23948sdkhjf

Karstensens åbner eget skrogværft i Polen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Med ønske om at blive herre over egen produktion åbner Karstensens Skibsværft nu skrogproduktion i Polen.

Som en følge af ambitionen om at være førende totalleverandør af større fiskefartøjer etablerer Karstensens Skibsværft nu Karstensen Shipyard Poland.

Det Skagen-baserede værft oplyser i en pressemeddelelse, at det nye selskab skal forestå værftets skrogproduktion i Polen. Målet er at blive herre over egen produktion for dermed at kunne designe, bygge og udruste egenhændigt.

- Karstensen Shipyard Poland bliver et vigtigt salgsparameter for os i forhold til vores kunder. Ved dette tiltag vil vi fremstå som en endnu mere komplet leverandør; fra design til skrogbyggeri til udrustning til overlevering og selvfølgelig til servicering på eftermarkedet, siger Kent Damgaard, medlem af direktionen i Karstens Skibsværft, i pressemeddelelsen. 

Overtager produktionsfaciliteter

Foruden at etablere det polske datterselskab har Karstensens Skibsværft overtaget produktionsfaciliterne fra Vistal Offshore i Gdynia, som er et produktionsanlæg fra 2013 og ifølge Karstensen er velegnet til værftets skrogproduktion.

Faciliteterne består af to veludrustede og moderne byggehaller i størrelsen 200 x 30 x 30 meter med tilhørende kontorer og moderne mandskabsfaciliteter. Karstensen overtager faciliteterne i Gdynia pr. 1. juli 2018 i en tre-årig leasingperiode. 

Læs også: Orskov Yard knækker kurven

Forberedelserne på opstarten er allerede i gang. Karstensens Skibsværft A/S har i forvejen en stab i Polen bestående af 10 skibsingeniører og inspektører, som siden 2000 har ført tilsyn med de skrogværfter, som indtil nu har bygget Karstensens nybygninger.

Det polske team kan se frem til at få omkring 200 nye kollegaer og mindre transporttid rundt til eksterne værfter. Planen er at starte produktionen op umiddelbart efter overtagelsen i juli.

Forventer positiv effekt i Skagen

Første skrog fra Karstensen Shipyard Poland bliver #450 LUNAR BOW, som skal udrustes i Skagen fra sommeren 2019 og leveres til skotske Lunar Fishing i januar 2020. 

Karstensens Skibsværfts begrunder sin investering i skrogproduktionen i Polen med, at værftet har opbygget sin succes som nybygningsværft inden for nicheområdet pelagiske fiskefartøjer ved at levere skræddersyede løsninger af høj kvalitet tilpasset hver enkelt kundes specifikke behov.

Læs også: Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

Ved at blive endnu mere uafhængig af eksterne parter forventer værftet at fortsætte udviklingen og vedblive med at sætte standarden for nybygning af moderne fiskefartøjer. 

Investeringen i Polen kommer ikke til at påvirke værftsproduktionen og medarbejderstaben i Skagen i negativ retning, oplyser værtet. Tværtimod er der en klar forventning om, at indflydelsen og kontrollen over den indledende byggeproces vil styrke produktionen væsentligt med højere kvalitet og faste leveringer til følge.

Med 13 skibe i ordrebogen til levering inden for de næste to år er det afgørende at have kontrol over netop kvalitet og levering, skriver Karstensens. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Behov for flere søfolk i 2040 trods autonome skibe

Nyt mega-ro/ro-skib på prøvetur

Første foto af DFDS' nye generation af ro/ro-skibe til søs

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

England et skridt nærmere hårdt Brexit

Koldings borgmester: Havnens virksomheder holder ikke byen oppe

Nyhedsbrev

1

Svensk projekt skal bekæmpe krænkelser til søs

#MeeToo-bølgen har ramt søfarten i Sverige, hvor opråbet #lättaankar fra 1150 kvindelige søfolk har givet genlyd i branchen. Nu vil forskere kortlægge metoder og strategier, der kan mindske risikoen for krænkelser til søs

Online Avis Arkiv

'Maersk Honam' til Sydkorea på heavy lift-skib

Esvagt med til redningsaktion i Grådyb

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

"2019 bliver et episk tankår"

2020-svovlkravene ændrer gamet i produkttank

VIDEO: 400.000 m2 havneudvidelse i fuld gang på Lindø

Yderligere to bugserskibe på vej til 'Yantian Express'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Esvagt forlænger samarbejde med oliegigant

Topchef-exit: Ejner Bonderup stopper hos XO Shipping

Tørlastrederiet XO Shipping mister topchefen – hans arbejdsopgaver vil blive dækket af interne kræfter

Svendborg Uddybning ændrer navn

Plus

Lodsbåde bliver ny fartøjsklasse i Marinehjemmeværnet

Tre af Danpilots udfasede lodsbåde ombygges til MIF-M-fartøjer som pilotprojekt frem mod flådefornyelse i Marinehjemmeværnet

Plus

"DIS er ekstraomkostningen værd"

For første gang siden 2003 har Lauritzen Kosan omflaget til Dannebrog

Tidligere Smit-direktør om 'MSC Zoe': Vind burde ikke være problem

Næstved Havn klar til at flytte ud af byen

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Installationsvirksomheden Elinco vælger Roxtec tætningsløsninger af flere årsager

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med Elektroservice.dk

Vores Lifting KnowHow sikrer dig den bedst mulige service og tekniske support

Electro Care ApS etablerer slagkraftig afdeling i Jylland i samarbejde med Elektroservice.dk

Kompatibilitet imellem hardware og software fra Siemens

Konference om brugeradfærd i intelligente bygninger og potentiale for energ...

Ny konference om brugeradfærd i intelligente bygninger og potentiale for en...

MARTEC holder danske lodser up-to-date i virkelighedstro simulator

Skal du bruge glas med ekstra stor brudstyrke?

Find vej til danske testfaciliteter

Send til en kollega

0.237