23948sdkhjf

Esbjerg gør sig klar til Brexit-kaos

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

I Esbjerg frygter den fremadstormende erhvervshavn for konsekvenserne af Brexit. Ironisk nok kan det mest kaotiske og brutale britiske Brexit-scenarie dog vise sig at skabe meromsætning på havnen

Mindre samhandel med kontinentaleuropa og en kaotisk ophobning af gods i havnebyerne på begge sider af Den Engelske Kanal.

Havne og rederier frygter i højere og højere grad en såkaldt hård Brexit, hvor England i 2019 træder ud af EU uden en aftale om fortsat effektiv udveksling af varer tværs af grænserne.

Således også i Esbjerg, hvor havnedirektør Ole Ingrisch har svært ved at bevare optimismen. En af hjørnestenene i Esbjerg Havns godsomsætning er som bekendt DFDS-ruten til Immingham. Og faldende samhandel mellem England og kontinentaleuropa som følge af en hård Brexit vil omgående ramme DFDS og dermed Esbjerg Havn.

- Jeg er oprigtig talt bekymret. Vi ved allesammen, at toldbarrierer er det rene gift for søtransport mellem nationer. Så det er svært at forestille sig andet, end at en hård Brexit vil få massive negative konsekvenser for Esbjerg Havn, rederierne og havnens virksomheder, siger Ole Ingrisch.

Muligheder

Det ironiske er dog, at Esbjerg Havn samt de private havnevirksomheder i yderste konsekvens kan vise sig at profitere på en hård Brexit, hvis det mest negative Brexit-scenarie bliver til virkelighed - F.eks. hvis en hård Brexit medfører massiv ophobning af trailere i de sydengelske erhvervshavne ved Den Engelske Kanal.

- Hvis det går sådan, ville vi kunne opleve, at speditørerne sender godset til havne længere mod nord, f.eks. Immingham. Og dermed ville man kunne opleve, at speditørerne trækker trailere væk fra kanal-ruterne for at sende dem til Europa via Esbjerg, lyder det fra Morten Kjærgaard, vice president hos speditionsvirksomheden DSV.

Han peger desuden på et andet scenarie, hvor en hård Brexit vil skabe så lange ventetider ved færgerne på Den Engelske Kanal, at speditørerne vil droppe at transportere hele lastvognstoget til England, men i stedet parkere traileren på kontinentet og sende den til England uden trækker og chauffør.

- Dette vil jo helt naturligt skabe mere trafik i de havne, der har specialiseret sig i at transportere uledsagede trailere til England, heriblandt Esbjerg, siger Morten Kjærgaard.

Læs også: Så går DFDS til stålet med nye ro/pax-færger

Hos DSV er man i fuld gang med at forberede sig til Englands udtræden af EU, og virksomheden vil være klar til at kunne håndtere alle tænkelige scenarier.

- Vi forsøger faktisk at tage de positive briller på, siger Morten Kjærgaard.

- Og vi tror på, at de nye regler kan afføde andre typer opgaver for os på sigt. Registrering af varer, toldregler, mv. kommer højst sandsynligt til at medføre efterspørgsel på nye typer rådgivning blandt vores kunder,

Nye markeder

Men selv om en hård Brexit på denne måde kan åbne for nye markedsområder for DSV, er Morten Kjærgaard ikke i tvivl om, at DSV og branchen gerne ville have været Brexit foruden.

- Det skaber en masse usikkerhed. Set med danske briller ville det jo være meget kedeligt, hvis England begyndte at importere mange flere landbrugsvarer fra f.eks. Sydamerika som følge af Brexit. Omvendt giver det DSV nye muligheder, hvis varerne skal transporteres fra nye lande ind og ud af England, siger Morten Kjærgaard.

Læs også: DFDS forventer fortsat vækst i 2019

Han slutter:

- Som en speditionsvirksomhed, der lever af at tilbyde transportløsninger, kan man jo kun blive trist over at kigge ind i en fremtid, hvor det bliver mere besværligt at transportere gods på tværs af landegrænser. Jo mere besværlig udvekslingen er varer bliver, jo færre varer vil der blive transporteret på tværs af grænserne. Det siger al erfaring.

Hos Esbjerg Havn er havnedirektør Ole Ingrisch opmærksom på, at en hård Brexit kan ende med at blive en gevinst for Esbjerg Havn.

- Men det vil jo i givet fald være en gevinst, som kommer på en meget kedelig baggrund. Så det er jo lidt svært at glæde sig rigtig meget over.
Mere om: Brexit | DFDS | Esbjerg Havn
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

Nyhedsbrev

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Online Avis Arkiv

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Plus

Flere DIS-skibe medfører flere søulykker

Antallet af kollisioner, brande og grundstødninger stiger på større lastskibe som følge af flere indflagninger

Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm

'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

Grønlandske søkort må vente til 2026

DSV hæver bud på Panalpina

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Plus

Yndlingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Test sædkvalitet med telefonen

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Automatisk slangeopruller fra TESS

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Send til en kollega

0.233