23948sdkhjf

Erfarne apteringsfolk blev selvstændige midt i krisetid

IVÆRKSÆTTERE: Fem spørgsmål til en af iværksætterne bag den halvandet år gamle Esbjerg-virksomhed Seacabin

– Vores baggrund er i olie og gas, men vores nuværende tilgang er meget bredere. Den erfaring, vi har fra apteringsprojekter på rigge og platforme kan vi konvertere til også at inkludere både vind- og marineområdet. Lidt populært sagt; er det noget, der foregår på vandet og har med aptering at gøre, så er det et marked for os, siger Allan Hundrup, administrerende direktør og partner i den kun halvandet år gamle virksomhed Seacabin A/S med adresse i Esbjerg.

Allan Hundrup er nu sammen med forretningspartneren Allan Sejerup Kristiansen inde i det andet hele driftsår med deres fælles iværksættervirksomhed med fokus på apteringsarbejde, Seacabin. Begge er oprindeligt uddannede bygningskonstruktører, og tilsammen repræsenterer de mere end 25 års erfaring fra et arbejdsliv, der på den ene eller anden måde har kredset omkring vedligehold eller konstruktion af beboelsesfaciliteter offshore.

– Vi var kollegaer hos et andet apteringsfirma i Esbjerg, hvor vi efterhånden fandt ud af, at vi delte tanken om at starte noget selv. Min egen baggrund var før dette otte år i Mærsk; De fire år med ansvar for apteringsvedligehold på offshore-installationerne i Nordsøen og dernæst fire år med lignende opgaver hos Mærsk i Qatar. Det er mig, der har det mere kommercielle ansvar, mens Allan, der tidligere har haft egen apteringsvirksomhed, har det mere praktiske med fokus på de specifikke projekter, forklarer Allan Hundrup.

Hvordan var opstarten, som jo fandt sted i et nærmest underdrejet olie-offshoremarked?

– Det var bestemt et hårdt opstartsår med det dårlige offshoremarked. Men alligevel må jeg sige, at vi er blevet modtaget positivt i markedet, hvilket vores foreløbige referenceliste hos flere af de helt store spillere jo også viser. Men det er klart, at det tager tid at komme ind i markedet og få den berettigelse, vi mener vi skal have, siger Allan Hundrup.

Blandt de to store spillere, han nævner, er A2Sea og Maersk Drilling fra henholdsvis den vedvarende og den fossile del af offshorebranchen herhjemme.
Noget af det, der kendetegner branchen for skibsaptering hos en lille virksomhed som Seacabin er et konstant behov for at være yderst fleksibel. Med andre ord at kunne mande op hurtigt - og ligeså hurtigt at kunne mande ned igen, så store opgaver kan løses med kort varsel, og perioder uden projekter omvendt ikke trækker tæppet væk under virksomheden.

Hvordan sikrer I, at jeres virksomhed har den fleksibilitet, det kræver for at være i det her marked?

– Ved i øjeblikket kun at have én ansat montør, der er vores mand ude på sited. Resten af arbejdskraften på montørsiden kommer typisk fra en masse små enkeltmandsvirksomheder, hvor erfarende montører er gået freelance, og som vi så hyrer ind i tidsbestemte perioder til de konkrete projekter, forklarer Allan Hundrup, og fortsætter:

– Samtidigt arbejder vi også tæt sammen med ingeniørvirksomheden BIIR i Aarhus. De arbejder bl.a. meget med MHI Vestas på offshore vind-området. Det betyder bl.a., at vi kan hyre projektlederassistance ind fra dem, når vi har behovet ved store opgaver. Men på længere sigt, når vi er vokset, vil vores faste medarbejderstab da sikkert også være lidt større – men vi skal hele tiden være meget agile og kunne skalere efter behovet.

Har I den nødvendige kapacitet til at byde ind på de mange store turnkey-projekter på værfterne, der hele tiden opstår som følge af boomet i krydstogtindustrien?

– Det er nok ikke os, der på den korte bane får turnkey-ordren på apteringen i 400 kahytter hos f.eks. Meyer Werft. Skal vi alligevel lege med tanken, så ville vi rent faktisk kunne løfte opgaven med assistance fra et polsk montørfirma, jeg har samarbejdet med gennem mange år. Men vi anser da krydstogtmarkedet for særdeles interessant med den vækst det har og de typer af opgaver, det kaster af sig, understreger Allan Hundrup, og fortsætter:

– Noget, som til gengæld kunne ligge godt til os, ville være at deltage i store moderniserings- og ombygningsprojekter på krydstogtskibe ved kaj i en havn. Så er det mindre vigtigt om det foregår her i Esbjerg eller om vi skal sende en container med materialer afsted til f.eks. Hawaii.

Seacabin har endnu ikke haft opgaver i det boomene krydstogtmarked, men Allan Hundrup har tidligere været i spidsen for store komplekse opgaver, der involverede 50 montører, som arbejdede i toholdsskift.

Hvilke projekter er I helt aktuelt i gang med?

– Lige nu er vi både i gang ude i Nordsøen og i Norge. På Nordsøen laver vi tilstandsvurderinger på de faste installationers apteringer, som bl.a. resulterer i, at vi laver anbefalinger til vedligeholdelser og ombygninger de næste mange år. Aktuelt mangler vi kun én platform for at havde været hele raden rundt på dansk sokkel. Det er klart, at dette her også kaster nogle fysiske projekter af sig. Ellers er vi lige nu også i gang med en inspektion for Maersk Drilling på en rig i Norge, opsummerer Allan Hundrup.

Hvad med fremtiden – hvad er jeres mål?

– Det er sådan set bare at holde snuden i sporet. Når man er en nystartet virksomhed er man sårbar, så vi skal vokse langsomt og sikkert mod det lys, der jo heldigvis tegner sig forenden af tunnelen på offshore-området, understreger Allan Hundrup, og forklarer:

– Vejen derhen er, at vi skal dyrke Norge som marked noget mere, end vi har gjort det først halvandet år. Vi er der jo lige nu og har også haft et par andre opgaver deroppe, bl.a. for Statoil. Derfor ved vi, at vi som en dansk virksomhed i Norge står stærkt både pris- og kvalitetsmæssigt.

Mere om: Seacabin
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl

ITF-inspektør beskriver forhold ombord på russisk fragtskib som "rystende", efter at Søfartsstyrelsen finder 37 fejl og mangler

Plus 3

"Danmarks gamle coastere gjorde drenge til mænd"

Danmark er fortsat en coaster-nation, men vores coasterfart er en skygge af sig selv i sammenligning med guldalderen. Forhenværende sømand, Glenn Gormsen, beskriver, hvordan coasterfarten formede en hel generation af danske søfolk

Krydstogt og landstrøm: Vi skal have miljøgevinster for pengene

Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Prisen på råolie stiger med over ti procent, efter at angreb har forstyrret produktionen i Saudi-Arabien

Plus

Ny brancheforening: Skibsmæglere og havnevirksomheder slår sig sammen

Danmarks skibsmæglerforening og Danske Havnevirksomheder lægger sig sammen. Danske Shipping- og Havnevirksomheder skal bl.a. sikre, at offentligt ejede havne ikke tager omsætning fra private virksomheder

Nyhedsbrev

Plus

Politisk strid om dansk flådebidrag til Hormuzflåde

Dansk fregat skal sejle med amerikansk hangarskib i Nordatlanten og Søværnet skal deltage i en europæisk Hormuzflåde. Men på Christiansborg strides politikerne om, hvorvidt Danmark puster til ilden

Online Avis Arkiv
Plus 1

Da der kom en båd med bananer

Tilbageblik på en helt anden tid for danske søfolk med store besætninger, syv messer og en velfærdssekretær – men der kunne også være 40 graders varme i om bord

Plus

Gigant: Ny rekordholder besøgte Europa

’MSC Gülsün’ langs kaj med gammel panamax-søster i Bremerhaven under jomfruturen til Europa

Mærsk-konkurrent kontraherer 10 ultra store containerskibe

Mærsk øger brand-værdi med ny strategi

Dan-Bunkering-sag vokser til over 400 millioner kroner

England vælger dansk design til nye fregatter

Fem nye fregatter til Royal Navy bliver baseret på samme OMT-design som de danske Iver Huitfeldt-fregatter, skriver BBC

Rønne Havn køber stor mobilkran af CMP

Plus

El-færgen ’Ellen’ må fortsat blive i havn

’Ellen’s to maskinrum lukker ned samtidigt – det må de ikke, og fejlen er ikke fundet endnu, hvorfor onsdagens sejlads også er aflyst

Monjasa flytter til shipping-hub i København

Plus

Salg af to skibe fra konkursramte Blue Star Line

Hong Kong-selskab specialiseret i formidling af ophugning køber to af Blue Star Lines ankerhåndteringsskibe

Plus

Ærøxpressen: "Alt går efter planen"

Ærøboerne får to nye færger i indeværende år. Den sagnomspundne batteridrevne ’Ellen’ er, efter to års forsinkelse, endelig i drift, mens bygningen hybridfærgen ’Ærøxpressen’ i højere grad går som planlagt

Plus

Kina debuterer som skibsbygger på krydstogtområdet

Niels-Erik Lunds selskab har 24 dage forud for tidsplanen taget levering af verdens første kinesisk-byggede krydstogtskib til det internationale marked

Kan stadig ikke finde fejlen: Ellen kan ikke bakke

AP Møller vil skabe stærk vindmølle-underleverandør

Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand

Verdens eneste tilbageværende atomdrevne fragtskib kan blive en hyppig gæst i dansk farvand efter større renovering

Hurtigruten kom først med hybridskib gennem Nordvestpassagen

Danske Rederier laver nyt kursus i ledelse

Plus

Ugens leder: Ny havn bukker under for "byudvikling"

Esbjerg-CFO afslutter ’the blue MBA’

Plus

Skal skibstrafik og virksomheder vige for boliger?

Ny bunker trader hos Dan-Bunkering i København

Hess udnævner ny direktør i Danmark

Ny chef for Green Ship of the Future

Plus

Vi er ikke bange for fair konkurrence

Han skal lede ny afdeling i Japan

Slut med dansk CEO i MOL Nordic Tankers

Dansk shipping-ikon skriver erindringer

Svanehøj åbner afdeling i Japan

Plus

Det CO2-neutrale skib handler ikke bare om skibet

Alfa Laval forfremmer Aalborg-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kvalitetssikring skaber værdi for virksomheder

Fjederstyrede sikkerhedsventiler i forskellige designs og standarder - fra ProMetal

Prysmian Group navngiver kommende kabellægningsskib

Meggitt A/S værdsætter digital service & support

Ajos bringer ny Potain-kran til Danmark

ESVAGT planter 1.047 træer

Kraner til Storstrømsbroen

Det kræver innovative partnere og fremtidssikre løsninger at matche mejeribranchens udvikling

Vi har kranløsningen - uanset hvilken industri den skal bruges i!

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Når virksomhedens eneste sikkerhed er usikkerhed

Sådan sikrer vi maksimal hastighed i din produktion

Få bevis på din viden

Overhaul af kompressor

Er sikkerheden i top, når du arbejder i højden?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Styrk kvaliteten af dit arbejde

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer fra ProMetal

Gratis billetter til DanFish International

Handling tæller mere end ord… derfor vil vi gerne vise dig denne video:

Teknisk Messe hos Teknidan

Palfinger Marine - en verdens omspændende organisation på 11.000 medarbejde...

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Optimér din energianvendelse med retvisende nøgletal

Beskyt dine plastikgennemføringer

Send til en kollega

0.201