23948sdkhjf

Forsvarsministeriet får kritik i sag om nordkoreanske tvangsarbejdere

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Kontrolinstans kritiserer, at Forsvarsministeriet ikke gjorde nok for at sikre sig imod brud på menneskerettigheder, da 'Lauge Koch' blev bygget

Forsvarsministeriet har ikke gjort nok for at sikre sig mod brud på menneskerettigheder og arbejdstageres rettigheder under byggeriet af inspektionsskibet 'Lauge Koch'.

Det konkluderer den såkaldte Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI) i en ny udtalelse, skriver Information.

MKI er en uafhængig institution, der holder øje med, om virksomheder og myndigheder overholder OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder.
Information og DR afslørede sidste efterår, at nordkoreanske tvangsarbejdere med al sandsynlighed er blevet brugt under byggeriet af skroget, som fandt sted i Polen.

MKI har ikke undersøgt, hvorvidt nordkoreanerne rent faktisk har arbejdet på det danske skib, men kritiserer ministeriet for ikke at have gjort nok for at forhindre krænkelser af arbejdstageres rettigheder.

MKI konkluderer, "at Forsvarsministeriet ikke har udført due diligence (nødvendig omhu, red.) i overensstemmelse med OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder i forbindelse med indkøbet af inspektionsfartøjet 'Lauge Koch'".

Læs også: Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

Forsvarsministeriet har hidtil hævdet, at det ikke kunne stille krav om CSR (Corporate Social Responsibility) i kontrakten, da det ville være i strid med en gammel kontrakt fra 2004. Men det afviser MKI og konkluderer, at ministeriet var forpligtet til at stille krav.
MKI kritiserer også Forsvarsministeriet for ikke at have gjort nok for at vurdere risikoen for, at menneskerettigheder og arbejdstageres rettigheder kunne blive krænket under byggeriet. For eksempel ved at besøge byggeriet med det formål.

En meget, meget dårlig sag

Forsvarsministeriet har tidligere over for Information hævdet, at ansvaret for CSR lå hos leverandøren Karstensens Skibsværft. Men det afviser MKI også. Ansvaret lå både hos Forsvarsministeriet og leverandøren, lyder det i udtalelsen.

Forsvarsordfører Holger K. Nielsen (SF) kalder forløbet en "meget, meget dårlig sag for Forsvarsministeriet".

- Selvfølgelig har ministeriet et ansvar for, at der ikke bliver brugt nordkoreanske tvangsarbejdere på deres skib. Det handler ikke kun om arbejdstagerrettigheder, men også om at man jo indirekte kommer til at støtte det nordkoreanske regime, siger han.

Læs også: Søværnet skal fjerne miner for Nato

Martin Lidegaard (R) kalder sagen for "et eksempel på, hvordan man ikke skal gøre".

Forsvarsministeriet skriver til Information, at "Forsvarsministeriet tager MKI’s udtalelse til efterretning", og at dets materiel- og indkøbsstyrelse nu har sat gang i et arbejde "med at styrke fokus på virksomheders samfundsansvar" i forbindelse med kommende indkøb.

MKI har givet Forsvarsministeriet et år til at komme med en redegørelse af, hvordan det går med at udvikle nye systemer til at sikre, at ministeriet lever op til OECD’s retningslinjer.

Mere om: 'Lauge Koch' | Forsvaret
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Esvagt-ansatte styrker søsikkerhed i fritiden

World Marine peger på menneskelig fejl bag kollision

Det var ikke en teknisk fejl, der førte til 15 tilskadekomne i en kollision med CTV'en 'World Bora', oplyser World Marine Offshore

Plus

Mærsk-direktør om scrubbere: Tåbeligt

Selv om Mærsk vil investere 263 mio. dollars i scrubbere skal det ikke tolkes derhen, at virksomheden er begejstret for teknologien

Plus

Mærsk-topchef: Vi har et problem

Mærsk-aktien dykker med knap 10 pct. efter skuffende regnskab – adm. direktør Søren Skou mangler at vise selskabets aktionærer, at han kan øge indtjeningen: "Vi har et indtjeningsproblem," erkender topchefen

Sløje forventninger trækker Mærsk-aktie ned efter årsregnskab

Efter et 2018, hvor høje bunkerpriser har tynget på driften, forventer Mærsk status quo i 2019.

Nyhedsbrev

Rederier går til domstole for at stoppe Femern

Scandlines og Stena Line har efter EU-dom stævnet Finansministeriet for at få standset penge til Femern-forbindelsen

Online Avis Arkiv
Plus

Maersk Drilling bliver børsnoteret 4. april

Aarhus-politikere vil have landstrøm til cruise-skibe

Fjernstyrede arbejdsfartøjer breder sig

Bekæmpelse af forurening, indsatser ved søulykker og fritidssejlads bliver de nicher i søfarten, hvor de fjernstyrede skibe vil få deres gennembrud på den korte bane, lyder forudsigelsen fra branchekender

15 tilskadekomne efter kollision med danske 'World Bora'

Samtlige om bord på det danskflagede crew transfer-skib 'World Bora' er kommet til skade efter en kollision med general cargo-skibet 'Raba' ud for Rügen

DP World køber DFDS-konkurrent for 2,8 milliarder

Dok-uheld koster overskuddet i Hirtshals Yard

To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

Plus

Mærsk forholder sig neutralt til scrubberforbud

Plus

Åbne scrubbere under beskydning tæt på 2020-krav

Singapores forbud mod åbne scrubbere har skabt international usikkerhed om miljøpåvirkningen fra scrubbervand

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Plus

Rederier: Nej til lokale forbud mod åbne scrubbere

Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HF udvider økonomi

CO2 neutralt website

Nedtællingen er startet til Fredericia Boat Show 2019

Endnu en ny fritstående traverskran er taget i brug hos en kunde

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Logistikløsning til intelligente fabrikker

Gå-hjem-møde - opkvalificering for maskinførere

Tranemo sikkerhedssko nyt 2019 katalog

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

3o ton tung wiretromle til reparation hos MarineShaft A/S

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Test sædkvalitet med telefonen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

40 m. 2" Fuel-slange på automatisk slangeopruller

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Send til en kollega

0.186