23948sdkhjf

Dansk app tilbyder sikker vej mellem søfolk og rederier

DIGITALISERING: C-Log har udviklet en cloud- og blockchain-baseret platform til sikker håndtering personlige certifikater og dokumenter

Den danske tech startup, C-Log, vil automatisere processerne omkring kompetence- og kapacitets-håndtering for de søfarende, rederierne og crew management agencies.

Helt specifikt håndterer C-Log verifikation af person-ID og certifikat-data, der muliggør for såvel den enkelte søfarende som rederier og crew-management selskaber at opbevare, tilgå, kontrollere, validere og administrere lovpligtige og personfølsomme certifikater i et systemdesign, som er både simpelt og sikkert.

C-Log har siden årsskiftet med støtte fra Den Danske Maritime Fond udviklet en digital, cloud- og blockchain baseret platform til sikker håndtering af crew-certifikater, der dels gratis bliver tilgængelig som en app til IOS og Android målrettet den søfarende, samt dels på abonnementsbasis udbydes som et værktøj til rederierne og bemandingsbranchen.

Global maritim ID

Produktet udvikles ifølge C-Log i to trin. Først app’en med fokus på de søfarende. I første version af app’en kan den søfarende oprette en profil, hvor profilen bliver tildelt et unikt ID, som bliver den søfarendes globale maritime ID-nummer i systemet.

– Med M.ID (det maritime ID, Red.) vil vi gerne være med til at sætte en ny international standard for verifikation af identitet og dokumentation inden for den maritime branche. En, der er gennemsigtig, sikker og demokratisk, forklarer Martin Nielsen, CTO hos C-Log.

Derudover kan den søfarende tilføje sine certifikater og al anden dokumentation, f.eks. sejltid, sundhedsattest eller hyrekontrakt på en måde, der opfylder kravene i GDPR (EU’s persondataforordning). Det vil sige, at den søfarende har 100 pct. kontrol over egne data med en consent-log, der viser, hvem der er delt data med – ligesom vedkommende til enhver tid kan stoppe delingen af data.

Baseret på blockchain

– Vi undgår helt, at der cirkulerer dokumenter med personfølsomme oplysninger. Det kunne f.eks. være pdf-filer som du på ingen måde kontrollere, hvor de havner henne. Al datahåndtering foregår krypteret, baseret på bl.a. blockchain-teknologi, som vores software bygger på, forklarer Martin Nielsen, og uddyber:

– Det er den enkelte søfarende, der giver samtykke til, at dataene bliver lagt ind i systemet, og det er også vedkommende, der giver adgang til, at f.eks. træningspartnere eller lignende kan tilgå data i en “view-only” funktion. Endelig kan dataene heller ikke eksporteres ud af systemet.

Andet trin i produktudviklingen, som ifølge Martin Nielsen, har fokus på rederierne og på, hvordan de kan anvende app’en til at leve op til de stadig stigende compliance-krav.

HR-værktøj for rederier

Sideløbende arbejdes der med integration og verifikation af de dokumenter og certifikater, den søfarende lægger op. Ikke mindst i forhold til maritime uddannelsesinstitutioner og enkeltlandes søfartsstyrelser, som er de udstedende myndigheder af certifikater. Igen er der ikke tale om en automatisk delingsproces, men om at skabe et let tilgængeligt interface for den søfarende til selv at integrere disse dokumenter ind i app’en.

Ifølge Martin Nielsen er softwaren og app’en fra start tænkt som en global platform, men i første omgang fokuseres der, ud over på Danmark og Skandinavien, på fem lande, som alle er storleverandører af søfolk til den globale skibsfart; Filippinerne, Kina, Indien, Ukraine og Rusland.

Ud over at tjene som et værktøj for rederierne til at håndtere det øgede compliance- og kompetencekrav, skal rederierne også kunne bruge softwaren til at opbygge en såkaldt ”manning matrix template”, hvor interne kompetencekrav for at bemande den aktuelle flåde i forhold til gældende lovgivning listes og administreres.

Det vil sige, at rederiet i et dashboard kan se helt præcist, hvilke medarbejdere, der er i compliance - og hvilke, der ikke er.

FAKTA om C-Log app’en og Blockchain-teknologien

Således beskriver C-Log baggrunden for projektet over for Den Danske Maritime Fond:

”Søfartsindustrien står over for øgede compliance-krav, som eksempelvis den kommende persondataforordning fra EU (GDPR). Compliance-kravene kommer udover den lange række af regler og lovgivning, som industrien allerede i dag skal overholde. Én af de eksisterende regler er, at skibsbesætninger skal kunne fremvise certifikater på uddannelse. I dag opbevares certifikater på print og ikke i fuldt valideret, digital form, men der er en stor usikkerhed forbundet med denne håndtering. Det kan ikke blot skabe et usikkert arbejdsmiljø; det kan også hurtigt blive meget økonomisk kostbart for rederiet ikke at have styr på compliance.”

Således beskrives begrebet Blockchain af Wikipedia:

”En blockchain (blok-kæde) er en kontinuerligt voksende liste af blokke, som er forbundet med kryptografi. Hver blok indeholder typisk en kryptografisk henvisning til den foregående blok, et tidsstempel samt et antal transaktioner. Blockchains er designet til at gøre det meget vanskeligt at ændre tidligere transaktioner. Funktionelt kan en blockchain ses som en åben distribueret journal, som kan registrere transaktioner mellem to parter på en effektiv og verificerbar måde. Anvendt som distribueret journal administreres en blockchain typisk af et peer-to-peer-netværk, som overholder en protokol for validering af nye blokke. Når en transaktion først er registreret i en blok, kan ændringer kun gennemføres ved også at ændre alle efterfølgende blokke i samarbejde med hovedparten af det netværk, som driver den givne blockchain.”

Mere om: C-Log
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Søby Værft kan tilbageholde Ellen

Ny dokumentarfilm skal tiltrække flere kadetter til Mærsk

Mærsk har for nylig færdiggjort optagelserne til en ny dokumentarfilm, der skal give unge et realistisk billede af livet til søs. Filmen skal bruges som værktøj i rederiets rekrutteringsindsats

Plus

Se billederne: Her er de vildeste skibe i 2018

Danmark stadig under radaren hos The Royal Institution of Naval Architects, men det danske 2019-felt er stærkt

VIDEO: Se russisk atomisbryder i aktion

VIDEO
Aalborg Portland indsætter ny specialbygget flåde

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre nye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere godt én million ton cement om året

Nyhedsbrev

Plus 1

Mærsk slås mod øget statsstøtte

Asiaterne opgraderer deres statsejede containerflåder, og flere års appetit på megaskibe giver overkapacitet i markedet. Det kommer Mærsk til at slås med i en årrække, men alligevel er en bedring på vej, forlyder det. Ordrebogen er nemlig historisk lav

Online Avis Arkiv

Store shippingbanker sammen om grønne krav til udlån

En række store shippingbanker er gået sammen om at tage klimaovervejelser med i vurderingen af nye udlån. Mærsk bakker op.

DFDS udstikker kursen for de næste fem år

Fire strategiske søljer skal holde DFDS på stabil vækstkurs frem mod overskud på 5,5 mia. kr. i 2023

USA sender flere soldater til Mellemøsten som advarsel til Iran

Esvagts første langtidskontrakt i UK forlænges igen

Iran sender eksperter ud til 'Front Altair'

Norges turistindustri advarer mod krydstogtskibe

Mærsk i Nordøst-samarbejde med Rosatomflot

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Til forsvarsadvokats store overraskelse valgte Vestre Landsret at skærpe Lars Møllers straf

Efter tanker-angreb: Saudi-Arabien giver Iran skylden

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Plus

VIP-sejlads under Folkemødet

USA’s ambassadør var med om bord og sikkerheden var i top, da ’Postbåden Peter’ repræsenterede Det Blå Danmark under Folkemødet

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Plus

Torm tager hul på ny skibsserie fra Guangzhou

Første MR-tanker købt på roden sidste år, er nu leveret og sat i Dansk International Skibsregister

Kendt natfærge på visit i hovedstaden

Plus

Sådan sluttede den gyldne epoke for Lauritzens køleskibe

Anden halvdel af historien om J. Lauritzens køleskibe. Pool-samarbejder, familie-skibene og containers indtog

Plus 2

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Navigatører sender papirsøkort på pension

Når elever på Marstal Navigationsskole møder op efter sommerferien, er det gamle utidssvarende stof skåret ind til benet og erstattet med undervisning på kortplottere og i fremtidens autonome systemer. It-revolution skal lokke unge til

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Få Adgang Til Vores Webshop Nu →→→→ Og få hele pakken, uden nogle forpligtelser!

Elbo Pin Kobling

Lækker biogassen? FLIR GF77 til visualisering af Metangaslækager

Ny SNYPER-LTE Graphyte signaltester - analyserer flere netværk samtidig

Produktfokus: Svingkraner

Marine cylinder: 2 trins teleskop

Optimer driften med nøjagtig temperaturovervågning

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Bruger du den rigtige automatsikring?

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Trimble SiteVision

3G-netværket har talte dage

Fuld GNSS Tilt Compensation

Teknologi og innovation på folkemødet

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Hydraulikslanger og Indstik

Buet hærdet glas i bedste kvalitet

Læs nyeste kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.298