23948sdkhjf

Færgerederi søges: Ønsker flere færger fra Ebeltoft

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Syddjurs Kommune og lokal borgergruppe går nu aktivt i gang med at finde et nyt rederi til at sejle borgerne til Sjællands Odde og tilbage

På Djursland kæmper en gruppe borgere for at få en daglig færgeforbindelse til Sjællands Odde.

- Molslinjen kan gøre, hvad de vil, men vi vil arbejde hen imod at få et nyt rederi til at sejle dagligt mellem Ebeltoft og Sjællands Odde, siger Christian Haubuf (A), der er medlem af Styregruppen for daglig sejlads Ebeltoft-Odden, til TV2 Østjylland.

Gruppen af borgere har i årevis kæmpet en brav kamp for at forbedre forbindelsen over Kattegat for borgerne i Syddjurs Kommune. Molslinjen har koncession på ruten, men efter at have undersøgt sagen i månedsvis er styregruppen nået frem til, at der ikke er noget i vejen for at få et andet rederi end Molslinjen til at sejle på ruten.

- Det betyder utroligt meget for Syddjurs Kommune. Erhvervslivet har brug for at kunne komme derover og tilbage på en anden måde, end de kan i dag, siger Christian Haubuf.

Aflyste i højsæson

Siden Molslinjen i 2015 valgte kun at sejle til Ebeltoft i weekender og om sommeren, har borgerne forsøgt at finde en løsning. Utilfredsheden med Molslinjens betjening af ruten kulminerede i sommeren 2017, hvor rederiet aflyste en række afgange midt i højsæsonen. 

Læs også: 18-årige Signe: "Jeg har altid været vild med store motorer"

Dengang frygtede næstformand i Business Djursland Ole Sørensen, at Molslinjens beslutning ville få store konsekvenser for turismen på Djursland. 

- Djursland har været nedprioriteret hos Molslinjen gennem de senere år, og at vi nu endnu engang må stå for er dybt beklageligt. Vores erhvervsliv og befolkning holdes som gidsler i det spil, og derfor må vi appellere til vores politikere om, at de kommer på banen, så der forhåbentlig kan blive noget konkurrence på Kattegat-ruterne, sagde han til Søfart.

Læs også: Erhvervsliv raser over aflyste Ebeltoft-afgange 

Nu kan styregruppen altså officielt melde ud, at de søger et nyt rederi, der vil fragte østjyder til Sjælland og hjem igen.

- Opbakningen fra borgerne har været helt enestående. Vi har haft en underskriftindsamling, og vi fik 8500 underskrifter, og det er jo mange flere, end der bor i Ebeltoft, siger Christian Haubuf til TV2 Østjylland.

Næste skridt for Styregruppen for daglig sejlads Ebeltoft-Odden er et møde med Syddjurs Kommune, der finder sted d. 11/6. Forhåbningen er, at der falder flere detaljer på plads på mødet.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

På jordomrejse med brint i tanken

GALLERI: Den ombyggede katamaran ’Energy Observer’ sejler på sol, vind og havvand. Fartøjet besøgte for nylig København på sin seks år lange odyssé jorden rundt

Plus

Northern Offshore-flåden runder 65 enheder

CEO efter opkøb af CTV-rederi i UK: "Begge selskaber skal fortsætte deres positive udviklinger, men hver for sig"

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Nye krav til faciliteter i havne

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Nyhedsbrev

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Online Avis Arkiv
Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Plus

Mærsk ramt af sagsanlæg fra partner

For anden gang på tre år er Svitzer kommet i juridiske vanskeligheder i Argentina – nu anklaget af sin egen partner. Mærsk afviser kritik

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.24