23948sdkhjf

Med USA's straftold er handelskrig mellem USA og Kina i gang

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Konflikt mellem USA og Kina lever nu helt bogstaveligt op til definitionen af en handelskrig, siger økonom.

En egentlig handelskrig er nu brudt ud mellem Kina og USA med indførelsen af straftold på en række kinesiske varer.

Det siger chefanalytiker Amy Yuan Zhuang, som dækker de asiatiske markeder for Nordea.

- Vi har med vilje ikke brugt ordet handelskrig om konflikten mellem USA og Kina før nu. Men det, der sker, lever helt bogstaveligt op til definitionen af en handelskrig, siger hun.

Ifølge Amy Yuan Zhuang er definitionen på en handelskrig, at et land indfører told mod et andet land på en lang række varer. Ikke bare en bestemt vare som for eksempel solpaneler.

- Begge lande afventer hinandens reaktioner. De vil sætte hårdt mod hårdt, for ingen af dem har lyst til at fremstå svag og ubeslutsom, siger chefanalytikeren.

Læs også: Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Tidligt fredag morgen - klokken 06.01 dansk tid - trådte en planlagt amerikansk told på kinesiske importvarer for 34 mia. dollar i kraft.

Kineserne svarede straks igen. Kina er "tvunget til at tage de nødvendige modforanstaltninger", oplyser landets handelsministerium ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge Kinas handelsministerium har USA "lanceret den største handelskrig i økonomisk historie til dato".

Ifølge Amy Yuan Zhuang er det perspektiverne på længere sigt, der er mest alvorlige.

Læs også: Kina og USA vil rulle toldsatser tilbage

- 34 mia. dollar er kun 0,2 pct. af Kinas bnp. Det er meget lidt. Hvis situationen eskalerer, og flere og flere kinesiske varer bliver omfattet af straftold, så vil effekten selvfølgelig blive det større, siger hun.

- Men det, der virkelig kan skade Kinas økonomi, er, hvis der starter en negativ spiral med protektionisme, som måske kan sprede sig ud over Kina og USA. Så vil det ikke kun skade Kinas økonomi, men også verdensøkonomien, siger hun.

Samme analyse lyder fra Jyske Bank.

- Inden for de seneste par måneder har Trump truet med told på varer fra Kina på yderligere 500 mia. Og jo flere varer, der rammes af tolden, desto større bliver effekten på økonomien, lyder det i en analyse fra Jyske Markets.

Læs også: Trump: USA og Kina er tæt på at afslutte handelskrig

Netop risikoen for en eskalering af handelskrigen har fra konfliktens begydelse været bekymringen hos Danske Redere.

- Worst case – og det er det, der bekymrer vores medlemsvirksomheder – er, at det eskalerer, og at der vil blive indført told på langt flere varegrupper. Det kan lægge en dæmper på handel og udviklingen i verdensøkonomien, har Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier, tidligere sagt til Søfart.

Læs mere: Amerikansk straftold kan ramme søfarten

Mere om: handelskrig
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus 5

Norsk havarikommission skyder med skarpt i Helge Ingstad-rapport

Hverken personalet på den lokale MAS, fregatten ‘Helge Ingstad’ eller tankskibet ‘Sola TS’ går fri i redegørelsen for den spektakulære kollission

Plus

Fiskeristyrelsen skal have nyt kontrolskib til 160 millioner

Både nye arbejdsopgaver, arbejdsmetoder og miljøet er tænkt ind i udbuddet af det nye skib, der kan blive bygget i Danmark

Med Søren Toft mister Mærsk den anden vigtige chef siden august

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Kronprinsen forlader Mærsk

Nyhedsbrev

8.489 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Torm skovler penge ind

Hvis tankraterne holder sig på det nuværende niveau, har rederiet udsigt til at tjene over 350 mio. kr. på bundlinjen i år

Online Avis Arkiv

Danske Rederier om klimakrav: Skal selv kunne vælge

Medie: Mærsk-boss har landet et nyt topjob

Plus

Blue Future
Unge får fingrene i teknikken hos MAN Energy Solutions

En gruppe skoleelever i 9. klasse er kommet på et ganske særligt praktikforløb hos DieselHouse i Københavns Sydhavn

Torm mindsker tab i tredje kvartal

Bedre produkttankrater medvirkede til en fordobling af driftsresultatet, mens bundlinjen var rød hos det danske tankrederi i årets tredje kvartal

Plus

Blue Future
Lina gik efter det maritime miljø på DTU

Grøn dagsorden, dataanalyse på kontoret, mange bolde i luften og masser af møder i projektgrupper præger dagligdagen for nyuddannet skibsingeniør hos DFDS

Hoyer udvider massivt i Kina

Transportminister drøfter havnelov med Danske Havne

Det er vigtigt at lytte til alle parter, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht

Plus

Tyrkisk marked på ret kurs trods geopolitisk uro

DFDS mærker ikke en direkte effekt af, at kernemarkedet i Middelhavet befinder sig i en regional konflikt

Plus

Rømø-rute har i dag genindført to-færge-drift

Syltfähre har nu indsat den LNG-drevne tidligere norske fjordfærge ’Romoexpress’, hvormed Havneby–List efter 14 år atter har to færger i drift

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Plus

Bevilling til nyt dansk havforskningsskib bliver skubbet et år

Ingen penge til ny ’Dana’ på næste års finanslov, men der lægges op til, at DTU Aqua kan realisere projektet i 2021

Spritnye skibsførere fra Simac

Nye fartøjer får Marinehjemmeværnet hurtigere ud på opgaver

I går søndag 10. november blev Marinehjemmeværnets tre nye fartøjer navngivet og præsenteret for offentligheden i Nyborg. De nye fartøjers højere fart og mindre besætninger gør Marinehjemmeværnet bedre rustet til fremtiden

Monjasa udvider i Angola

Danske Rederier klar til kamp for effekt-grænse i London

Holstebro lokker med heliport til Thorsminde Havn

Trump vil ikke rulle told på Kina-varer tilbage

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Plus

"Mærsk er opmuntrende grøn"

Danske Havne vælger ny formand

Plus

Hvad er et CO2-neutralt skib egentlig?

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

Plus

Skab vækst gennem langt klogere udbud

Plus

Ny presse- og kommunikationschef hos Danske Maritime

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Butterflyventiler - regulerende og til afspærring - fra ProMetal

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Revolutionerende teknologi til AJOUR

Mangler du en destrueringstank til din kones farlige fælder?

Olet Industrigummi A/S leverer emner til fødevareindustrien

Hver en dråbe tæller - Siemens er på Ajour messen

Mød 3 hydraulik firmaer på Ajour!

Fjernundervisning

Sikkerhed i fokus på uddannelsesinstitutioner

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Hvad skal din båd til vinter?

Hans Buch søger en Divisionschef

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Er du klar til vinteren?

Floatglas – Materialet der anvendes overalt

Den 1. juli trådte den nye DS/HD60364 standard i kraft – er du klar?

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Hvor gode er klimatilpasningsløsningerne? - temadag

Korrosionsbestandigt sejhærdet kromstål med mange muligheder

Send til en kollega

0.236