23948sdkhjf

"Jeg vil ud, hvor jeg kan føle mig fri"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Victor Gjedde, Værløse, læser til skibsassistent hos Martec i Frederikshavn

- Jeg vil være sømand, fordi arbejdsforholdene til søs er lige noget for mig. At arbejde i en turnus, hvor man er tre uger til søs og bagefter holder tre uger fri er ganske enkelt lige noget for mig. Det er jo lige som at gå på ferie hver tredje uge. Perfekt!

- Friheden om bord på et skib tiltaler mig. jeg forestiller mig, at man arbejder som et godt team, når man er sammen til søs og er sammen om at løse problemerne. Det er ikke så rigidt. Man er jo alle sammen i samme båd og bliver nødt til at arbejde sammen.

- Jeg har altid følt mig tæt forbundet til havet. Jeg har windsurfet rigtig meget, og jeg er en ivrig sportsdykker. Så at komme til søs skræmmer mig ikke.

- Jeg er fra Værløse, men at tage til Frederikshavn for at gå i skole forekommer helt naturligt. Jeg ville tværtimod meget gerne langt væk. Det er jo meget let, man flytter bare ind på skolehjemmet, og så går alting af sig selv.

- Indtil for nylig arbejdede jeg som selvstændig vognmand i København. Men jeg løb sur i det. Det var en masse slid og slæb for en meget lille løn. Det var indbegrebet af ufrihed, og det stik modsatte af livet til søs, forestiller jeg mig.

- Jeg har ikke nogen præcis drøm om at opnå en bestemt position. Min drøm er at få et job, hvor jeg oplever en høj grad af frihed og ansvar. Min drøm er at blive ansat i et rederi, hvor jeg kan være i mange år og hvor jeg føler mig godt tilpas. At arbejde på et bjærgningsskib eller et dykkerskib ville være ultimativt fedt.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Hurtigrutens danske hotelchef har en krævende opgave

Danske Thomas Westergaard er strøget til tops i Norges store kystpassagerrederi, Hurtigruten. Men det lå ikke i kortene, at hotelmanden skulle ende i søfart

Plus

Mere gods sejles uden om Danmark

SHORTSEA: Color Line køber ro/ro-skib fra Finnlines for at øge trailerkapacitet mellem Oslo og Kiel

Ny formandspost til Ole Ingrisch

Ny konsulent på plads hos Sea Health & Welfare

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Nyhedsbrev

Plus

Københavnsk specialrederi sælger til Tyskland

Tysk tankrensningsselskab overtager specialfartøj fra Føniks

Online Avis Arkiv

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Plus

Prisseddel på Evergas’ otte ethylen-skibe

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Plus 1

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Ny rapport: Guinea-bugten er farlig

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.161