23948sdkhjf

Finanshus: Handelskrig kan blive langvarig

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods forsonende takter mellem USA og EU vurderer finanshuset Moody's, at handelskrigen ender med at blive langvarig.

Den amerikanske præsident Donald Trumps handelskrig mod en lang række lande er nu nået så vidt, at den bliver anset som en eksisterende tilstand, snarere end som en risiko.

Det gælder i hvert fald hos Moody's – et af verdens mest toneangivende kreditvurderingsbureauer.

- Vi forventer nu, at handelskonflikten mellem USA og Kina og andre lande vil blive længerevarende, og at der vil blive indført yderligere tiltag i resten af 2019, siger Elena Duggar, der er makroøkonomisk direktør i Moody's, efter en ny rapport.

Det skriver Finans.

Rammer økonomisk vækst

Handelskrigen kan allerede mærkes i USA, hvor priserne på stål og aluminium er steget med henholdsvis 33 pct. og 11 pct.. Det kommer blandt andet til at betyde højere priser på forbrugsvarer som læskedrikke i aluminiumsdåser. På et højere plan forventer Moody's, at den øgede told på udenlandske varer vil tage 0,25 procentpoint af væksten i den amerikanske økonomi i 2019, så den lander på 2,3 pct. 

Læs også: USA beskylder Kina for løftebrud op mod handelssamtaler

Værre ser det ud i Kina, der er hovedmålet for den amerikanske toldoffensiv. Her forventes restriktionerne i handlen at tage 0,3 til 0,5 procentpoint af væksten, så den lander på 6,4 pct. i 2019. Moody's forventer dog, at konsekvenserne i Kina vil blive opvejet af andre politiske tiltag. 

Lige fra Donald Trump kom med de første udmeldinger om straftold på kinesiske varer, har den største bekymring i den maritime sektor været, at told på enkelte varegrupper vil sprede sig som ringe i vandet og føre til mistillid blandt forbrugere verden over. Med konsekvenser for opsvinget i den globale økonomi, som er toneangivende for shippingmarkederne, til følge. 

Læs mere: Amerikansk straftold kan ramme søfarten

Selvom Donald Trump i sidste uge mødtes med EU-Kommissionens formand Jean-Claude Juncker for at drøfte en ende på handelskrigen, ser Moody's skeptisk på fremtiden. De to parter er endnu kun enige om, at de skal forhandle, og der er ingen tegn på, at USA og Kina overvejer at sætte kurs mod forhandlingsbordet. 

- En stramning af de finansielle vilkår gennem priserne på investeringsaktiver, ændringer i valutakurserne samt en negativ reaktion fra forbrugerne må nu anses for mere sandsynlige end for et par måneder siden, siger Elena Duggar ifølge Finans.

Hun vurderer dog, at handelsstriden vil blive bremset før de mest vidtrækkende tiltag, der er bebudet. Det gælder blandt andet told på al bilimport til USA og et sammenbrud i Den Nordamerikanske Frihandelsaftale, Nafta.

Mere om: handelskrig
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.259