23948sdkhjf

Forsvarsministeriet får kritik i sag om nordkoreanske tvangsarbejdere

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Kontrolinstans kritiserer, at Forsvarsministeriet ikke gjorde nok for at sikre sig imod brud på menneskerettigheder, da 'Lauge Koch' blev bygget

Forsvarsministeriet har ikke gjort nok for at sikre sig mod brud på menneskerettigheder og arbejdstageres rettigheder under byggeriet af inspektionsskibet 'Lauge Koch'.

Det konkluderer den såkaldte Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI) i en ny udtalelse, skriver Information.

MKI er en uafhængig institution, der holder øje med, om virksomheder og myndigheder overholder OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder.
Information og DR afslørede sidste efterår, at nordkoreanske tvangsarbejdere med al sandsynlighed er blevet brugt under byggeriet af skroget, som fandt sted i Polen.

MKI har ikke undersøgt, hvorvidt nordkoreanerne rent faktisk har arbejdet på det danske skib, men kritiserer ministeriet for ikke at have gjort nok for at forhindre krænkelser af arbejdstageres rettigheder.

MKI konkluderer, "at Forsvarsministeriet ikke har udført due diligence (nødvendig omhu, red.) i overensstemmelse med OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder i forbindelse med indkøbet af inspektionsfartøjet 'Lauge Koch'".

Læs også: Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

Forsvarsministeriet har hidtil hævdet, at det ikke kunne stille krav om CSR (Corporate Social Responsibility) i kontrakten, da det ville være i strid med en gammel kontrakt fra 2004. Men det afviser MKI og konkluderer, at ministeriet var forpligtet til at stille krav.
MKI kritiserer også Forsvarsministeriet for ikke at have gjort nok for at vurdere risikoen for, at menneskerettigheder og arbejdstageres rettigheder kunne blive krænket under byggeriet. For eksempel ved at besøge byggeriet med det formål.

En meget, meget dårlig sag

Forsvarsministeriet har tidligere over for Information hævdet, at ansvaret for CSR lå hos leverandøren Karstensens Skibsværft. Men det afviser MKI også. Ansvaret lå både hos Forsvarsministeriet og leverandøren, lyder det i udtalelsen.

Forsvarsordfører Holger K. Nielsen (SF) kalder forløbet en "meget, meget dårlig sag for Forsvarsministeriet".

- Selvfølgelig har ministeriet et ansvar for, at der ikke bliver brugt nordkoreanske tvangsarbejdere på deres skib. Det handler ikke kun om arbejdstagerrettigheder, men også om at man jo indirekte kommer til at støtte det nordkoreanske regime, siger han.

Læs også: Søværnet skal fjerne miner for Nato

Martin Lidegaard (R) kalder sagen for "et eksempel på, hvordan man ikke skal gøre".

Forsvarsministeriet skriver til Information, at "Forsvarsministeriet tager MKI’s udtalelse til efterretning", og at dets materiel- og indkøbsstyrelse nu har sat gang i et arbejde "med at styrke fokus på virksomheders samfundsansvar" i forbindelse med kommende indkøb.

MKI har givet Forsvarsministeriet et år til at komme med en redegørelse af, hvordan det går med at udvikle nye systemer til at sikre, at ministeriet lever op til OECD’s retningslinjer.

Mere om: 'Lauge Koch' | Forsvaret
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Sommerferie på Søfart

Faaborg-rederi konkurs

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Nyhedsbrev

8.327 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Online Avis Arkiv
Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Ministerbesøg hos Esvagt

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

1

Danmark har nu verdens femtestørste handelsflåde

Wrist Ship Supply på opkøb

1

Krydstogtskibe lægger oftere til kaj i provinsen

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

God sommer

Teknologisk Instituts energiledelsesuddannelse med certifikatmulighed start...

Send til en kollega

0.17