23948sdkhjf

Martec lancerer nyt fjernstudie

På opfordring fra erhvervslivet gør Martec det ny muligt at blive skibsmaskinist, imens man arbejder til søs

Martec har lyttet til erhvervets opfordring. En gruppe af undervisere med flere års erfaring fra skibsmaskinistuddannelsen har nu udviklet et nyt fleksibelt forløb med start i oktober i år, hvor det bliver muligt at følge undervisningen til søs.

- Vi forventer, at uddannelsen i sin nye form bliver mere attraktiv for de studerende og at tiltaget vil medføre et stigning i søgningen til skibsmaskinistuddannelsen,” siger Martecs vicedirektør Brian Thomsen i en pressemeddelelse.

Oprindeligt var skibsmaskinistuddannelsen en del af maskinmesteruddannelsen, men efter en uddannelsesreform i 00'erne, hvor maskinmesteruddannelsen blev omlagt, blev skibsmaskinistuddannelsen til en selvstændig uddannelse.

Skibsmaskinistuddannelsen har i sin nuværende form som selvstændig uddannelse været gennemført 21 gange på Martec. Uddannelsen er normeret til et år, og modellen har hidtil været, at den studerende har skullet være på skolen i ca. 30 uger efterfulgt af en praktikperiode.

Det nyudviklede forløb er opdelt i 4 perioder, 3 teorimoduler á 10 uger efterfulgt af en praktikperiode til søs.

Praktik og uddannelse på samme tid

Til forskel fra tidligere er der nu kun krav om tilstedeværelse på Martec i 12 af de 30 uger. Hvert modul på 10 uger indledes og afsluttes med en tilstedeværelsesperiode på to uger. Her vil den studerende skulle gennemføre forskellige kurser inden for fx søsikkerhed, brandbekæmpelse, førstehjælp mv., ligesom der skal gennemføres forskellige obligatoriske laboratorieøvelser på skolen.

Tilstedeværelsesperioderne i slutningen af hvert modul vil også skulle bruges på eksamen i de fag, der er gennemgået på modulet. Hvis den studerende vælger det, kan praktiktiden inkl. udfyldelse af uddannelsesbogen i princippet nu gennemføres sideløbende med undervisningen. Herved kan de studerende overføre den modtagne undervisning direkte til sit job

I løbet af de 6 ugers studietid imellem tilstedeværelsesperioderne på hvert modul vil den studerende modtage undervisning på andre måder end traditionel konfrontationsundervisning. Her skal den studerende selvstændigt eller i studiegrupper arbejde med det faglige stof og aflevere forskellige obligatoriske opgaver, ligesom de studerende på faste tidspunkter vil have mulighed for at blive vejledt på forskellig vis af de tilknyttede undervisere.

- Søgningen til skibsmaskinistuddannelsen har traditionelt været fra hele Danmark såvel som fra Grønland. I det nye setup vil vi tilbyde at arrangere kost og logi for de studerende, som har bopæl så langt fra skolen, at de i forbindelse med tilstedeværelsesmodulerne har behov for det, siger Brian Thomsen.

Skibsmaskinister får typisk jobs i den mindre skibsfart og i specialskibe og kan opnå maskinchefpapirer i skibet på op til 3000 kW. En dygtig maskinist tjener og får udbetalt i omegnen af 30.000 kr/md og har også mulighed for at tage ansættelse i udlandet, da uddannelsen følger den internationale uddannelsesstandard STCW.

Den hidtidige maskinistuddannelse udbydes fortsat og gennemføres i det omfang der er tilstrækkelig søgning, oplyser Martec.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125