23948sdkhjf

Revisor sår tvivl om J. Poulsens fremtid

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Usikkerhed om fortsat finansiering af 'Thunder Bird' fører til påtegning fra revisor, fortæller Finn J. Poulsen efter milliontab i 2017.

Usikkerhed om finansieringen af heavy lift-skibet 'Thunder Bird' er skyld i, at revisoren udtrykker bekymring for den fortsatte drift af J. Poulsen Shipping i årsregnskabet for 2017. 

Det fortæller adm. direktør og medejer Finn J. Poulsen til Søfart efter offentliggørelsen af et regnskab, der trods en fremgang fra 2016 endte i et underskud på 14,2 mio. kroner. 

- MPP-markedet er forbudt for børn, siger han og uddyber sin betragtning af en af de mest pressede dele af shipping i øjeblikket:

- Du kan tjene til driften. Hvis du er heldig, kan du også tjene til renter. Hvis du er rigtig, rigtig heldig, kan du også tjene til afdrag.

Dyrt ophold på værft

Skibsrederen melder om et 2017, hvor konsolidering i branchen fortsatte med at lægge pres på markedet. Det kunne mærkes hos det Korsør-baserede rederi, hvor bruttofortjenesten landede på 6,31 mio. kroner. Det er dog en forbedring fra 1,64 mio. kroner i 2016.

Læs også: J. Poulsen Shipping med nyt stort underskud

Det tyngede dog i regnskabet, at haevy lift-skibet 'Thunder Bird' var på værft for at få skiftet wirer, skiver og andet grej. Det var en "rimelig bekostelig" affære, og dertil kommer tabet på driften som følge af, at skibet var ude i næsten fire uger, hvor det ellers har været på opgaver hele året.

Det er også 'Thunder Bird', der er kilde til revisorernes forbehold i regnskabet. Ifølge Finn J. Poulsen skyldes forbeholdet, at rederiet har fået udsættelse på afdragene på 'Thunder Bird'. Den eksisterende låneaftale med banken udløber i 2019, og indtil der er forhandlet en ny aftale på plads, vurderer revisorerne, at der er usikkerhed om rederiets fremtid. 

- Vi er heldigvis i den situation, at vi har en god dialog med banken, siger Finn J. Poulsen og tilføjer, at der hverken er problemer med den daglige drift eller likviditeten.

Er selv gået ind som direktør

I løbet af 2017 er medarbejderstaben i øvrigt blevet reduceret, så personaleomkostninger for året udgjorde 3,7 mio. kroner mod 7,8 mio. kroner i 2016. Det er primært i toppen af hierakiet, der er tyndet ud, da både regnskabschefen, økonomichefen og direktøren fratrådte, hvorefter Finn J. Poulsen gik ind som adm. direktør. 

Læs også: Små rederier klarer sig på nichedrift

Fremad kigger han ind i et marked, hvor transporten af farligt gods, der traditionelt har været en stærk kilde til indtjening i J. Poulsen Shipping, er stabil. Men hvor management af MPP-skibe fra mindre, hovedsageligt tyske, rederier, er presset. Det skyldes ifløge Finn J. Poulsen blandt andet, at banker og långivere tivnger de små redere, som ikke kan overholde sine gældsforpligtelser, til at sende deres skibe til større rederier.

- Det havde vi skabt os en forretning på, men den er blevet reduceret, siger han.

J. Poulsen Shipping A/S
mio. kr. 2017 2016
Bruttoroftjeneste 6,31 1,64
Resultat før finansielle poster -2,54 -8,72
Resultat før skat -16,59 -44,56
Årets resultat -14,24 -42,82
Aktiver i alt 9,85 37,92
Egenkapital 7,48 21,71
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2017.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Svendborg Søfartsskole får ny uddannelse

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers har givet grønt lys for, at det fra næste år bliver muligt at fortsætte uddannelsen fra ubefaren til befaren skibsassistent i Svendborg

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

200 hjemløse holdt julefrokost på Oslo-båden

Mærsks kreditvurdering lider under handelskrig

Nyhedsbrev

DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

Online Avis Arkiv

EU godkender tre ophugningsværfter uden for EU

Plus

Tommy Thomsen ser lysere udsigter for J. Lauritzen

Bestyrelsesformanden håber, at et bedre marked kan give tørlast- og tankrederiet mulighed for at tjene penge til køb af flere skibe

Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

Nyt håb for danskbygget klassiker

Plus

Baltic Feeder-serien næsten komplet – flere kan være på vej

CONTAINER: Mærsks Sealand kan ifølge amerikansk business-avis være på vej med flere feederskibe i kølvandet på Baltic Feeder-serien

Plus

Overvågning af fiskere tager fart

Efter norsk kollision: Australien frygter for milliardinvestering

Australske forsvarsmyndigheder har igangsat en undersøgelse af tre nye flådefartøjer, der er baseret på samme design som den norske fregat ’Helge Ingstad’, der i sidste måned kolliderede med et tankskib

Positionsbillede

Drømmeskibet vækker børnenes indre sømand

Plus

Nybygning ”leveret” fra Fayard

Plus 1

Tidligere orlogskaptajn fuldender sit livsværk

I en kælder i Rungsted har den 81-årige Ebbe Talleruphuus for nylig færdigbygget det sidste af 24 skibe i en modelsamling af ’Danmarks Koldkrigsflåde’.

Plus

Firmaets mand har trukket stikket

INTERVIEW: Han begyndte i en tid, hvor der fortsat blev produceret store skibsmotorer i København og der stod B&W i firmalogoet - Nu stopper Thomas S. Knudsen som dansk direktør for MAN og giver her sit bud på de store sejre og værste ærgrelser

Plus

Visma jagter det store gennembrud

Dansk it-firma har vundet opgaven med at digitalisere ydelserne fra Storbritanniens maritime myndigheder - markedet for digitalisering af certifikater for skibe og søfolk boomer netop nu

40.000 brikker til et Mærsk-skib

Hamburg Süd har fået en legoversion af deres egne Cap San-skibe - reelt et Mærsk-skib - i jubilæumsgave for opkøbet

Plus

Georg Stage-chef vil fastholde øget tilskud

Og 'Skoleskibet Danmark’ tager også gerne flere togter, men skal først på værft og til OL

Plus

Shipping-godfather vender skuden

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Sømand død efter fald på 'Wilson Skaw' i Frederikshavn

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Plus

Danske Rederier: Forskellige strategier skal opfylde svovlkrav

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Nyt højdynamisk servosystem fra Siemens

Lad os opfylde dine juleønsker

Spar penge på bortskaffelse af INDUSTRISPILDEVAND

Vedligeholdelse skal prioriteres højt

Har du brug for Siemens teknisk support?

Komplet portefølje af krankabler

Du kan stadig nå at deltage i vores julekonkurrence!

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Flexible crew stol

Strategi

Alt du har brug for af løfteudstyr, stålwire og tilbehør

Special Glas som Borosilikatglas – Pyrex, Simax, Tempax og Duran - Finder d...

Send til en kollega

0.361