23948sdkhjf

Gennembrud hos Ford i 1928 skabte nutidens Maersk Line

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hvordan blev Mærsk egentlig et linjerederi? For at finde svaret skal man tilbage til 1928 og en specifik kontrakt med motorfabrikanten Ford Motor Company, der skulle have bildele transporteret fra USA til en ny samlefabrik i Japan

A.P. Møllers rederiaktiviteter blev grundlagt i 1904, men der skulle gå 24 år før man blev et decideret linjerederi.

I begyndelsen handlede det om trampfart, mæglervirksomhed og skibsbygning, men A.P. Møller mente, at der ville være en god forretning i at sejle gods rundt i verden efter en nøje tilrettelagt sejlplan.

Den første store aftale blev indgået med en række partnere langt væk fra Danmark.

Ford Motor Company havde en samlefabrik i Japan, og det lykkedes at få en aftale om transport af bildele fra USA.

Denne aftale om regelmæssige afskibninger af bildele dannede grundlaget for månedlige afsejlinger fra USAs østkyst.

Den første rute
Den første rejse begyndte mere præcist den 12. juli 1928 i Baltimore.

'Leise Mærsk’ anløb New York og Savannah inden skibet anløb Panama og derefter San Pedro - som dengang var havnen i Los Angeles.

I Japan anløb skibet Yokohama den 10. september, og fortsatte til Kobe og Moji før den videre færd til Manila og Iloilo i Philippinerne.

Trampskibe
’Leise Mærsk’ ankom retur til New York den 9. december.

I mellemtiden var rejse nummer to undervejs, og derfra var (næsten) regelmæssige, månedlige afgange - schedulerne var ikke så rigide i de dage.

Læs også: Mærsk-søfolk får hurtigere internet

Initiativet var en succes. Til erstatning for de knapt så egnede trampskibe modtog Maersk Line sit første specialdesignede linjeskib fra Odense Staalskibsværft i 1930.

’Gertrude Mærsk’ var udstyret med faciliteter for almindelig tørlast: Vegetabiliske olier, silke og kølerum til frugt og grønt.

Tilsvarende skibe tilgik rederiet i de følgende år.

Fra 1934 indførtes afsejlinger hver 14. dag.

Læs også: Maersk Line har fået ny sømandsboss

USA-Asien ruten blev udvidet med anløb i Shanghai og Hong Kong, men yderligere planer blev bremset af Anden Verdenskrig.

Linjefarten på Maersk Lines eneste rute blev genoptaget i 1946.

I løbet af det næste årti etablerede Mærsk egne kontorer i Japan, Thailand og Indonesien.

Kundebasen blev øget, og nye ruter i Asien, Japan-Mellemøsten og Japan-Vestafrika blev startet efterhånden som mulighederne bød sig.
Mere om: Maersk Line
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)
Forsiden lige nu

Fayard: Støtte til Søby Havn er ulovlig

Plus

Københavns mæglere erobrer tørlastmarked

Tørlastbrokerne i København udgør nu en af de største hubs i Europa, og indflydelsen stiger. Maersk Brokers opkøb af Wonsild Dry skal ses i det lys

Næste Global Maritime Forum bliver i Singapore

Plus

Store danske mæglere spiser de små

Afgørelse: Boreriggene i Frederikshavn er lovlige

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

'Ellen' har fået sine sidste batterier

Samtlige 840 batterier er nu installeret i elfærgen 'Ellen'

SDK Shipping flytter ud på Østhavnen i Aalborg

Plus

Maritime virksomheder får hjælp til at styre gennem regeljunglen

Iværksætter har fået støtte fra Den Danske Maritime Fond til et nyt projekt, der skal hjælpe maritime virksomheder med at leve op til regler og krav

Plus

United Heavy satser på Nordøstpassagen

Det Lars Rolner-ejede projektlastrederi United Heavy Lift er et af de rederier, der bruger Nordøstpassagen fra Asien til Europa. Og rederiet mærker en markant øget efterspørgsel, siden varerne kan komme hurtigere frem end via Suez-kanalen

Se animation af 'Helge Ingstad'-kollision

Endelig et godstog igennem Esbjerg Havn

Hærværk indstiller færgen 'Bitten Clausen'

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Australien overvejer scrubber-forbud

ABB: Autonomi betyder ikke ubemandet

Maersk Broker overtager Wonsild Dry

Mærsk ved at vågne fra digital drøm med IBM

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Svendborg Søfartsskole får ny uddannelse

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers har givet grønt lys for, at det fra næste år bliver muligt at fortsætte uddannelsen fra ubefaren til befaren skibsassistent i Svendborg

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

200 hjemløse holdt julefrokost på Oslo-båden

Mærsks kreditvurdering lider under handelskrig

DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

EU godkender tre ophugningsværfter uden for EU

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Nyt højdynamisk servosystem fra Siemens

Lad os opfylde dine juleønsker

Spar penge på bortskaffelse af INDUSTRISPILDEVAND

Vedligeholdelse skal prioriteres højt

Send til en kollega

0.359