23948sdkhjf

Evergas ramt af bank-krav efter ejers deroute

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Banker kræver nu ekstra garantier af Evergas, efter at den franske ejer Jaccars vanskeligheder trækker ud. CEO Steffen Jacobsen maner til besindighed.

2017 blev et splittet år for det danske gastankrederi Evergas, der kom ud af året med et underskud på 6,1 mio. dollar. Det er dog er en forbedring fra underskuddet på 10,7 mio. dollar i 2016. 

På den ene side kørte ethan-forretningen ifølge CEO Steffen Jacobsen som “en kniv i smør“ med leveringen af to nybygninger, der gik direkte ind på en lange charterkontrakter hos kunden Ineos.

På den anden side kørte ethylen-forretningen “rigtig skidt”. En stor tilgang af ny tonnage, lave rater og for mange idle-dage var ifølge Steffen Jacobsen med til at gøre 2017 til det værste ethylen-år i mange år. Og så nåede moderselskabet Jaccars 52 pct. ejerskab af Bourbon, et af verdens største offshorerederier, at sætte et kedeligt aftryk på Evergas’ seneste årsregnskab.

- På grund af krydshæftelser i gruppen har vi været nødsaget til at reklassifisere vores gæld fra langfristet til kortfristet, siger Steffen Jacobsen til Søfart. 

Vil ikke snakke om detaljer

Han forklarer, at Jaccar har stillet garanti for et lån til Bourbon. Derfor stiller udlånerne visse krav til Jaccars balance, som er under pres på grund af ejerskabet af Bourbon.

Læs også: Prisseddel på Evergas’ otte ethylen-skibe

Ejerskabet af Bourbon i flere år har givet udfordringer for Jaccar. Det trængte marked for offshoretonnage har ført til, at skibsværdierne er lavere end gælden i skibene. Det har bankerne set igennem fingre med i 2015 og i 2016, men i 2017 stillede enkelte långivere så spørgsmåltegn ved, hvordan Bourbon ville komme videre. 

- Det har dybest set ikke så meget at gøre med det, vi laver i Evergas, men mere med Bourbon, siger han. 

Långivernes krav om yderligere garantier gælder dog også de lån, der er i Evergas’ skibe. Hvilke garantier, bankerne kræver, vil Steffen Jacobsen ikke komme nærmere ind på. Han afviser dog, at det får konsekvenser for de finansielle omkostninger i Evergas. 

- Der er jo ikke nogen banker, der har interesse i, at skibene bliver solgt, eller at vi accelererer afdragene på lånene. De har alle en interesse i, at det her flyder videre, men enkelte har så måske set deres mulighed for at forbedre deres vilkår, siger han.

Læs også: Evergas’ nye skibe revolutionerer ethan-transporten

Venter med champagnen

Steffen Jacobsen forventer, at forhandlingerne med bankerne kommer på plads i løbet af de kommende måneder. Derefter ser han frem til, at 2018 arter sig væsentligt bedre, end 2017 gjorde det.

Det gælder særligt inden for ethylen, hvor ordrebogen nu er ved at være i bund. Allerede i den første halvdel af 2018 er ethylen-raterne steget med 20-30 pct., og efterspørgslen efter petrokemiske gasser er stigende. Dertil kommer, at pool-samarbejdet E3 for ethylen-skibene, der blev indgået med det græske rederi Eletson i januar 2017, ifølge Steffen Jacobsen fungerer rigtig godt.  

Selvom også markedet for rederiets seks trykbåde på 5000 kbm er i kraftig bedring, forventer han dog ikke, at 2018 ender med noget prangende overskud. 

- Det bliver nok heller ikke i 2018, at vi trækker champagnen op. Men vi ser, at særligt 12.000 kubikmeter-markedet viser bedre takter, og hvis det fortsætter, så kunne det godt være, at 2019 blev et positivt år, siger Steffen Jacobsen.

Evergas A/S
mio. USD 2017 2016
Nettoomsætning 81,9 68,7
Resultat af primær drift (ebitda) 22,2 1,9
Årets resultat -6,1 -10,7
Egenkapital 22,3 28,2
Aktiver 297,3 245,3
Regnskabsåret blev afsluttet 31. dec 2017.
Mere om: ethylen | Evergas | Ineos | Ultragas
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Esvagt-ansatte styrker søsikkerhed i fritiden

World Marine peger på menneskelig fejl bag kollision

Det var ikke en teknisk fejl, der førte til 15 tilskadekomne i en kollision med CTV'en 'World Bora', oplyser World Marine Offshore

Plus

Mærsk-direktør om scrubbere: Tåbeligt

Selv om Mærsk vil investere 263 mio. dollars i scrubbere skal det ikke tolkes derhen, at virksomheden er begejstret for teknologien

Plus

Mærsk-topchef: Vi har et problem

Mærsk-aktien dykker med knap 10 pct. efter skuffende regnskab – adm. direktør Søren Skou mangler at vise selskabets aktionærer, at han kan øge indtjeningen: "Vi har et indtjeningsproblem," erkender topchefen

Sløje forventninger trækker Mærsk-aktie ned efter årsregnskab

Efter et 2018, hvor høje bunkerpriser har tynget på driften, forventer Mærsk status quo i 2019.

Nyhedsbrev

Rederier går til domstole for at stoppe Femern

Scandlines og Stena Line har efter EU-dom stævnet Finansministeriet for at få standset penge til Femern-forbindelsen

Online Avis Arkiv
Plus

Maersk Drilling bliver børsnoteret 4. april

Aarhus-politikere vil have landstrøm til cruise-skibe

Fjernstyrede arbejdsfartøjer breder sig

Bekæmpelse af forurening, indsatser ved søulykker og fritidssejlads bliver de nicher i søfarten, hvor de fjernstyrede skibe vil få deres gennembrud på den korte bane, lyder forudsigelsen fra branchekender

15 tilskadekomne efter kollision med danske 'World Bora'

Samtlige om bord på det danskflagede crew transfer-skib 'World Bora' er kommet til skade efter en kollision med general cargo-skibet 'Raba' ud for Rügen

DP World køber DFDS-konkurrent for 2,8 milliarder

Dok-uheld koster overskuddet i Hirtshals Yard

To døde ved ophug af græsk tankskib i Bangladesh

Plus

Mærsk forholder sig neutralt til scrubberforbud

Plus

Åbne scrubbere under beskydning tæt på 2020-krav

Singapores forbud mod åbne scrubbere har skabt international usikkerhed om miljøpåvirkningen fra scrubbervand

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Plus

Rederier: Nej til lokale forbud mod åbne scrubbere

Plus

Ulykker til søs koster færre liv på danske skibe

Siden 1990’erne har der været en markant nedgang i antallet af dødsulykker og alvorligt tilskadekomne ombord på danskflagede erhvervsfartøjer. Men Søfartsstyrelsen er stadig ikke tilfreds

Strejke sender DFDS-skibe uden om Gøteborg

Den langstrakte konflikt i en række svenske havne betyder, at DFDS flere gange har måttet omdirigere skibe, der ellers skulle til Gøteborg

IMO-chef vil have flere havari-rapporter

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Ny færgeføreruddannelse rykker nærmere

Færgesekretariatet forventer, at de første 'test-studerende' kan starte på uddannelsen inden for et år

Mærsk aflyser skibe efter kinesisk nytår

24 sømænd får EU til at stramme sanktioner mod Rusland

Efter konsolidering: Mærsk på profitprøve

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HF udvider økonomi

CO2 neutralt website

Nedtællingen er startet til Fredericia Boat Show 2019

Endnu en ny fritstående traverskran er taget i brug hos en kunde

Gummimåtter til al slags beskyttelse

Logistikløsning til intelligente fabrikker

Gå-hjem-møde - opkvalificering for maskinførere

Tranemo sikkerhedssko nyt 2019 katalog

Gratis seminar om reelle energibesparelser i etageejendomme

3o ton tung wiretromle til reparation hos MarineShaft A/S

Gå-hjem-møde opkvalificering for maskinførere

Buet glas kan anvenders til mange formål

Har du fået det nye hovedkatalog fra Carl Stahl A/S?

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Test sædkvalitet med telefonen

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dieseldrevet Hydraulikaggregat

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

40 m. 2" Fuel-slange på automatisk slangeopruller

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Send til en kollega

0.203