Tuco vil sælge både til forsvars-industrien

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

OPDATERET. Canadiske Defence Unlimited International skal som ny repræsentant for Tuco Marine markedsføre Pro Zero-bådene til forsvars- og sikkerhedsopgaver.

Opdateret kl  08.58 med kommentarer fra Tuco's adm. direktør Jonas Pedersen.

Tuco Marine har for nylig udpeget det canadiske firma Defense Unlimited International (DUI) til eksklusiv repræsentant for Pro Zero-fartøjer til forsvars- og sikkerhedsopgaver i en række lande.

- Vi er yderst tilfredse med det nye samarbejde med DUI, og vi håber, at samarbejdet kan udvikle sig i de kommende år, siger Jonas Pedersen, adm. direktør for Tuco Marine Group ApS.

Han forklarer over for Søfart, at DUI skal være ansvarlig for regionalt salg af Pro Zero-bådene til klienter i specifikke lande i Nordamerika og Mellemøsten. Han vil dog ikke sætte tal på hvor mange både, Tuco forventer at sælge igennem den nye repræsentant. 

- Men det er et stort selskab med en betydelig omsætning, så jeg forventer da, at det kan flytte noget for os, siger Jonas Pedersen.

Han henviser til, at DUI har en årlig omsætning i USA på 400 mio. dollar, imens der på verdensplan bliver omsat for over en mia. dollar årligt.

Defence tager tid

Jonas Pedersen forventer ikke, at ordrene begynder at vælte ind med det samme. Han beskriver defence-industrien som et "langtrukkent" marked, hvor man i Nordamerika og Europa kan være heldig at vinde et offentligt udbud med hurtig levering, men hvor det forholder sig anderledes i en region som Mellemøsten. 

- I Mellemøsten skal en tender virkelig tilrettelægges. Der skal arbejdes meget med produktet, og det kræver en stor lobbyindsats, før ordren kommer, siger han. 

Teamet bag Defence Unlimited International omfatter tidligere højtstående medlemmer af det amerikanske militær, National Security Agency, U.S. Cyber Command, Military Intelligence. Dertil kommer ledere fra den private sektor, der har ledet sikkerheds- og efterretningsvirksomheder med milliardomsætning for den amerikanske regering og dens allierede.

Tuco begrunder desuden valget af Defence Unlimited International som repræsentant med, at den canadiske virksomhed og dens strategiske partnere har en lang historie med operationer verden over. Og så har ledelsen en lang historie med at udvælge og samle kvalificerede fagfolk til at planlægge og levere missionsstøtte og praktisk uddannelse.

Samme båd til flere segmenter

Pro Zero-serien omfatter Fast Rescue Boats, arbejdsbåde og Daughter Crafts. Bådene til forsvarsindustrien er specialdesignede og omfatter hurtige og lette, patruljebåde, indsatsfartøjer og både til flodpatruljering og andre maritime sikkerhedsopgaver.

Jonas Pedersen fortæller, at bådene til forsvarsindustrien ikke adskiller sig nævneværdig fra dem, der bliver solgt som redningsbåde i offshoreindustrien eller som arbejdsbåde i fx. norsk fiskeopræt, der pt. er den største aftager af Pro Zero-seriens arbejdsbåde. 

- Nogle af bådene er helt de samme på nær farven. For det er klart, at orange ikke går til defence, der også skal markedsføres helt anderledes, siger han og understreger desuden, at defence ikke nødvendigvis betyder, at bådene skal bruges til angreb og militær. 

- Det kan fx. også være af politiet, men det kan også være til søopmåling, siger han og henviser til en båd bestilt af det danske forsvar, som blev søsat i sidste uge. 

Forskellige operationer

Der er nu mere end 170 forskellige Pro Zero-modeller, som alle er baseret på en modulær platform få, gennemprøvede skrogtyper. Det gør det muligt at producere skræddersyede både, der er tiltænkt meget forskelligartede operationelle roller som fx indsættelse af specialenheder, patruljering og kommandooperationer, uden at kompromittere leveringstiden.

Styrehusets indretning er organiseret med henblik på at maksimere brugen af moderne mission management og elektronisk understøttelse af operationer i mørke. 

Skrogdesignet er baseret på det velprøvede skrog fra Tucos Guard-serie, som Tuco har produceret og udviklet løbende siden 2002.

Mere om: Tuco


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

John Christensen
Tror han hedder Jonas Pedersen??!

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dansk-Fransk elskede alt, hvad der kunne flyde

Rederiet Dansk-Fransk var i 1960 det femtestørste rederi i Danmark, og havde i 1970 flere skibe end Torm og Norden tilsammen - her havde man appetit på alt, hvad der kunne flyde og fik sin storhedstid i linjefarten til Vestafrika

Sådan vil eksperter rejse væltet flydedok

Operationen kan tage flere dage, lyder meldingen fra Hirtshals Yard

Plus

Bunker Holding tæt på tronen

INTERVIEW: Mens andre i bunkerbranchen må skære ned, oplever Middelfart-virksomheden fremgang og er nu snublende tæt på at erobre førertrøjen blandt konkurrenterne på verdensmarkedet. Men selv om opkøb og ekspansion er på dagsordenen, er det at være størst ikke hovedprioriteten for Bunker Holdings topchef, Keld R. Demant

Plus

Ekstrem kaj-konstruktion bringer Lindø i europæisk superliga

Med anlæggelsen af et kajanlæg, der kan tåle et tryk på 40 tons pr. kvadratmeter er Lindø Port of Odense på vej helt ud i ekstremerne for at være i stand til at afskibe fremtidens gigantiske offshore-vindmøller

General cargo-skib på grund i Lillebælt

Nyhedsbrev

Plus

Krise og skandaler har åbnet bunkerbranchen

Leverandører og kunder er blevet bedre til at se hinanden efter i sømmene, men bunkerbranchen døjer stadig med svindelsager og presset økonomi

Online Avis Arkiv

Nu sejler MSC fra Skagen

I weekenden anløb det første containerskib Skagen Havn på en ny, fast containerrute fra Maersk Lines alliancepartner MSC

Plus

Nye svovlregler vil skille bunkerfår fra -bukke

De nye 2020-regler vil medføre øget kreditrisiko i bunkerbranchen, og det kan presse især mindre bunkerselskaber ud af branchen, vurderer Bunker Holdings topchef

Plus

Dansk motorgigant har vokseværk - vil bygge gigantisk totakter i Sydhavnen

MAN energy solutions på vej med stor udvidelse i Københavns Sydhavn, hvor ny totakter skal teste fremtidens grønnere skibsmotorteknologier

DFDS forlænger nyerhvervet ro/ro-skib

SHORTSEA: Tredje skib fra U.N. Ro-Ro skal kunne måle sig med fire af sine halv-rederi-søstre på Nordsøen

Endnu et Kosan-skib til DIS

Ex-danskbaseret operatør reducerer flåden

OFFSHORE: Den canadiske stat køber Viking Supply Ships tre isbrydende ankerhåndteringsfartøer

Plus

Torm-CEO: VLCC'ere kannibaliserer markedet

Mærsk vil sende boreforretning på børsen

Maersk Drilling skal noteres på fondsbørsen i København i løbet af 2019.

Flydedok i Hirtshals er væltet om på siden

Der er et skib inde i den 82 meter lange flydedok

Analytikere: Svært at få god pris for Maersk Drilling

Se billeder af skader fra beskidt bunker

Brancheorganisationen Intertanko udtrykker fortvivlelse over, at ingen myndigheder lader til at gøre noget ved problemet med beskidt bunker.

Mærsk storsælger men taber på containere

Omsætningen i Hamburg Süd slår nu for alvor igennem i Mærsks regnskab for første halvår, hvor indtjeningen på containere dog er tynget af højere bunkerpriser.

J. Lauritzen båret frem af både gas og tørlast

I modsætning til sidste år er J. Lauritzen i 2018 kommet ud af andet kvartal med et positivt driftsresultat.

Plus

”Jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at vi har et elendigt tankmarked”

Trods sidste uges nedjustering ser Nordens topchef Jan Rindbo lyspunkter, både i tank og tørlast

Sådan klarede resten af Mærsk andet kvartal

Plus

DFDS har uro på bagsmækken både i syd og nord

Det lyder måske naivt, men jeg er stadig af den overbevisning, at der kommer en løsning på Brexit-udfordringerne, siger DFDS-topchef Niels Smedegaard efter dagens regnskab.

Plus

Øresundsfærger skal være en turistattraktion

Som led i vækstplanen for HH Ferries vil CEO Johan Röstin arbejde på at tiltrække flere turister på færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Også miljøet står højt på agendaen hos rederichefen

Torm taber 58 millioner i andet kvartal

Efter et tab i andet kvartal øgede Torm i løbet af juli sin kontraktdækning markant til væsentligt lavere rater.

To døde efter VLCC-eksplosion

Ørsted tjener 3,9 milliarder i første halvår

Kinesisk rederi udsat for cyberangreb

Vækst stagnerer for Mærsk-konkurrent

Kina køber massivt op af europæiske havne

Mærsk Line tilbage i varmen i Nigeria

Kostbar dansk uddannelse af litauiske søofficerer i Litauen var spildt

Sommertravlhed på havne: Rekordmange lystsejlere får bøde

Nyt maritimt topmøde i København

Plus

Funktionel belægning i 100 år

Træ og asfalt rykker ind på Horsens Havn

Dansker modtager IMO's International Maritime Prize

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos køber bil til hurtig udrykning

Roxtec sikrer bedre totaløkonomi uden overraskelser

Electro Care ApS - Afbalancering

Miljø venlig blæsemiddel

Technoflex hvem er vi?

Spændende gå-hjem-møde om lav produktivitet i byggeriet d. 23/8 hos IDA København

Temadag om indeklima og sundhed

Se vores nye hjemmeside Saybolt Danmark A/S

Det Ny Fluidware App

Electro Care ApS - Pumpeeftersyn - Serviceaftale

Spændende talere på BIM Forum 2018 d. 20/9 i København

Buhl & Bønsøe på Automatik 2018

Vi har leveret løftegrejet til det seneste indkøb fra Maximus Kran- & Specialtransport

Ny serie af termiske kameraer fra Fluke lagerføres nu hos RS Components

Trådløs håndholdt HMI – Pendant / Teach box

Kreative og innovative løsninger

Easylog NFC temperaturlogger

Ny brochure på gaden! Renewables & engineering

Indeklimaets Temadag 2018

Har du set Davit-kranerne fra amerikanske Thern?

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Lad os foretage din prøvelastning med vores Waterbags

Nyt kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Ønsker du stor brudstyrke for glas? Så leverer vi Hærdet glas

RS Components' aftale med Zerynth styrker IoT-udvikling på DesignSpark

Send til en kollega

0.713