23948sdkhjf

Finanshus: Handelskrig kan blive langvarig

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods forsonende takter mellem USA og EU vurderer finanshuset Moody's, at handelskrigen ender med at blive langvarig.

Den amerikanske præsident Donald Trumps handelskrig mod en lang række lande er nu nået så vidt, at den bliver anset som en eksisterende tilstand, snarere end som en risiko.

Det gælder i hvert fald hos Moody's – et af verdens mest toneangivende kreditvurderingsbureauer.

- Vi forventer nu, at handelskonflikten mellem USA og Kina og andre lande vil blive længerevarende, og at der vil blive indført yderligere tiltag i resten af 2019, siger Elena Duggar, der er makroøkonomisk direktør i Moody's, efter en ny rapport.

Det skriver Finans.

Rammer økonomisk vækst

Handelskrigen kan allerede mærkes i USA, hvor priserne på stål og aluminium er steget med henholdsvis 33 pct. og 11 pct.. Det kommer blandt andet til at betyde højere priser på forbrugsvarer som læskedrikke i aluminiumsdåser. På et højere plan forventer Moody's, at den øgede told på udenlandske varer vil tage 0,25 procentpoint af væksten i den amerikanske økonomi i 2019, så den lander på 2,3 pct. 

Læs også: Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Værre ser det ud i Kina, der er hovedmålet for den amerikanske toldoffensiv. Her forventes restriktionerne i handlen at tage 0,3 til 0,5 procentpoint af væksten, så den lander på 6,4 pct. i 2019. Moody's forventer dog, at konsekvenserne i Kina vil blive opvejet af andre politiske tiltag. 

Lige fra Donald Trump kom med de første udmeldinger om straftold på kinesiske varer, har den største bekymring i den maritime sektor været, at told på enkelte varegrupper vil sprede sig som ringe i vandet og føre til mistillid blandt forbrugere verden over. Med konsekvenser for opsvinget i den globale økonomi, som er toneangivende for shippingmarkederne, til følge. 

Læs mere: Amerikansk straftold kan ramme søfarten

Selvom Donald Trump i sidste uge mødtes med EU-Kommissionens formand Jean-Claude Juncker for at drøfte en ende på handelskrigen, ser Moody's skeptisk på fremtiden. De to parter er endnu kun enige om, at de skal forhandle, og der er ingen tegn på, at USA og Kina overvejer at sætte kurs mod forhandlingsbordet. 

- En stramning af de finansielle vilkår gennem priserne på investeringsaktiver, ændringer i valutakurserne samt en negativ reaktion fra forbrugerne må nu anses for mere sandsynlige end for et par måneder siden, siger Elena Duggar ifølge Finans.

Hun vurderer dog, at handelsstriden vil blive bremset før de mest vidtrækkende tiltag, der er bebudet. Det gælder blandt andet told på al bilimport til USA og et sammenbrud i Den Nordamerikanske Frihandelsaftale, Nafta.

Mere om: handelskrig
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 5

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale MAS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Kronprinsen forlader Mærsk

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nyhedsbrev

8.489 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Online Avis Arkiv

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

Plus

Blue Future
Lina gik efter det maritime miljø på DTU

Grøn dagsorden, dataanalyse på kontoret, mange bolde i luften og masser af møder i projektgrupper præger dagligdagen for nyuddannet skibsingeniør hos DFDS

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Hoyer udvider massivt i Kina

Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Nye fartøjer får Marinehjemmeværnet hurtigere ud på opgaver

I går søndag 10. november blev Marinehjemmeværnets tre nye fartøjer navngivet og præsenteret for offentligheden i Nyborg. De nye fartøjers højere fart og mindre besætninger gør Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Holstebro lokker med heliport til Thorsminde Havn

Spritnye skibsførere fra Simac

Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Monjasa udvider i Angola

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Floatglas – Materialet der anvendes overalt

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Korrosionsbestandigt sejhærdet kromstål med mange muligheder

Send til en kollega

0.247