23948sdkhjf

“Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

De nye priser i Rønne Havn er et opgør med en tradition for, at færgerederierne selv bestemmer prisen på anløb, lyder det fra havnedirektør Thomas Bendtsen

I alt for lang tid har færgerederierne haft magten til stort set selv at kunne bestemme prisen for, hvad anløb i danske havne skal koste. 

Sådan lyder det fra Rønne Havns adm. direktør Thomas Bendtsen, efter at beregninger fra Søfart viser, at prisen for at anløbe Rønne med ‘Express 1’ 120 gange på en måned er mere end ti gange højere end i Aarhus Havn. 

- I Danmark har vi den her lange maritime tradition for, at færgerederierne mere eller mindre selv bestemmer priserne, fordi havnene har været kommunalt drevet, og regnskabet bare skulle løbe rundt, siger han til Søfart.

Det skal det være slut med nu, fortsætter han:

- Nu gør vi op med, at færgerederierne bare kan komme og tryne havnene. Det gider vi simpelthen ikke mere. Vi er en aktieselskabshavn herovre, og vi skal sørge for, at havnen tjener penge. Også til fremtidige investeringer i tidsvarende infrastruktur på Bornholm.

Læs også: 'Leonora Christina' hyldes i bornholmsk protestsang

Læs også Pristjek: Anløb i Rønne Havn koster kassen

Skulle bare løbe rundt

Thomas Bendtsen mener, at nye investeringer i infrastruktur er blevet underprioriteret i Rønne og mange andre havne, imens de var kommunale. 

- Der har været sådan en holdning af, at havnene bare skulle løbe rundt. Men det betyder altså også, at man ser, at mange investeringer er blevet stedmoderligt behandlet, siger han og tilføjer, at havnene bliver nødt til at være konkurrencedygtige og følge med nye krav til dybgang og kajlængde. 

- Og derfor siger vi nu, at der skal være en mere ligelig fordeling imellem det, man betaler for at anløbe Rønne Havn, siger han. 

Læs også: Nu fragter Bornholmslinjen mere end Danske Færger gjorde

Høj minimumstakst

Her hentyder han til den minimumstakst på 67 øre pr. bruttoton (Bt) pr. anløb, som havnen ved indgangen til 2018 begyndte at opkræve for de fartøjer, der anløber havnen mere end seks gange hver måned. 

Til sammenligning er minimumstaksten i Aarhus Havn på 410 kroner for hele fartøjet. Derfor kommer 120 anløb med ‘Express 1’ til at koste 871.696 kroner i Rønne, hvor den tilsvarende pris i Aarhus Havn ville være 81.315 kroner.

Minimumstaksten i Rønne skal dog ses i forhold til standardtaksten på 2,98 kroner pr. Bt. for skibe, der anløber Rønne Havn mindre end seks gange om måneden. Det giver ifølge Thomas Bendtsen en rabat på ca. 70 pct. i forhold til standardtaksten, hvilket dog er en nedgang fra den rabat på 90 pct., der var tale, om inden den nye minimumstakst trådte i kraft.

Men kommer Molslinjen så ikke til at betale en meget stor del af jeres kommende havneudvidelse?

Læs også: Minister giver Molslinjen kritik og millionbøde

- Jo, det er klart. Dem, der bruger havnens infrastruktur mest, er også dem, der kommer til at betale mest. 

Hvad får Molslinjen ud af, at I laver store investeringer i havnen?

- Jamen når den står færdig, får de et stort manøvrerum, de kan sejle ind i, også når det er dårligt vejr. Og så er der jo også nogen, der har betalt for de moler, kajer og svajebassiner, der er allerede i havnen i dag. 

Skal også betale til fremtiden

Thomas Bendtsen mener dermed, at Molslinjen med den nye minimumstakst også skal være med til at betale for at fremtidssikre havnen. Han nævner som eksempel, at der med med tungen lige i munden kan manøvreres skibe på op til 180 meters længde ind i Rønne Havn i dag. Rederiet Færgens ‘Hammersodde’ var 125 meter lang, og dens efterfølger – Bornholmslinjens nybyggede ‘Hammershus’ – er næsten 160 meter lang. 

Læs også: VIDEO: 'Express 4' er nu søsat i Australien

- Hvis vi ikke er klar til det næste, er det så den næste udbyder, der skal betale for den udvidelse alene? Nej, det er selvfølgelig noget, som brugerne af havnen finansierer løbende, siger han.

Men alligevel – skal I være ti gange så dyre som Aarhus Havn? De har jo også store udvidelser i sigte?

- I Aarhus har man nogle andre finansieringsmuligheder, end vi har. I de store byer er de gamle havnearealer meget værdifulde i transformationen til boligområder. Det kan vi ikke i Rønne, siger Thomas Bendtsen og tilføjer, at indtægterne fra arealudlejning i Rønne Havn udgør en meget mindre andel end landsgennemsnittet. 

Monopol giver ansvar

Som begrundelse for behovet for at øge taksterne nævner han også, at Rønne Havn aldrig har fået statsstøtte ligesom flere af havnene på den jyske vestkyst har det. 

Læs også: GALLERI: Kom med på turbo-inspektion på Molslinjens nye superfærge

- Og så er vi jo et aktieselskab, så vi skal finansiere udvidelser igennem bankerne. Vi har ikke adgang til Kommunekredit.

Endelig ser Thomas Bendtsen en forpligtigelse til at behandle havnens kunder mere ens. 

- Vi benægter ikke vores monopol. Og som monopolist har vi en forpligtigelse til at sørge for lige og rigtige vilkår for alle. Derfor hænger det ikke sammen, når nogle kunder skal betale standardtaksten, og nogle enkelte får 95 pct. rabat. Nu tager vi de her skridt for at få reduceret rabatten, siger han. 



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Bo Leth Andersen
Staten betaler tilskud til besejlingen af Bornholm, mens Bornholms kommune via ejerskabet af havnen, opkræver overpris for benyttelse ar havnen. Det ligner nærmest et ekstra bloktilskud.
Havnen glemmer vist at selv om det er et aktieselskab, er det sat i værk for at betjene det bornholmske samfund, og ikke for at tjene penge.

Søren Danig
@Bo Leth Andersen
Hvordan beregner du den overpris du nævner.
Hvor meget kapital er der bundet i Rønne Havn. og hvilken forrentning regner du den til?
Lige nu er denne debat baseret på påstande fremført i pressen.
Umiddelbart er det rimeligt ligetil:
1) Havnen har varslet stigninger
2) Færgen A/S (og Molslinjen) har indirekte accepteret stigningerne ved ikke at reagere med rettidig omhu.
3) Lad evt. Konkurrenceretten afgøre striden baseret på faktuelle oplysninger, herunder den kapitalbinding som Rønne Havn udgør, samt driftsomkostningerne til at drive havnen.

Ole Sonne
Hvis jeg var en del af bestyrelsen for Molslinjen, ville jeg overveje cost/benefit ved at flytte hele trafikken til en anden havn - men det er jo kloge mennesker, så det gør de vel også.

Søren Danig
@Ole Sonne
Der er intet nyt under solen for bestyrelsen i Molslinjen. De har afgivet et tilbud på færgefarten med kendte havneafgifter.
Hvorfor skulle Molslinjen have bedre betingelser EFTER de er blevet tildelt betjeningen af Bornholm på fair konkurrencevilkår. Det kan kun være fordi ejerne af Molslinjen skal tilgodeses økonomisk.
Molslinjen kan, og skal, bare overholde den kontrakt de har vundet.

Ole Sonne
Nu er solen jo som bekendt over Gudhjem og ikke over Rønne! og som jeg læser det, har Rønne Havn ændret priserne efterfølgende, men måske kendte Molslinjen prisstigningerne?
Søren Danig er åbenbart ganske velinformeret og aktiv i Rønne Havn. Det tyder hans ivrige kommunikation i alle fald på. Hvad er hans egentlige rolle her? Fra støvsugere til pengepugere?
En Google søgning giver:
Søren Danig
Owner & CEO at Lehnsgaard Consulting ApS

Copenhagen Area, Capital Region, Denmark
Management Consulting

Current

Lehnsgaard Consulting ApS

Previous

PBES, NKT (NKT Holding A/S), Nilfisk-Advance

Education

Danmarks Tekniske Universitet

Søren Danig
@Ole Sonne
Jeg har intet som helst med Rønne havn at gøre, og har aldrig haft det. Altså bortset fra ganske almindelig bruger af færgen til Ystad og retur.
I følge flere forskellige avisartikler har de nuværende priser været kendt, da Molslinjen afgav deres tilbud. Jeg har intetsteds set dette benægtet af Molslinjen og/eller Færgen A/S.

Bo Leth Andersen
@Søren Danig
Tja, tonage afgift for hurtigfærgen i Rønne 10,5 MKr pr år, i Aarhus 1 MKr. pr år. Dertil kommer afgift for køretøjer/vareafgift og arealleje for terminal, som artiklen ikke redegør for.
Nok har Aarhus en langt større forretning end Rønne, men Aarhus er i øvrigt en forretning på linje med Rønne, så en forskel på faktor 10 kræver en nærmere forklaring. I Aarhus sejler man fra den gamle trafikhavn, men man planlægger en nybygget terminal i Østhavnen, det må være fordi det kan betale sig. En forskel på de to havne er at Ebeltoft færgehavn vil kunne overtage trafikken på få dage, hvis Aarhus skulle blive alt for urimelige.
Ved den nye kontrakt for betjening af Bornholm var der meget fokus på pris og takster, så hjælper det ikke at havnen kanalisere penge over i en krydstogtkaj eller en vindmøllehavn.

Ole Sonne
Når Hr. Søren Danig ikke vil vedgå sit engagement i Rønne Havn, må vi jo grave videre til boligudlejningen:
https://www.lehnsgaard.eu/boligen/
så han mener åbenbart, at det skal blive dyrere at komme til hans udlejningsejendom?
Jeg har ikke aktier i Molslinjen, og jeg synes, at den kapitalfond, som har sat sig på rederiet er lige som andre kapitalfonde. Så det er ikke for at forsvare dem, men Hr. Danig stritter bare mod min retsfølelse.

Bo Leth Andersen
@Ole Sonne
Hvilken anden havn ?
Der er ikke andre havne på Bornholm der kan tage skibe af den størrelse.
Man kunne selvfølgelig bygge en selv, men alene planlægning og godkendelse, ville tage 5-10 år, til en kontrakt med en løbetid på 10-12 år. Så skulle byggeriet i øvrigt godkendes af kommunen, der ejer Rønne havn.

Nicolai Østergaard
Som moderator på www.sofart.dk bliver jeg nødt til at henstille til, at debattørerne gør sig umage med at holde en ordentlig og seriøs tone. Og det er hverken ordentligt eller seriøst at grave i andre debattørers faglige baggrund for at mistænkeliggøre deres motiver for at blande sig i debatten. Uanset hvilke interesser man kunne tænkes at have i Rønne Havn eller Bornholmslinjen eller en hvilken som helst anden organisation har man ret til at lufte sine holdninger uden at skulle se sig udstillet i debattråden med personlige oplysninger, som er emnet helt uvedkommende. På forhånd tak for jeres velvilje. Fokus på bolden, tak! mvh Nicolai Østergaard. Chefredaktør.

Søren Danig
@Ole Sonne
Hvis Molslinjen overholder kontrakten påvirkes billetpriserne ikke af de kendte havneafgift, da de var kendt af Molslinjen ved tilbudsafgivelsen.
Bliver havneafgifterne derfor sat ned, bør det derfor medfører en tilsvarende nedsættelse af billetpriserne.

Min interesse i denne sag skyldes udelukkende at jeg mener virksomheder skal opfører sig anstændigt. Og det gælder begge veje.

Ole Sonne
den forstod jeg ikke, men Nicolai har i andre sammenhænge ageret ret kryptisk.
En sommerhusudlejer synes, at det er OK, at havnen forhøjer billetprisen for at komme til hans udlejning. Og det synes Søfart er OK?
jeg har meget at lære!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Derfor sank norsk fregat

Plus

GALLERI: Helikopterpilot på hårdt arbejde

Det kræver pilotegenskaber på højeste niveau at manøvrere rundt mellem supertankere og bulk carriers i de travle sejlrender omkring Danmark - Derfor står det ikke lige for, at opgaven bliver overtaget af droner

Storebæltsfyr får en overhaling

13 storebæltsfyr vogter de 20.000 årlige gennemsejlinger i dybhavsrenden i Storebælt - netop nu er Søfartsstyrelsen i færd med at vedligeholde de vigtige afmærkninger mellem Yderflak Fyr i nord til Gedser Rev i syd

Plus

DF kræver montørordning for lærlinge

I Region Nordjylland forsøger DF, at finde flertal, så virksomhederne kan få refusion, når de tager montørlærlinge med ud på skibe

Plus

Moderne klima-flaskepost søsat af Mærsk

Nyhedsbrev

Plus

Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Online Avis Arkiv
Plus

Lauritzen-boss vil jagte brugte gastankskibe

Gastank- og tørlastrederiet skruer op for ambitionerne om flådevækst efter et kvartal med positive tegn i begge divisioner

Plus

Stregerne sættes til nyt havforskningsskib

SKIBSDESIGN: Længenæret ønske om afløser til ’Dana’ konkretiseres nu for DTU Aqua af Knud E. Hansen

J. Lauritzen ser positive tegn i tørlast trods handelskrig

Gastank- og tørlastrederiet mindskede underskuddet i tredje kvartal, selvom markedet for de største gastankskibe fortsat er udfordret

Positionsbillede

Danish Agro bliver hængende på Kolding Havn

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Kolding Havn lukker: Direktør er chokeret og trist

I Kolding har et enstemmigt byråd besluttet af lukke erhvervshavnen, der netop har præsenteret en ny helhedsplan

Torm går kraftigt tilbage i presset marked

Kortere sejladser og lavere efterspørgsel gav tankrederiet Torm et underskud på 164 mio. kroner i tredje kvartal

Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød

Plus 1

Molslinjens direktør æder millionbøde - og efterlyser saglig dialog

Molslinjens direktør Carsten Jensen svarer på spørgsmål om rederiets fejl og mangler på Bornholmerruten

Plus

Mærsk-søfolk får hurtigere internet

De søfarende hos Maersk Line får nu op til otte gange så hurtigt internet, og rederiet honorerer dermed et mangeårigt ønske fra de søfarende

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Koldings borgmester taler for centralisering af havne

I Kolding kan borgmester Jørn Pedersen (V) fint leve med, at gods og arbejdspladser i Kolding Havn fremover finder vej til andre havne

Plus

Norge og Nordjylland mødes i Hirtshals

Under overskriften Skagerrak Business Summit 2018 mødes erhvervslivet på tværs af brancher og Skagerrak – ikke mindst de maritime industrier

M.A.R.S. i Frederikshavn er magnet på ledige

Plus 1

Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

Plus

Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

En garvet helikopterpilot og en kemiingeniør har til opgave at beflyve Danmarks maritime motorveje og holde øje med den internationale skibstrafik

Norsk krigsskib synker - kun radartårnet over vand

Flere trosser, der har holdt fregatten "KNM Helge Ingstad", er røget. Nu er kun radartårnet over vand.

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Maersk Drilling sælger oplagt rig

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Verdens største LNG-supplier klar

Plus

Navne: Christian Bonfils fylder 40

42-årig bliver første havnechef i Strandby Havn

Plus

Danske Rederier er glade for London-resultat

Fritz Ganzhorn fratræder

Michael Guldmann Petersen ny COO i Scandlines

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TomTom Telematics er udnævnt til Europe’s største udbyder af flådestyringsløsninger for 4. år i træk

Buet glas til mange formål, i høj kvalitet

Marton Gazelle som er den 4 på stribe er kommet i hus ved Process Engineering A/S

Avanceret Energilagring - konference den 29. november 2018

Nyt certifikat fra Søfartsstyrelsen

Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse >>

Høj præcision og sikkerhed med RON dynamometre

NOS A/S leverer wirestropper

Månedens mest solgte produkt.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Technoflex Afbalancering

Process Engineering A/S kåret som en af Danmarks Bedste Arbejdspladser

Implementering af AMCS Intelligent Optimering software til ruteplanlægning gennemført hos CNC

Mange nye ansigter styrker Ajos

Siemens TIA-portal: Hvordan benytter jeg nye enheder med ældre versioner af TIA-portalen?

VIDEO: Hvordan renser du dine lastrum med højtryk i højden?

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Siemens Industrial Edge er det bedste fra begge verdener

Hør om Blå HF/HF-søfartsuddannelsen

TESS støtter sporten i Esbjerg

Systematisk arbejdsmiljøindsats betaler sig

HUSK: Køb faldsikringsudstyr godkendt til hele 150 kg hos Fyns Kran Udstyr ...

JUMO SafetyM Sikkerhedstemperaturbegrænsere og –vagte. Nu til ATEX zone

Geopal detektor for CO2 for montering under fenderliste

Ved du, at stiger skal have årlige eftersyn?

Send til en kollega

0.263