23948sdkhjf

“Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

De nye priser i Rønne Havn er et opgør med en tradition for, at færgerederierne selv bestemmer prisen på anløb, lyder det fra havnedirektør Thomas Bendtsen

I alt for lang tid har færgerederierne haft magten til stort set selv at kunne bestemme prisen for, hvad anløb i danske havne skal koste. 

Sådan lyder det fra Rønne Havns adm. direktør Thomas Bendtsen, efter at beregninger fra Søfart viser, at prisen for at anløbe Rønne med ‘Express 1’ 120 gange på en måned er mere end ti gange højere end i Aarhus Havn. 

- I Danmark har vi den her lange maritime tradition for, at færgerederierne mere eller mindre selv bestemmer priserne, fordi havnene har været kommunalt drevet, og regnskabet bare skulle løbe rundt, siger han til Søfart.

Det skal det være slut med nu, fortsætter han:

- Nu gør vi op med, at færgerederierne bare kan komme og tryne havnene. Det gider vi simpelthen ikke mere. Vi er en aktieselskabshavn herovre, og vi skal sørge for, at havnen tjener penge. Også til fremtidige investeringer i tidsvarende infrastruktur på Bornholm.

Læs også: "Sådan sejlede vi ’Express 4’ fra Perth til Aarhus"

Læs også Pristjek: Anløb i Rønne Havn koster kassen

Skulle bare løbe rundt

Thomas Bendtsen mener, at nye investeringer i infrastruktur er blevet underprioriteret i Rønne og mange andre havne, imens de var kommunale. 

- Der har været sådan en holdning af, at havnene bare skulle løbe rundt. Men det betyder altså også, at man ser, at mange investeringer er blevet stedmoderligt behandlet, siger han og tilføjer, at havnene bliver nødt til at være konkurrencedygtige og følge med nye krav til dybgang og kajlængde. 

- Og derfor siger vi nu, at der skal være en mere ligelig fordeling imellem det, man betaler for at anløbe Rønne Havn, siger han. 

Læs også: 'Express 4' down-under og hjem via Sri Lanka, Suez og Malta

Høj minimumstakst

Her hentyder han til den minimumstakst på 67 øre pr. bruttoton (Bt) pr. anløb, som havnen ved indgangen til 2018 begyndte at opkræve for de fartøjer, der anløber havnen mere end seks gange hver måned. 

Til sammenligning er minimumstaksten i Aarhus Havn på 410 kroner for hele fartøjet. Derfor kommer 120 anløb med ‘Express 1’ til at koste 871.696 kroner i Rønne, hvor den tilsvarende pris i Aarhus Havn ville være 81.315 kroner.

Minimumstaksten i Rønne skal dog ses i forhold til standardtaksten på 2,98 kroner pr. Bt. for skibe, der anløber Rønne Havn mindre end seks gange om måneden. Det giver ifølge Thomas Bendtsen en rabat på ca. 70 pct. i forhold til standardtaksten, hvilket dog er en nedgang fra den rabat på 90 pct., der var tale, om inden den nye minimumstakst trådte i kraft.

Men kommer Molslinjen så ikke til at betale en meget stor del af jeres kommende havneudvidelse?

Læs også: Force nægtet tegninger til komfortundersøgelse af 'Express 1'

- Jo, det er klart. Dem, der bruger havnens infrastruktur mest, er også dem, der kommer til at betale mest. 

Hvad får Molslinjen ud af, at I laver store investeringer i havnen?

- Jamen når den står færdig, får de et stort manøvrerum, de kan sejle ind i, også når det er dårligt vejr. Og så er der jo også nogen, der har betalt for de moler, kajer og svajebassiner, der er allerede i havnen i dag. 

Skal også betale til fremtiden

Thomas Bendtsen mener dermed, at Molslinjen med den nye minimumstakst også skal være med til at betale for at fremtidssikre havnen. Han nævner som eksempel, at der med med tungen lige i munden kan manøvreres skibe på op til 180 meters længde ind i Rønne Havn i dag. Rederiet Færgens ‘Hammersodde’ var 125 meter lang, og dens efterfølger – Bornholmslinjens nybyggede ‘Hammershus’ – er næsten 160 meter lang. 

Læs også: FOTOS: ’Express 4’ ankommer til Aarhus for første gang

- Hvis vi ikke er klar til det næste, er det så den næste udbyder, der skal betale for den udvidelse alene? Nej, det er selvfølgelig noget, som brugerne af havnen finansierer løbende, siger han.

Men alligevel – skal I være ti gange så dyre som Aarhus Havn? De har jo også store udvidelser i sigte?

- I Aarhus har man nogle andre finansieringsmuligheder, end vi har. I de store byer er de gamle havnearealer meget værdifulde i transformationen til boligområder. Det kan vi ikke i Rønne, siger Thomas Bendtsen og tilføjer, at indtægterne fra arealudlejning i Rønne Havn udgør en meget mindre andel end landsgennemsnittet. 

Monopol giver ansvar

Som begrundelse for behovet for at øge taksterne nævner han også, at Rønne Havn aldrig har fået statsstøtte ligesom flere af havnene på den jyske vestkyst har det. 

Læs også: Langelandslinjen mister storkunde til Storebæltsbroen

- Og så er vi jo et aktieselskab, så vi skal finansiere udvidelser igennem bankerne. Vi har ikke adgang til Kommunekredit.

Endelig ser Thomas Bendtsen en forpligtigelse til at behandle havnens kunder mere ens. 

- Vi benægter ikke vores monopol. Og som monopolist har vi en forpligtigelse til at sørge for lige og rigtige vilkår for alle. Derfor hænger det ikke sammen, når nogle kunder skal betale standardtaksten, og nogle enkelte får 95 pct. rabat. Nu tager vi de her skridt for at få reduceret rabatten, siger han. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (12)
Forsiden lige nu

Hanstholm Havn slår Skagen og Thyborøn med et torskeskæg

Aalborg Havn tjener stort på ejendomme

Plus

DFDS’ nye nybygningsafdeling debuterede i Kina

Nybygningsdirektør: Vi har udpeget nogle vitale hovedsystemer på Jinling-serien, vi ønsker at være fuldstændig hånd i hanke med

Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk

Det internationale Transportarbejderforbunds skibsinspektioner skaffede i 2018 knap 24 mio. dollars i til udenlandske søfolk, der blev snydt for løn på skibe, skriver 3F.

Plus

Aalborgs havnechef runder 60 år

Plus 1

Clipper har solgt skibene - forfølger fremtid som operatør

Som en konsekvens af flere års dårlig indtjening har rederiet Clipper i al diskretion frasolgt hele sin flåde af ejede skibe - fremtiden ligger i rollen som operatør, og selskabet disponerer i dag ca. 100 tørlastskibe

Nyhedsbrev

Banker freder Erria indtil nytår

Online Avis Arkiv
Plus

Handysize-skibene tjener ingen penge

Maersk sælger sidste aktier i Total

Plus

Masser af dansk skibsdesign bag nye DFDS-skibe

OSK-Ship Tech satte de første konceptstreger til DFDS’ nye mega-skibe, mens Knud E. Hansen fulgte projektet til dørs på værftet

Plus

Stavnsbundet i Kolding: 50 mio kroner binder H. Daugaard til dødsdømt erhvervshavn

Med en stor investering i nye faciliteter kan transportvirksomheden H. Daugaard ikke bare forlade den lukningstruede Kolding Havn. Adm. direktør betvivler dog gennemførelse af lukning

Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof

Stena Bulk i stor scrubber-ordre

BW overtager Epic Gas

Plus

Indsats mod sexchikane til søs deler vandene

Lederne Søfart møder bred opbakning til initiativ mod seksuelle krænkelser, men får kold skulder af Danske Rederier og CO-Søfart/Metal Maritime

Plus

Vigtigt komma i historisk nybygningsprogram

Leveringen og indsættelsen af mega ro/ro-skibet ’Ephesus Seaways’ er milepælen i DFDS’ store flådesatsning

Maersk forlænger med stor aluminiumskunde i Emiraterne

Plus

Meget større kapacitet uden meget mere power

DFDS’ nye mega-skibe er ligeså adrætte som de forlængende Blomsterbåde, men med 40 pct. større kapacitet

Force nægtet tegninger til komfortundersøgelse af 'Express 1'

Container-indeks fortsætter fald frem mod kontraktforhandlinger

DFDS sikret lukrativ brexit-kontrakt trods udskydelse

Plus

Havnelukning kickstarter valgkamp i Kolding

Kolding Byråds beslutning om at lukke byens erhvervshavn var dråben for den lokale erhvervsmand Paw Kristensen, der har samlet over 2500 støtter til den nye lokalliste “Kolding - By og Havn i Balance"

Plus 1

Sea Health overvejer tiltag mod sexchikane

Plus

Hong Kong bejler til Det Blå Danmark

En ministerdelegation fra Hong Kong besøgte i sidste uge Danmark som led i et maritimt fremstød, der har til formål at øge samarbejdet mellem de to parter

Tidligere Samskip-CEO ny COO hos Wrist

Plus

Fregatten Jylland får ny kaptajn

Plus

National regulering vil betyde havnelukninger

Hollændere på vej ind i Mærsk-bestyrelse

Hvide Sande Shipyard åbner ny afdeling

Scandlines-CEO fylder rundt

RAL's COO stopper efter 25 år

VIDEO: Se hele hævningen af 'Helge Ingstad' på et kvarter

'Helge Ingstad' er kommet hjem til flådebasen

DFDS-direktør på plads i grøn alliance

Sikkerheds-CEO fylder rundt

H. J. Lubricators øger salget i vanskeligt marked

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed? | Gratis gå-hjem-møde i ISO 27001

Gummipakninger og tætninger til alle formål

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvide solceller til administrationsbygning

Grundfos køber WATS Test Data Management platform

Kemisk hærdet glas, når der skal bruges tyndt, stærkt og hårdt glas

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

Undgå driftsforstyrrelser i hydrauliske systemer!

Visualiserer dit BIM-design i VR - Twinmotion seminar d. 25/4

Gør som SCT transport! Køb løftegrejet online! Få samme muligheder på Transport 2019 eller lige her

Hvide facader med solceller

Prevas udvikler nyt software framework til testsystemer

PRODUKTFOKUS: Ergolash surringer

Sæsonen står for døren!

Sitop 6200 - ny serie af strømforsyninger fra Siemens

Bragende start på 2019!

Kunst og industri i harmoni

Hvide Sande Shipyard vælger Envotherm

Siemens udbyder kurser i digitaliseringsværktøjer

Hvordan bliver en standard til – og kan jeg få indflydelse på den?

Nødbruser fra DENIOS

ALBATROS ULTIMATE IMPULSE præmieret med iF Design Award 2019

En stærk partner igennem 25 år

Tag en rundtur på CKE-kortet; første stop er på landet

Gør som Grønhøj Vognmandsforretning Aps!

Send til en kollega

0.255