Knud I. Larsen lukkede med en gæld på knap 1 mia. kr.

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

TILBAGEBLIK: I anden del om historien om rederiet Knud I. Larsen beretter Niels Storinggaard, hvordan han arbejdede som befragter på rederiets mange tankskibe - og om hvordan det var at arbejde sammen med den karismatiske skibsreder Hr. Larsen

Rederiet Knud I. Larsen var i sin levetid aktiv inden for flere forskellige segmenter i skibsfarten.

I sidste uge beskrev jeg, hvordan rederiet blev etableret, og hvordan rederiet satsede på coastere og containerfeedere.

Men rederiet havde også store aktiviteter indenfor tankskibe, hvilket vi her skal bruge lidt plads på i dag.

Japanske tankere
Knud I. Larsen startede i tankfart med at eje tre japansk byggede tankskibe på 3.700-6.000 tdw.

Selv var jeg befragter for skibene i 1984, og beskæftigede dem i lokalfart i Vestafrika.

Mobil Oil var med et raffinaderi i Abidjan på Elfenbenkysten hovedleverandør af benzin, gasolie og jetfuel til de vestafrikanske lande.

Da langtidsplanlægning ikke var disse landes spidskompetence, opstod der ofte panik, når et land som f.eks. Cameron engang var ved at løbe tør for benzin.

Når vi ikke havde beskæftigelse til et skib, lagde vi det som regel for anker uden for Mobil’s rafinaderi, og i sådan en paniksituation, kunne der normalt opnås en fragt, som lå betydeligt over markedsniveauet.

Olie og melasse
Da jeg i 1995 startede min anden periode i rederiets tankafdeling, bestod flåden af 13 japansk byggede tankskibe 6.700 tdw. Det var lidt spartanske skibe, og vi kaldte dem ’Toyotaerne’. Skibene sejlede aldrig med traditionelle olieprodukter, men blev udelukkende beskæftiget med transport af vegetabilsk olie, palmeolie, melasse, UAN (flydende gødning), ethanol og lette kemikalier.

En vigtig fart var sejlads med soyabønne-olie fra Argentina og New Orleans til Algeriet, hvor import-kajen i Algier havn havde en længde-restriktion på 120 meter.

Dette gjorde at kun mindre skibe kunne bruges i denne trafik, hvilket var til rederiets fordel.

Engang havde vi ’Kilchem Bothnia’ på 7.000 tdw udlosset en fredag aften i Sydney, Australien med vegetabilsk olie fra Argentina.

Læs også: Rederiet Knud I. Larsen knækkede halsen på container-feedere

Der var ingen givtige laster at finde i Fjerne Østen, så vi sendte skibet 32 dage i ballast via Panama Kanalen til New Orleans for at laste soyabeanoil til Algeriet. Kaptajnen må have rystet på hovedet over dem hjemme på kontoret.

Sidste tankskibe
I 1993/94 blev ’Anne Sif’, Nathalie Sif’ og ’Malene Sif’ på 9.000 tdw leveret fra Korea.

De sidste tankskibe som blev leveret til rederiet inden konkursen, blev ’Kilchem America’ og ’Kilchem Asia’ på 14.000 tdw, som blev leveret fra Kina i 1999 med en længde på 120 meter for at møde restriktionen i Algier Havn.

Dette gav en dybgang på 9,50 meter, hvilket er meget for en 14.000 tonner.

Skibene blev senere solgt til Brostrøm.

Kom vidt omkring
Rederiets tankskibe kom vidt omkring, og var i meget varieret fart. Blandt andet sejlede vi med slackwax (paraffin) fra Puerto Rico til Hamburg. Denne last skal opvarmes til 70 grader celsius, så når skibet ankom til Hamburg om vinteren, var der ikke meget sne på det varme dæk.

Produktet blev brugt til fremstilling af stearinlys, hvor IKEA var hovedmodtager.

I 1997 var høsten af vin slået fejl i Spanien, hvilket resulterede i at ’Malene Sif’ fik fire rejser med rødvin fra Buenos Aires til Spanien. Det blev hårdt stof for skibets tanke, hvor garvesyre fra rødvinen åd sig ind i tankenes epoxy coating.

I en anden forretning, fik søsterskibet ’Nathalie Sif’ til opgave at forsyne de små samfund i Arktisk Canada med benzin og flybenzin, som vi lastede fra en Mærsk tanker langs kaj i Nuuk, Grønland. Vi var også aktive i sejlads med melasse, som kan være problematisk, idet dette produkt kan være klæbrigt især fra områder som Fiji, Queensland og Columbia. Melasse er et overskudsprodukt fra sukkerrør, som bruges til kreaturfoder. Det kræver den rigtige type pumper, for ellers kan det være vanskeligt at losse især i koldt vejr.

Den gamle skibsreder
I Tankafdelingen havde jeg den fornøjelse at sidde ved siden af skibsreder Knud I. Larsen indtil dennes bortgang i 1997 i en alder af 80 år.

Vi var fælles om befragtning af rederiets flåde af 23 tankskibe, hvilket gav mange interessante oplevelser. Herr Larsen (man var De’s med Knud I. Larsen) var en meget karismatisk person, og som ikke var kedelig at arbejde sammen med. Skibsmæglere kunne have en vis frygt for at ringe til herr Larsen, idet han som en del af sit image kunne virke lidt hård. Hvis en skibsmægler f.eks. ringede og spurgte ’hvordan har De det herr Larsen?’ kunne han finde på at svare ’hvad i alverden vedkommer det Dem’. Det var dog med et glimt i øjet, for herr Larsen var bestemt ikke uden humor.

Rederiet lukker
50 år efter at første skib blev leveret, og 4 år efter Knud I. Larsens bortgang, lukkede rederiet i 2001 med en gæld på nær en milliard kroner.

De to største kreditorer Danmark Skibskreditfond og Unibank solgte tank og gastankskibene til Tschudi & Eitzen. Attraktive lånevilkår fra Danmarks Skibskreditfond skulle vise sig ikke at kunne retfærdiggøre en høj kontraheringssum for nogle af container-feeder skibene fra Ørskov. Efter udløb af en grace periode på 4 år, blev skibenes finansieringsomkostninger for stor en byrde for rederiet, som ellers gennem årene har været professionelt drevet af stifteren.








Mere om: Knud I. Larsen


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Dansk opfindelse skal redde liv i verdens havne

Iværksætterne bag en nyudviklet redningsstige til havne øjner et stort markedspotentiale i udlandet

Plus

Blue Water bag største turnaround-skib i København

HAVNE: NCL vender et af sine største skibe hele 17 gange i København i år. Hver gang skal et stort antal besætningsmedlemmer af- og påmønstre, hvilket skaber travlhed hos havneagenten

Plus

RAL lander underskud i turbulent 2017

Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Fotos fra Gabet tidligere i dag af 'Finlandia Seaways' under slæb fra Nordsøen

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Nyhedsbrev

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Online Avis Arkiv
Plus

Havnerapport er ren disruption

DEBAT: Ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov løser ikke de private havnevirksomheders problemer - den læner sig i alt for stor udstrækning op ad havnesektorens ønsker og vil derfor kun bringe nyt ved til bålet

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

VIDEO
Brand rammer bilskib

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Vattenfall indleder jagten på sø-miner

I sensommeren sender Vattenfall et skib ud for at undersøge, hvad der gemmer sig nede i havbunden der, hvor havmølleparkerne Vesterhav Syd og Nord og Kriegers Flak skal opføres.

ADP henter ny salgschef

Danske Rederier får ny pressechef

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

Plus

DF: Indsatsen skal fortsætte

Knæk i kurven sender Europaraterne ned

Nyt rute-setup hos Finnlines ud fra Aarhus

SHORTSEA: Direkte ro/ro-forbindelse til Helsinki fra Aarhus og ny rute til det vestlige Finland

Finansdirektør forlader Maersk Line

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Send til en kollega

0.213