23948sdkhjf

Knud I. Larsen lukkede med en gæld på knap 1 mia. kr.

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

TILBAGEBLIK: I anden del om historien om rederiet Knud I. Larsen beretter Niels Storinggaard, hvordan han arbejdede som befragter på rederiets mange tankskibe - og om hvordan det var at arbejde sammen med den karismatiske skibsreder Hr. Larsen

Rederiet Knud I. Larsen var i sin levetid aktiv inden for flere forskellige segmenter i skibsfarten.

I sidste uge beskrev jeg, hvordan rederiet blev etableret, og hvordan rederiet satsede på coastere og containerfeedere.

Men rederiet havde også store aktiviteter indenfor tankskibe, hvilket vi her skal bruge lidt plads på i dag.

Japanske tankere
Knud I. Larsen startede i tankfart med at eje tre japansk byggede tankskibe på 3.700-6.000 tdw.

Selv var jeg befragter for skibene i 1984, og beskæftigede dem i lokalfart i Vestafrika.

Mobil Oil var med et raffinaderi i Abidjan på Elfenbenkysten hovedleverandør af benzin, gasolie og jetfuel til de vestafrikanske lande.

Da langtidsplanlægning ikke var disse landes spidskompetence, opstod der ofte panik, når et land som f.eks. Cameron engang var ved at løbe tør for benzin.

Når vi ikke havde beskæftigelse til et skib, lagde vi det som regel for anker uden for Mobil’s rafinaderi, og i sådan en paniksituation, kunne der normalt opnås en fragt, som lå betydeligt over markedsniveauet.

Olie og melasse
Da jeg i 1995 startede min anden periode i rederiets tankafdeling, bestod flåden af 13 japansk byggede tankskibe 6.700 tdw. Det var lidt spartanske skibe, og vi kaldte dem ’Toyotaerne’. Skibene sejlede aldrig med traditionelle olieprodukter, men blev udelukkende beskæftiget med transport af vegetabilsk olie, palmeolie, melasse, UAN (flydende gødning), ethanol og lette kemikalier.

En vigtig fart var sejlads med soyabønne-olie fra Argentina og New Orleans til Algeriet, hvor import-kajen i Algier havn havde en længde-restriktion på 120 meter.

Dette gjorde at kun mindre skibe kunne bruges i denne trafik, hvilket var til rederiets fordel.

Engang havde vi ’Kilchem Bothnia’ på 7.000 tdw udlosset en fredag aften i Sydney, Australien med vegetabilsk olie fra Argentina.

Læs også: Rederiet Knud I. Larsen knækkede halsen på container-feedere

Der var ingen givtige laster at finde i Fjerne Østen, så vi sendte skibet 32 dage i ballast via Panama Kanalen til New Orleans for at laste soyabeanoil til Algeriet. Kaptajnen må have rystet på hovedet over dem hjemme på kontoret.

Sidste tankskibe
I 1993/94 blev ’Anne Sif’, Nathalie Sif’ og ’Malene Sif’ på 9.000 tdw leveret fra Korea.

De sidste tankskibe som blev leveret til rederiet inden konkursen, blev ’Kilchem America’ og ’Kilchem Asia’ på 14.000 tdw, som blev leveret fra Kina i 1999 med en længde på 120 meter for at møde restriktionen i Algier Havn.

Dette gav en dybgang på 9,50 meter, hvilket er meget for en 14.000 tonner.

Skibene blev senere solgt til Brostrøm.

Kom vidt omkring
Rederiets tankskibe kom vidt omkring, og var i meget varieret fart. Blandt andet sejlede vi med slackwax (paraffin) fra Puerto Rico til Hamburg. Denne last skal opvarmes til 70 grader celsius, så når skibet ankom til Hamburg om vinteren, var der ikke meget sne på det varme dæk.

Produktet blev brugt til fremstilling af stearinlys, hvor IKEA var hovedmodtager.

I 1997 var høsten af vin slået fejl i Spanien, hvilket resulterede i at ’Malene Sif’ fik fire rejser med rødvin fra Buenos Aires til Spanien. Det blev hårdt stof for skibets tanke, hvor garvesyre fra rødvinen åd sig ind i tankenes epoxy coating.

I en anden forretning, fik søsterskibet ’Nathalie Sif’ til opgave at forsyne de små samfund i Arktisk Canada med benzin og flybenzin, som vi lastede fra en Mærsk tanker langs kaj i Nuuk, Grønland. Vi var også aktive i sejlads med melasse, som kan være problematisk, idet dette produkt kan være klæbrigt især fra områder som Fiji, Queensland og Columbia. Melasse er et overskudsprodukt fra sukkerrør, som bruges til kreaturfoder. Det kræver den rigtige type pumper, for ellers kan det være vanskeligt at losse især i koldt vejr.

Den gamle skibsreder
I Tankafdelingen havde jeg den fornøjelse at sidde ved siden af skibsreder Knud I. Larsen indtil dennes bortgang i 1997 i en alder af 80 år.

Vi var fælles om befragtning af rederiets flåde af 23 tankskibe, hvilket gav mange interessante oplevelser. Herr Larsen (man var De’s med Knud I. Larsen) var en meget karismatisk person, og som ikke var kedelig at arbejde sammen med. Skibsmæglere kunne have en vis frygt for at ringe til herr Larsen, idet han som en del af sit image kunne virke lidt hård. Hvis en skibsmægler f.eks. ringede og spurgte ’hvordan har De det herr Larsen?’ kunne han finde på at svare ’hvad i alverden vedkommer det Dem’. Det var dog med et glimt i øjet, for herr Larsen var bestemt ikke uden humor.

Rederiet lukker
50 år efter at første skib blev leveret, og 4 år efter Knud I. Larsens bortgang, lukkede rederiet i 2001 med en gæld på nær en milliard kroner.

De to største kreditorer Danmark Skibskreditfond og Unibank solgte tank og gastankskibene til Tschudi & Eitzen. Attraktive lånevilkår fra Danmarks Skibskreditfond skulle vise sig ikke at kunne retfærdiggøre en høj kontraheringssum for nogle af container-feeder skibene fra Ørskov. Efter udløb af en grace periode på 4 år, blev skibenes finansieringsomkostninger for stor en byrde for rederiet, som ellers gennem årene har været professionelt drevet af stifteren.








Mere om: Knud I. Larsen


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Her er Danmarks nyeste - og mindste - færgeoverfart...

Søfolk sejler 1.800 km for at fragte Thy-malt til Rusland

Plus

Fjerde Kosan-skib under Dannebrog

Ugens skib

Plus

Tragisk dødsulykke under ophugning af forhenværende DFDS-færge

To værftsarbejdere blev dræbt under ophugningen af den forhenværende DFDS-færge ’Scandinavia'. Det rapporterer Shipbreaking Platform

Nyhedsbrev

Nye opgaver til ’Hammershus’s byggeværft

Godt to måneder efter levering af bornholmerfærge er der nu nye opgaver i pipelinen til finsk værft

Online Avis Arkiv

Semco Maritime satser

Søvnmangel, dårlige forhold og alkohol bag 'Atlantic's grundstødning

Svensk havarirapport vidner om dårlige forhold og underbemanding på dengang danske 'Atlantic'

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Den nye Masnedsundbro

Plus

Jarlov går ind i Color Line-sag

Erhvervsministeren advarer mod løndumping for søfarende i Skandinavien i kølvandet på kontroversielt norsk forslag

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

HH Ferries er klar til batteridrift

Nu er 600 meter flydebom klar til at samle plastik

Olie fra Middelhavs-kollission lukker franske strande

En fossilfri fremtid i vente

Polen vil grave sig fri af Kaliningrad

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

1

Chefredaktør i hårdt angreb på Molslinjen - politikere bakker rederiet op

Bornholmernes utilfredshed med Molslinjen ulmer, og Bornholms Tidende er nu ude med riven. Rederiet bakkes delvist op af øens politikere, som henviser til udbudsrunden.

Plus

Danske selskaber spinder guld på global opvarmning

Når sejlruterne åbner sig, opstår et behov for arktisk info og analyse. Danske virksomheder er eksperter på området

Grøn skibsfart og altomfavnende AMS

Plus

Dansk suverænitet afhænger af dyr isteknologi

De nye sejlruter skal også sikres militært. Og det kræver dyrt isenkram, som danske virksomheder leverer

Royal Arctic Line udskifter bestyrelsesformand

Plus

Smyril Line hjemtager godshåndtering i Hirtshals

HAVNE: Nu håndteres alt gods af Smyril Line Cargo, fra det forlader afskiberen på Færøerne til det forlader Hirtshals

VIDEO: Se 'Venta Maersk' sejle under nordlys

For mange besætningsmedlemmer bød 'Venta Maersk's tur nord om Rusland på det første møde med nordlys

75 mio kroner skal fremtidssikre Thyborøn Havn

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Stena Bulk bestiller scrubbere til 15 skibe

Besætningsmedlem over bord fra Finnlines-skib

En 53-årig mand blev reddet op efter mindst to timer i havet mellem Gedser og Warnemünde

Fritz Ganzhorn fratræder

Maersk Tankers får nyt medlem i bestyrelsen

Semco fordobler bemanding i offshore-center

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

Siemens hjælper med reducering af tidsforbruget med Virtuel Commissionering

1,5 Ton vs. 125 Ton

Sejlersæsonen er slut for de fleste og det er tid til at få bådene op af vandet

Hør om virksomheders erfaringer med at håndtere udfordringer for materialer i barske miljøer

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Send til en kollega

0.662