23948sdkhjf

“Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

De nye priser i Rønne Havn er et opgør med en tradition for, at færgerederierne selv bestemmer prisen på anløb, lyder det fra havnedirektør Thomas Bendtsen

I alt for lang tid har færgerederierne haft magten til stort set selv at kunne bestemme prisen for, hvad anløb i danske havne skal koste. 

Sådan lyder det fra Rønne Havns adm. direktør Thomas Bendtsen, efter at beregninger fra Søfart viser, at prisen for at anløbe Rønne med ‘Express 1’ 120 gange på en måned er mere end ti gange højere end i Aarhus Havn. 

- I Danmark har vi den her lange maritime tradition for, at færgerederierne mere eller mindre selv bestemmer priserne, fordi havnene har været kommunalt drevet, og regnskabet bare skulle løbe rundt, siger han til Søfart.

Det skal det være slut med nu, fortsætter han:

- Nu gør vi op med, at færgerederierne bare kan komme og tryne havnene. Det gider vi simpelthen ikke mere. Vi er en aktieselskabshavn herovre, og vi skal sørge for, at havnen tjener penge. Også til fremtidige investeringer i tidsvarende infrastruktur på Bornholm.

Læs også: Thyborøn og Rønne i kamp om havmøller

Læs også Pristjek: Anløb i Rønne Havn koster kassen

Skulle bare løbe rundt

Thomas Bendtsen mener, at nye investeringer i infrastruktur er blevet underprioriteret i Rønne og mange andre havne, imens de var kommunale. 

- Der har været sådan en holdning af, at havnene bare skulle løbe rundt. Men det betyder altså også, at man ser, at mange investeringer er blevet stedmoderligt behandlet, siger han og tilføjer, at havnene bliver nødt til at være konkurrencedygtige og følge med nye krav til dybgang og kajlængde. 

- Og derfor siger vi nu, at der skal være en mere ligelig fordeling imellem det, man betaler for at anløbe Rønne Havn, siger han. 

Læs også: Venstrefolk mødes med Molslinjen

Høj minimumstakst

Her hentyder han til den minimumstakst på 67 øre pr. bruttoton (Bt) pr. anløb, som havnen ved indgangen til 2018 begyndte at opkræve for de fartøjer, der anløber havnen mere end seks gange hver måned. 

Til sammenligning er minimumstaksten i Aarhus Havn på 410 kroner for hele fartøjet. Derfor kommer 120 anløb med ‘Express 1’ til at koste 871.696 kroner i Rønne, hvor den tilsvarende pris i Aarhus Havn ville være 81.315 kroner.

Minimumstaksten i Rønne skal dog ses i forhold til standardtaksten på 2,98 kroner pr. Bt. for skibe, der anløber Rønne Havn mindre end seks gange om måneden. Det giver ifølge Thomas Bendtsen en rabat på ca. 70 pct. i forhold til standardtaksten, hvilket dog er en nedgang fra den rabat på 90 pct., der var tale, om inden den nye minimumstakst trådte i kraft.

Men kommer Molslinjen så ikke til at betale en meget stor del af jeres kommende havneudvidelse?

Læs også: Austal-værftet har travlt med 'Express 4' op til hed juleferie

- Jo, det er klart. Dem, der bruger havnens infrastruktur mest, er også dem, der kommer til at betale mest. 

Hvad får Molslinjen ud af, at I laver store investeringer i havnen?

- Jamen når den står færdig, får de et stort manøvrerum, de kan sejle ind i, også når det er dårligt vejr. Og så er der jo også nogen, der har betalt for de moler, kajer og svajebassiner, der er allerede i havnen i dag. 

Skal også betale til fremtiden

Thomas Bendtsen mener dermed, at Molslinjen med den nye minimumstakst også skal være med til at betale for at fremtidssikre havnen. Han nævner som eksempel, at der med med tungen lige i munden kan manøvreres skibe på op til 180 meters længde ind i Rønne Havn i dag. Rederiet Færgens ‘Hammersodde’ var 125 meter lang, og dens efterfølger – Bornholmslinjens nybyggede ‘Hammershus’ – er næsten 160 meter lang. 

Læs også: Force skal undersøge kritik af bornholmerfærge

- Hvis vi ikke er klar til det næste, er det så den næste udbyder, der skal betale for den udvidelse alene? Nej, det er selvfølgelig noget, som brugerne af havnen finansierer løbende, siger han.

Men alligevel – skal I være ti gange så dyre som Aarhus Havn? De har jo også store udvidelser i sigte?

- I Aarhus har man nogle andre finansieringsmuligheder, end vi har. I de store byer er de gamle havnearealer meget værdifulde i transformationen til boligområder. Det kan vi ikke i Rønne, siger Thomas Bendtsen og tilføjer, at indtægterne fra arealudlejning i Rønne Havn udgør en meget mindre andel end landsgennemsnittet. 

Monopol giver ansvar

Som begrundelse for behovet for at øge taksterne nævner han også, at Rønne Havn aldrig har fået statsstøtte ligesom flere af havnene på den jyske vestkyst har det. 

Læs også: Molslinjen afviser spekulation om manglende T-foil på 'Express 1'

- Og så er vi jo et aktieselskab, så vi skal finansiere udvidelser igennem bankerne. Vi har ikke adgang til Kommunekredit.

Endelig ser Thomas Bendtsen en forpligtigelse til at behandle havnens kunder mere ens. 

- Vi benægter ikke vores monopol. Og som monopolist har vi en forpligtigelse til at sørge for lige og rigtige vilkår for alle. Derfor hænger det ikke sammen, når nogle kunder skal betale standardtaksten, og nogle enkelte får 95 pct. rabat. Nu tager vi de her skridt for at få reduceret rabatten, siger han. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (12)
Forsiden lige nu

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

England et skridt nærmere hårdt Brexit

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Topchef-exit: Ejner Bonderup stopper hos XO Shipping

Tørlastrederiet XO Shipping mister topchefen – hans arbejdsopgaver vil blive dækket af interne kræfter

Plus

Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Tre af Danpilots udfasede lodsbåde ombygges til MIF-M-fartøjer som pilotprojekt frem mod flådefornyelse i Marinehjemmeværnet

Svendborg Uddybning ændrer navn

Plus

"DIS er ekstraomkostningen værd"

For første gang siden 2003 har Lauritzen Kosan omflaget til Dannebrog

Tidligere Smit-direktør om 'MSC Zoe': Vind burde ikke være problem

Aflysninger holde rater i ro op til kinesisk nytår

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske suppo...

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med ...

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Send til en kollega

0.241