23948sdkhjf

Her er Danmarks legendariske baconbåde

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

Transport af danske landbrugsprodukter til England var med til at gøre danske rederier store...

Danmark har fra midten af 1800 tallet været stor-eksportør af landbrugsprodukter til Storbritannien.

Det begyndte med eksport af kreaturer, hvor de jyske dyr blev afskibet via Hamborg til England.

Da Danmark mistede Sønderjylland til Tyskland i 1864, blev der behov for en isfri havn på vestkysten af Jylland som erstatning for Hamborg.

Valget faldt i 1868 på Esbjerg, som dengang kun bestod af et par gårde og huse, og således ikke var en rigtig by.

Esbjerg Havn blev åbnet for trafik i 1874 efter en byggeperiode på seks år, hvor der herskede klondike-lignende tilstande i området.

Landbrugsprodukter
DFDS har fra rederiets stiftelse i 1866 sejlet landbrugsprodukter fra København til Storbritannien, men efter åbningen af Esbjerg Havn har denne været knudepunkt for rederiet.

DFDS absorberede i 1870/1880’erne et stort antal mindre danske rederier, og har siden nærmest haft monopol på transport af danske landbrugsprodukter til UK.

DFDS’s første afsejling fra Esbjerg blev udført af hjuldamperen ’Riberhuus’ i 1875 med losning i Thameshaven.

Lasten bestod af kreaturer, og da turistfart endnu ikke var udbredt, bestod de få passagerer af forretningsrejsende, som under primitive forhold selv måtte medbringe bestik og håndklæder.

Læs også: Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Senere samme år blev Newcastle og Hull føjet til rutenettet.

Thameshaven blev senere erstattet af Harwich (Parkeston Quay), som lå tættere på Esbjerg, og som havde jernbaneforbindelse til London.

Transport af kreaturer var besværlig og med mange restriktioner, og efter oprettelsen af andelsslagterier og mejerier i Danmark, bestod landbrugseksporten til UK fra 1882 næsten

udelukkende af bacon, smør og æg.

Baconbådene
De første eksportbåde bestod af små dampskibe, som havde ringe passagerkapacitet.

Ved overgang fra kreaturer til transport af smør og bacon, krævedes en helt anden type skibe.

Det blev til bygning af en stribe af mindre dampskibe under 1.000 tdw, blandt andet den sejlivede s/s ’Tyr’, som blev købt brugt i 1900, og sejlede i 51 år for DFDS.

I 1896 fik rederiet leveret de tre søsterskibe ’Primula’, ’Ficaria’ og ’N. J. Fjord’.

Læs også: Så går DFDS til stålet med nye ro/pax-færger

Det var kombinerede last- og passagerskibe, med langt større komfort for passagerer end tidligere.

Skibene fik en lang levetid hos DFDS, og ’Primula’ blev således først solgt til ophugning i 1938 efter 42 års tro tjeneste.

Dette endte med at blive en typisk ting for rederiet, som sjældent solgte skibe til videre sejlads, men for det meste beholdt skibene til de var udslidte.

DFDS havde i mange år den flåde i Danmark med den højeste gennemsnitsalder.

Dette blev dog radikalt ændret i 1964, efter at J. Lauritzen overtog aktiemajoriteten i DFDS, og iværksatte et stort nybygningsprogram med levering af intet mindre end 31 nybygninger i perioden 1964-1969. Men det var en helt anden historie.

Gråt skrog
Baconbådene havde gråt skrog, hvilket var med til at sænke temperaturen på skroget, da skibene sejlede med let fordærvelige produkter.

Med undtagelse af de ældre skibe, var de desuden udstyret med kølemaskineri.

Fra 1900 til 1963 blev der købt og bygget 15 dampskibe og ni motorskibe til transport af landbrugsprodukter til UK.

Nogle af de mere kendte var fire søsterskibe bygget 1911-1924, nemlig ’Diana’, ’Hebe’, ’Rota’ og ’Bellona’ på cirka 1.000 tdw, hvor ’Hebe’ først blev udrangeret i 1959 efter 47 års sejlads på England.

Herefter fulgte dampskibene ’Margrethe’, ’Dagmar’, ’Flora’, ’Vidar’, ’Hroar’ og ’Alexandra’.

’Alexandra’ af 1931 blev det sidste dampskib bygget til englandsfarten, og det næstsidste i denne fart, kun overgået af ’Diana’ (ex ’Linda Clausen’), købt i 1950 og solgt til Grækenland i 1965.

DFDS’s passagerskib ’Bothnia’ blev det sidste dampskib under dansk flag, og solgt til skrotning i 1966.

Fra 1951 blev der udelukkende bygget motorskibe, alle med de kendte blomsternavne:

’Ficaria’ blev den første leveret i 1951 efterfulgt af ’Primula’, ’Blenda’, ’Bellona’, ’Freesia’, ’Magnolia’ og ’Petunia’ på 2.000 - 2.800 tdw.





Mere om: DFDS
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Nyhedsbrev

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Online Avis Arkiv

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Plus

Flere DIS-skibe medfører flere søulykker

Antallet af kollisioner, brande og grundstødninger stiger på større lastskibe som følge af flere indflagninger

Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm

Grønlandske søkort må vente til 2026

'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

DSV hæver bud på Panalpina

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Plus

Yndlingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Test sædkvalitet med telefonen

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Automatisk slangeopruller fra TESS

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Send til en kollega

0.197