23948sdkhjf

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

A.P. Møllers rederiaktiviteter blev grundlagt i 1904, men der skulle gå 24 år før man blev et decideret linjerederi.

I begyndelsen handlede det om trampfart, mæglervirksomhed og skibsbygning, men A.P. Møller mente, at der ville være en god forretning i at sejle gods rundt i verden efter en nøje tilrettelagt sejlplan.

Den første store aftale blev indgået med en række partnere langt væk fra Danmark.

Ford Motor Company havde en samlefabrik i Japan, og det lykkedes at få en aftale om transport af bildele fra USA.

Denne aftale om regelmæssige afskibninger af bildele dannede grundlaget for månedlige afsejlinger fra USAs østkyst.

Den første rute
Den første rejse begyndte mere præcist den 12. juli 1928 i Baltimore.

'Leise Mærsk’ anløb New York og Savannah inden skibet anløb Panama og derefter San Pedro - som dengang var havnen i Los Angeles.

I Japan anløb skibet Yokohama den 10. september, og fortsatte til Kobe og Moji før den videre færd til Manila og Iloilo i Philippinerne.

Trampskibe
’Leise Mærsk’ ankom retur til New York den 9. december.

I mellemtiden var rejse nummer to undervejs, og derfra var (næsten) regelmæssige, månedlige afgange - schedulerne var ikke så rigide i de dage.

Læs også: Containerrater falder for fjerde uge i træk

Initiativet var en succes. Til erstatning for de knapt så egnede trampskibe modtog Maersk Line sit første specialdesignede linjeskib fra Odense Staalskibsværft i 1930.

’Gertrude Mærsk’ var udstyret med faciliteter for almindelig tørlast: Vegetabiliske olier, silke og kølerum til frugt og grønt.

Tilsvarende skibe tilgik rederiet i de følgende år.

Fra 1934 indførtes afsejlinger hver 14. dag.

Læs også: 'Venta Maersk' afslutter tur nord om Rusland

USA-Asien ruten blev udvidet med anløb i Shanghai og Hong Kong, men yderligere planer blev bremset af Anden Verdenskrig.

Linjefarten på Maersk Lines eneste rute blev genoptaget i 1946.

I løbet af det næste årti etablerede Mærsk egne kontorer i Japan, Thailand og Indonesien.

Kundebasen blev øget, og nye ruter i Asien, Japan-Mellemøsten og Japan-Vestafrika blev startet efterhånden som mulighederne bød sig.
Mere om: Maersk Line


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Bo Leth Andersen
- I begyndelsen handlede det om tankskibe, mæglervirksomhed og skibsbygning,
Nej ikke tankskibe, men trampskibe, tørlastskibe i time- eller trip charter.
De første tankskibe kom vist også i 1928.

Nicolai Østergaard
Mange tak for kommentaren, Bo. Det var en tanketorsk, og det har du jo naturligvis helt ret i. Det rederi, der blev oprettet i 1928 var jo netop et fællesrederi for tank- og linjefart...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Marina klager over grønt lys til ophug på Assens Skibsværft

Plus

Dansk suverænitet afhænger af dyr isteknologi

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

Containerrater står og falder med oplagte 2M-skibe

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Nyhedsbrev

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Online Avis Arkiv

Miljøminister vil afsætte 12 mio kroner til svovlkontrol

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

VIDEO: Se nybygget CMA CGM-skib ramme kaj

Plus

Torm sælger handysize’er

TANK: Hong Hong-interesser har været på secondhand-indkøb blandt Torms mindste skibe

Maersk Drilling sikrer ny kontrakt for 'Maersk Intrepid'

Plus

Ganzhorns hjerte banker for de søfarende

Fritz Ganzhorn var overrasket over at blive opsagt som direktør fra Søfartens Ledere efter 19 år på posten. Nu ser han frem og er åben for muligheder både i og udenfor den maritime branche

Nu starter udvidelsen af Gøteborg Havn

Danske Redere: Der er håb for sømandsskatten

Plus

Fagforbund: Norsk forslag er en trussel mod europæiske søfolk

CO-Søfart har sendt en protest til Norges regering over forslag, der vil lade færgerederiet Color Line hyre billig udenlandsk arbejdskraft til Kiel-færgerne

Plus

50 år: Maskinmestrenes formand kom hovedkuls ind på posten

Plus

Søfarten bør være afgørende Brexit-tema for Danmark

Ugens maritime synspunkt

Plus

Fjord Lines topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job hos det norske færgerederi risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Fritz Ganzhorn fratræder

Plus

DFDS-konkurrent i offensiven i Nordeuropa

SHORTSEA: Finnlines’ italienske ejer løftede sløret for ny serie af mega-ro/pax-færger til Østersøen

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

MHI Vestas præsenterer den første 10MW vindturbine i historien

Carsten Mortensen forlader BW Group af personlige årsager

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Vi foretager alle typer prøvebelastninger med waterbags – f.eks. denne med en waterbag på hele 100T

Mirit Glas tilbyder skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

ABB vinder 20 MUSD ordre på innovativ offshore vindtransformer

Temadag om varmemåling og varmeregnskaber 2018

SITECH ansætter ny sælger til Nord- og Vestjylland

Send til en kollega

1.667