23948sdkhjf

Rønne Havn: Derfor har vi sendt Færgen til inkasso

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Med et "til salg"-skilt på Danske Færger havde vi ikke andet valg, lyder det fra Rønne Havns adm. direktør Thomas Bendtsen. Han understreger, at havnen ikke har hævet taksterne, men blot sænket rabatten

Ikke en eneste gang siden Rønne Havn i januar 2016 varslede mindre rabat har rederiet Færgen reageret. Og ikke en eneste gang siden ændringerne trådte i kraft i januar 2018, har Færgen betalt de nye regninger eller de rykkere, som Rønne Havn har sendt.

Det oplyser Rønne Havn til Søfart, efter at TV2 Bornholm på baggrund af en aktindsigt har løftet sløret for en verserende strid mellem de to parter.

- Det er nu over to år siden, at vi den 1. januar 2016 varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur, og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for, at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde, siger Thomas Bendtsen, adm. direktør for Rønne Havn A/S.

Søfart har været i kontakt med Danske Færgers pressechef Jørgen Jensen. Han oplyser, at rederiet har valgt ikke at kommentere sagen med den begrundelse, at der er tale om en verserende retssag. Over for TV2 Bornholm har Danske Færger dog bekræftet, at opkrævningen for at anløbe Rønne Havn på årsbasis er steget fra 5,5 mio. kroner i 2017 til 14,3 mio. kroner i år.

Handler om rabat

Rønne Havn forklarer, at da Danske Færger – selskabet bag rederiet Færgen – tidligere i år blev sat til salg, havde havnen ikke andet valg end at indbringe rederiet til inkasso. Hvis selskabet ville blive tømt i forbindelse med salget ville havnen risikere at miste sit tilgodehavende, hvis ikke der var blevet gjort opmærksom på den erhvervsmæssige tvist. 

Læs også: Venstrefolk mødes med Molslinjen

Sagens kerne er den rabat, som Færgen har fået på anløb i Rønne Havn. Rabatten har indtil 1. januar i år været på 90 pct., men siden aftalen blev indgået for 21 år siden – umiddelbart inden Rønne Havn blev kommunal selvstyrehavn i 1998 – er Færgens anløb i havnen steget til omtrent det dobbelte.

Derfor mente havnen, at Færgens rabat var blevet for stor til, at den kunne forsvares i forhold til de rabatter, der blev givet til andre rederier med anløb i Rønne Havn, fx. Polferries.

- På grund af flere anløb er rabatstrukturen vokset til en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på, siger Thomas Bendtsen.

Samtidig var en ny direktion og bestyrelse i Rønne Havn begyndt at arbejde for en udvidelse af havnen, der skulle fremtidssikre den ved at gøre den klar til stadigt større skibe og mere trafik.

Læs også: Nu fragter Bornholmslinjen mere end Danske Færger gjorde

- Rønne Havn A/S driver Bornholms primære forsyningshavn, og det er afgørende, at den er i stand til at tilpasse sig markedskravene – ikke bare nu men også på sigt, siger havnedirektøren.

Molslinjen i søgsmål

Molslinjen har overtaget færgebetjeningen af Bornholm fra 1. september i år og har nu valgt at prøve sagen ved Konkurrencestyrelsen. Begrundelsen er ifølge Rønne Havn, at havnen misbruger sin monopollignende situation i forbindelse med ændringen af rabatstrukturen.

Det får dog ikke Thomas Bendtsen til at ryste på hænderne.

- Det er vigtigt at forstå, at Molslinjen var bekendt med Rønne Havn A/S' varslede ændringer i rabatstrukturen, da de bød på opgaven. Så da Trafikministeriet ifm. udbuddet valgte Molslinjen, der havde vi fra havnens side også varslet Molslinjen, siger han og tilføjer, at Molslinjen er i sin gode ret til at prøve sagen ved konkurrencemyndighederne.

- Jeg kan sige, at Rønne Havn A/S ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger han. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Svendborg Søfartsskole får ny uddannelse

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers har givet grønt lys for, at det fra næste år bliver muligt at fortsætte uddannelsen fra ubefaren til befaren skibsassistent i Svendborg

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

200 hjemløse holdt julefrokost på Oslo-båden

Nyhedsbrev

Mærsks kreditvurdering lider under handelskrig

Online Avis Arkiv

EU godkender tre ophugningsværfter uden for EU

Plus

Tommy Thomsen ser lysere udsigter for J. Lauritzen

Bestyrelsesformanden håber, at et bedre marked kan give tørlast- og tankrederiet mulighed for at tjene penge til køb af flere skibe

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Nyt håb for danskbygget klassiker

Plus

Baltic Feeder-serien næsten komplet – flere kan være på vej

CONTAINER: Mærsks Sealand kan ifølge amerikansk business-avis være på vej med flere feederskibe i kølvandet på Baltic Feeder-serien

Efter norsk kollision: Australien frygter for milliardinvestering

Australske forsvarsmyndigheder har igangsat en undersøgelse af tre nye flådefartøjer, der er baseret på samme design som den norske fregat ’Helge Ingstad’, der i sidste måned kolliderede med et tankskib

Plus

Overvågning af fiskere tager fart

Positionsbillede

Drømmeskibet vækker børnenes indre sømand

Plus

Nybygning ”leveret” fra Fayard

40.000 brikker til et Mærsk-skib

Hamburg Süd har fået en legoversion af deres egne Cap San-skibe - reelt et Mærsk-skib - i jubilæumsgave for opkøbet

Plus 1

Tidligere orlogskaptajn fuldender sit livsværk

I en kælder i Rungsted har den 81-årige Ebbe Talleruphuus for nylig færdigbygget det sidste af 24 skibe i en modelsamling af ’Danmarks Koldkrigsflåde’.

Plus

Firmaets mand har trukket stikket

INTERVIEW: Han begyndte i en tid, hvor der fortsat blev produceret store skibsmotorer i København og der stod B&W i firmalogoet - Nu stopper Thomas S. Knudsen som dansk direktør for MAN og giver her sit bud på de store sejre og værste ærgrelser

Plus

Visma jagter det store gennembrud

Dansk it-firma har vundet opgaven med at digitalisere ydelserne fra Storbritanniens maritime myndigheder - markedet for digitalisering af certifikater for skibe og søfolk boomer netop nu

Plus

Georg Stage-chef vil fastholde øget tilskud

Og 'Skoleskibet Danmark’ tager også gerne flere togter, men skal først på værft og til OL

Plus

Shipping-godfather vender skuden

Sømand død efter fald på 'Wilson Skaw' i Frederikshavn

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Nyt højdynamisk servosystem fra Siemens

Lad os opfylde dine juleønsker

Spar penge på bortskaffelse af INDUSTRISPILDEVAND

Vedligeholdelse skal prioriteres højt

Har du brug for Siemens teknisk support?

Komplet portefølje af krankabler

Du kan stadig nå at deltage i vores julekonkurrence!

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Flexible crew stol

Strategi

Alt du har brug for af løfteudstyr, stålwire og tilbehør

Special Glas som Borosilikatglas – Pyrex, Simax, Tempax og Duran - Finder d...

Send til en kollega

0.274