselskabet Lemvig Vand og Spildevand investerer i projektet og bidrager med helt nye vandforsyningsrørledninger.

Læs også: Thyborøn Havn vokser på vind

Industrifiskeriet er et af de forretningsområder, som vi strategisk prioriterer højt på havnen i Thyborøn. Det har været afgørende at finde den absolut bedste løsning til modernisering og fremtidssikring af lossekajanlægget. Derfor har det været vigtigt at køre dette som et fælles anlægsprojekt i et helt særligt samarbejde med TripleNine, industrifiskere og andre interessenter som fx Nordic Marine Oil, siger Jesper Holt Jensen, direktør for Thyborøn Havn, i pressemeddelelsen. 

Giver hurtigere losning

Investeringen inkluderer etableringen af et nyt losseanlæg med to parallelle afdræningsanlæg, som tilsammen vil kunne tage hele 400 tons fisk i timen – til sammenligning har fabrikken i dag en lossekapacitet på 150 tons i timen. Desuden indrettes det nye anlæg til at kunne håndtere, at de nye fiskefartøjer selv pumper fisken i land gennem et lukket rørsystem, hvilket sikrer en høj kvalitet af råvaren lige fra fangst til produktion. 

Samtidig bliver de gamle lossepierer på Thyborøn Havn fjernet. De erstattes af et nyt kajanlæg på 290 meter, hvor de nye lossefaciliteter etableres. Det giver forbedrede besejlingsforhold, da der ikke længere skal manøvreres ind og ud mellem lossepierer. Vanddybden ved de nye kajer bliver ni meter, men af hensyn til fremtidssikring forberedes de til ti meter.

De nye faciliteter på Thyborøn Havn skal også gøre det så let og hurtigt som muligt for fiskeren at få forbrugsstoffer påfyldt, mens fartøjet er i havn. Derudover betyder de nye kajer, at det vil være muligt at få foretaget vedligeholdelse eller reparation af fartøjet fra de lokale maritime servicevirksomheder, mens fartøjet er i havn.

De nye lossekajfaciliteter forventes at stå helt færdige til efteråret 2020. Triple Nine regner dog med at starte losning på det nye anlæg allerede i slutningen af 2019.

Industrifiskeriet er et stort forretningsområd på Thyborøn Havn, som med en årlig omsætning på cirka 350 mio. kroner udgør omkring 25 pct. af havnens omsætning.

Mere om: Thyborøn Havn


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

To havnearbejdere døde under losning af Lauritzen-chartret bulker

Det af J. Lauritzen chartrede tørlastskib ved navn ’American Bulker’ har været rammen om en tragisk ulykke

Plus

Chefkaptajn i rutefart med 57 tons batterier på taget

På en enkelt tur mellem Helsingør og Helsingborg bruger ’Tycho Brahe’ den samme mængde el som et parcelhus bruger på en måned - chefkaptajn Jørgen Damgaard Hansen er manden, der har fået verdens største batteridrevne færger ud at sejle

Plus

Sømand på jagt efter maritime håndværkere

Per Gammeltoft Jepsen er gået i land efter en lang karriere på søen, senest hos Esvagt. Nu skal han som projektleder hos MDC arbejde med at tiltrække unge til de tekniske erhvervsuddannelser, som den maritime industri gør brug af

Plus

Evergas’ nye skibe revolutionerer ethan-transporten

Specielle tanke med et tryk på 4,5 bar gør det muligt at have langt større ethan-laster om bord. Evergas’ nye VLEC’ere kan have 85.000 m3 i sine `star-trilobe tanke’, og det giver nye strategiske muligheder

USA-rater stiger frem mod straftold

Nyhedsbrev

Plus

S: Ny lov truer Nordjyllands maritime klynge

Regeringen og DF’s erhvervsfremmeudspil kan gå hårdt ud over den nordjyske maritime erhvervsklynge MARCOD frygter S, der håber, at kunne få loven udskudt

Online Avis Arkiv

DEBAT: Havneafvikling uden udvikling

DEBAT: DI Transports branchedirektør Michael Svane advarer mod afvikling af erhvervshavnene i Kolding og Vejle

Ny formand for Samsø Linien

3

Molslinjen afviser spekulation om manglende T-foil på 'Express 1'

'Express 1' er godkendt til Østersøen uden stabiliserende T-foil, lyder det fra Molslinjen efter spekulationer

Argentina mangler udstyr til at bjærge forsvundet ubåd

Efter lokalisering af havareret ubåd trækker det igen op til konflikt mellem omkomnes familier og flåden

Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Plus

KRONIK: Følger sikkerheden med nye skibe og nyt design?

KRONIK: Kan man eliminere såkaldte menneskelige fejl ved at tage den menneskelige faktor ud af sammenhængen?

Plus

Lauritzen-boss vil jagte brugte gastankskibe

Gastank- og tørlastrederiet skruer op for ambitionerne om flådevækst efter et kvartal med positive tegn i begge divisioner

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus

Moderne klima-flaskepost søsat af Mærsk

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Derfor sank norsk fregat

J. Lauritzen ser positive tegn i tørlast trods handelskrig

Gastank- og tørlastrederiet mindskede underskuddet i tredje kvartal, selvom markedet for de største gastankskibe fortsat er udfordret

Plus

Stregerne sættes til nyt havforskningsskib

SKIBSDESIGN: Længenæret ønske om afløser til ’Dana’ konkretiseres nu for DTU Aqua af Knud E. Hansen

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vidste du at vi er specialister i wirespoling?

NOS A/S går gerne den ekstra mil for kunderne

Ny stærk transparent monteringstape

Ajos cementerer kraftigt sin rolle som byggepladsentreprenør

Vidste du, at vi har Søfartsstyrelsens Autorisation (Kompetent person - kategori A) ?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af...

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

Send til en kollega

0.265